-->

Volvo Motorer D2 D3 D4 D5 D6

Har du koll på hur många cylindrar och vad som skiljer Volvos alla olika dieselmotorer? Jag hade tydligen inte det själv så vi kan väl kika lite övergripande på detta ihop?

Detta blogginlägg täcker troligen inte in ALLA dieselvarianter men är levande och jag uppdaterar det då och då när jag får in nya fakta så skriv gärna en kommentar om du vill korrigera eller lägga till något..

Skillnad-Volvo-D2-D3-D5-och-D5

Till Volvo V70 kan man välja alla fyra D-motorerna så vi tar den lite som en referensbil och börjar med den starkaste dieseln..

D5 (D6)

D5 är på 2,4 liter, har fem cylindrar och turbo (sekventiell dubbelturbo i den senaste versionen) som beroende på årsmodell ger mellan 185-215 hk samt 400-440 Nm i vridmoment.

D5244T4: 185hk, 400Nm, årsmodeller 2007-09
D5244T10: 205hk, 420Nm, årsmodeller 2010-11
D5244T11: 215hk, 420Nm, årsmodeller 2012- (*)

* D5244T11 i kombination med AWD verkar ha 440 Nm i vridmoment.

Länk-Test-Nya-XC90-D6 T6

D5 och fem cylindrar stämmer i Volvo V70 men i nya XC90 betyder D5 istället en fyrcylindrig VEA motor med dubbla turbos, 225hk och 470 Nm. Som jag skriver i ovan testinlägg kring nya XC90 så saknar jag det klassiska "morret" i nya fyrcylindriga D5:an..

Länk-Test-V60-D6-AWD-Plug-In-Hybrid

D6 är en D5 som kompletterats med en elmotor på 70hk/200Nm och den sitter i Volvo V60 D6 AWD Plug-in Hybrid (idag "twin engine"). Läs gärna när jag 2012 fick testa en förseriebil, se länkad bild ovan.

D4

D4 kan också vara flera helt olika motorer. Den första D4 modellen är 5-cylindrig, har en volym på 2 liter och 163hk/400Nm. Se även notis om D4 AWD längre ner.

Den andra är också 5-cyl, men på 2,4 liter och ger 181hk/420Nm (Jag långtestade nedan Volvo XC70 D4 med just denna).

Länk-Test-XC70-AWD-D4

Den helt nya 4-cylindriga D4 motorn har också 181 hk, 400 Nm och kom i V70 från årsmodell 2014 och framåt.

Går man in och kollar på Volvo V70 årsmodell 2016 så ser det ut som att D5 utgått helt och ersatts av två olika D4 modeller där en har 5-cylindrar och en motorkod som inleds med D5xxx. Hoppas detta bara är ett fel på webben för annars är det ju skitdumt (vad jag kan se så såldes inga V70 Classic med D5 utan D4:a var den starkaste motorn).

D3

D3 på årsmodell 2016 av V70 Classic är en 4-cylindrig direktinsprutad turbodiesel på 2 liter, 150 hk och 320 Nm.

D3 på V70 årsmodell 2013-15 är en 2 liters 5-cylindrig diesel på 136 hk och 350 Nm.

D3 på V70 årsmodell 2011-12 är en 5-cylindrig diesel på 2 liter, 163 hk och 400 Nm som driver dubbla överliggande kamaxlar med kamrem.

Se även nedan notis om D3 AWD.

AWD

Väljer man tillvalet AWD/fyrhjulsdrift till V70 D3 och D4 får man vad jag har förstått alltid en nedtrimmad 2,4 liters "D5:a" under huven.

Antingen en 163hk (D5244T16, D5244T17) eller från 2014- en 181hk (D5244T12).

V70 D5 drivlinan har samma motoreffekt i FWD och AWD modellerna.

D2

D2 är en fyrcylindrig liten motor på 1,6 liter, 115 hk och sitter i de snålaste DRIVe modellerna. Dess partikelfilter ska inte kräva byte.

Kan tycka att det blev "lite" rörigare när dessa motorkoder infördes eftersom de inte längre återspeglar antalet cylindrar eller volym.

Tanken var nog att motorvolym och cylindrar inte ska vara så viktiga längre men vi gamla hundar, vi gillar när det står "V6 3.0 Biturbo" eller annan klartext på bakluckan.. Folk ska ju inte behöva googla för att veta vilken typ av motor som sitter i bilen man spekulerar på eller det kanske inte längre spelar roll, eller vad tycker du?

Update 2017:

Under årets första månader så har fått långtesta nya V90 D4 FWD samt direkt efter en V90 D5 AWD Cross Country.

Du hittar dessa tester och mycket annat under arkivtaggen #Volvo.

46 Besökare har kommenterat :
Tobbe sa...

Ja, jäklar var Volvo har rört till det. Vag är förvisso inte bättre. Det finns oerhört många olika motorer. ta tex deras 1,8T med effektspannet 15-225hk, Ungefär 3st olika motorkoder för bara 150 hk, när motorn är rakställd...

Michael.H sa...

Jag valde bort AWD på vår nuvarande XC70 bara för att få den nya modernare D4an. Med facit i hand och drygt 7000 mil så är jag supernöjd. God jul! /Michael

FixarFarsan sa...

Volvos nya snåla 4-cylindriga D4:a har jag tyvärr inte testat men har hört mycket "gott" om den!

Nils sa...

Den nya snåla D4:an är väl en Svenskbyggd s.k. VEA motor som har i-Art insprutningen (separat styrning per cylinder).

Personligen anser jag att D5 är den bästa motorn för Volvos stora modeller men på sikt kommer väl VEA med sina fyra cylindrar ta över, rätta mig gärna om jag har fel?

Anonym sa...

D2 behöver inte byta partikelfilter.... En sanning med modifikation.
Efterssom denna har en behållare med ett medel som pytsas i bränslet för att göra rent filtret så ska behållaren fyllas på vid något serviceintervall. Dessutom är det väl just dessa motorer som stannat eller hamnat i limp home mode när filtret satts igen, pga högre inblandning av rme i dieseln hos ok bland annat. Medlet som används trivs inte med rme tillsatser om det är för mycket.
Läs om medlet Eolus , och även på http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilfragan-orsakade-rme-igensattningen-37698

FixarFarsan sa...

Därför jag skrev "dess partikelfilter ska inte kräva byte" för jag har också läst om problemen.

Volkswagen vet jag har lite samma lösning i deras dieslar, de har en tank med "Adblue" som inte ska behöva fyllas på mellan servicar men som ändå tagit slut för vissa ägare.

Unknown sa...

Jag tittar på en V60 D2 är det något att ha?

FixarFarsan sa...

Ja varför inte? V60 d2 är en snål pendlarbil med bra komfort fram men den är inte vidare pigg eller någon storlastare..

FixarFarsan sa...

Har provkört flera olika V60 modeller och D2 motorn fast i V70 karossen, du hittar alla dessa inlägg här: #Volvo

Anonym sa...

Det blev lite rörigt för mig,har en nyinköpt v70 d3 och den har 163hk, läste här att det finns en 136hästars också eller hade man bara lyckats dribbla till siffrorna? Lätt gjort för all del ford Mondeo har väl en likadanlika motor.bilen jag köpte nu är en2011a finns det nån som känner till det här med D Varianterna dieslar är nytt för mig :)

Anonym sa...

skulle behöva få lite klarhet i det här med d3 136 eller163 hästar , ford Mondeo har väl samma motor dieslar är nytt för mig. :O)

FixarFarsan sa...

Volvos D3 kan tyvärr innebära 136, 150 eller 163 beroende på modell och årtal tyvärr. Har planer att uppgradera detta inlägg relativt snart eftersom D5/T6 numera bara är 4-Cyl.

FixarFarsan sa...

Din V70 D3 årsmodell 2011 har 163hk motorn på 2 liter (helt säker blir du om du kollar via reg.nr på trafikverket).

FixarFarsan sa...

Detta gamla inlägg om #Volvo D2, D3, D4 och D5 dieselmotorer nu uppdaterat med lite aktuell data..

Anonym sa...

Det var lättare förr, att hålla reda på modeller å motorer alltså. Tack i alla fall för en ypperlig redogörelse. /Volvokille trots allt : )

Micke sa...

Min D5 AWD 2014 anger 440nm

FixarFarsan sa...

Vilken Volvomodell sitter din D5:a i?

FixarFarsan sa...

Micke, din V70/XC70 D5 är en Automat eller hur? D5 med automat ger 440Nm och manuella 420Nm.

Unknown sa...

D2an är Peugeots motor och jag tror de har en annan typ av avgasrening än det vanliga förekommande partikelfilter och blueadd katalysator

Anonym sa...

Som komplement till det du skrev så har min V70 D4 aut. -2013 en 2liters 5cyl. motor på 163hk

FixarFarsan sa...

Är du säker på att din 5cyl Volvo D4 motor är på 2L??

Anonym sa...

Ska iväg o titta på 2 bilar. En v70 d4 2013 r-design som gått 4600mil och en v70 d4 polestar optimerad till 250hk o 520nm 2013 o har gått 11500. Är där ngt man ska titta lite extra på dessa? Ngn som är mer kunnig än mig är inte svårt att hitta men ändå:)

Unknown sa...

Har granskat ex. bilmodeller och kommit fram till att Volvo V50, D5, Diesel, Summum, årsmodell 07-10 verkar vara bra, är den det? Finns det någon "kod" eller, hur tar man reda på utväxling på bilarna - ger vink om vilket varvtal bilen har per 100km hastighet
Lika så är jag nyfiken om Volvo V70, D5, Diesel, Summum, årsmodell 04-09 verkar vara bra årsmodell, är dem det?

Dock i slutändan är jag ganska tunnt om information, vetskap om "Lack" på bilarna, vilka skiktlager består lackeringsprogrammet av? - tidigare bestod det i regel av 6-8 skiktlager, rostskydd,rostskydd 2, grundfäst, grundfästfärg, grundfärg, grundfärg2, klar lack

FixarFarsan sa...

Volvo V50 har en snygg, smidigare kaross än stora V70 tycker jag. Klassiska D5:an med 5-cylindrar låter/drar också grymt fint och ger den mindre kombin bra knuff så behöver du inte det extra utrymmet i V70 så skulle jag personligen kolla på V50..

Växlarnas utväxling brukar stå tydligt i faktabladet.

Vågar inte kommentera hur många skikt lacken är uppbyggd av men någon annan som hittar hit kanske har bättre koll?

Pehr Johnsson sa...

Min V70D4:a är på 2.0 liter och 163Hk (D5204T3). Årsmodell 2014.

FixarFarsan sa...

Tack för kommentar + info Pehr. Jag kollar upp och uppdaterar "D4" rubriken så att den stämmer! :)

Anonym sa...

Jag har en v70 d4 awd 2013 (automat) med 2,4l motor med dubbel turbo (163 hk) samma motor som d5 med 215hk

FixarFarsan sa...

Tack för feedback! Jag uppdaterade inlägget lite med bl.a. info om AWD i kombo med D3 och D4..

Anonym sa...

Hej ska köpa en v70 diesel automat årsmodell 11-14 vilken motor är bäst och håller länge utan problem åker ca 4000 mil om året, mvh Göran

FixarFarsan sa...

Vilken Volvo diesel som håller bäst är en bra fråga! Jag hoppas några Volvoägare som har egna erfarenheter kan svara men jag personligen hade letat efter en 2014 med den nyare 4-cylindriga 181 hästars D4:an..

Unknown sa...

Tack för en mycket bra sida! Står i startgropen för att köpa en XC70 AWD årsmodell 2014 och med 180 hk motor. Visst finns väl den med 5 cylindrar? Är
den 5 cylindriga att föredra framför den med 4? VEA-motorn har man ju läst om tycks ha en del problem med "ryckig"/ojämn gång när den är kall så det oroar. Bör man hålla sig borta från den? Om jag nu vill ha ovanstående modell m. 5 cylindrar och utan/med nya VEA-motorn vad ska jag titta efter då? Tycks ju finnas en uppsjö av olika modeller eller är det bara jag som tycker det?
Mvh
Jeanette

FixarFarsan sa...

Alla motorer har sina för och nackdelar så jag skulle istället försöka hitta bilen som i sin helhet passar både din budget och har allt det du har på kravlistan. Volvos femma låter grymt fint men VEA går snålare.

Skulle personligen köpa en så ny XC70 modell som jag har råd med..

Unknown sa...

Tack för svar! Var och tittade på aktuell bil igår. Den var himla fin med skinnsäten och även skinn på dörrarnas insidor. Det jag dock tyckte mig upptäcka var att bagageutrymmet såg mindre ut än i vår gamla V70 2007:a, det verkar som om det blev mindre från årsmodell 2014. XC70:n så får man endast lasta med 488 kg inne i bilen medan vår V70 får lastas med 520 kg. Tråkigt att lastutrymmet blivit mindre i de nyare bilarna. Ska man behöva köpa en V70 -13 då istället bara för att få ha större bagageutrymme? Vi har 2 stora hundar som skall få rum och att trycka in en hundbur, vilket stjäl en del utrymme, i dessa nya Volvos och sedan stoppa in hundarna där i är jag rädd inte kommer att funka. Bilen har ju också nära 10 cm högre insteg baktill vilket kan vara för högt när hundarna blir äldre och får svårare att själva hoppa in i bilen (de väger 45-50 kg vardera) och min rygg är inte heller den starkaste. Jag frågade bilsäljaren om de var en 5 cylindrig motor i XC 70:n men det visste han inte sa han bara. All plast på bilen får mig att fundera om den dels riskerar att lossna då man läst om att den endast sitter fast med 5 mm bred tejp och inte gillar avfettningsmedel vilket leder till att plasten släpper. Kanske rosten också gillar att gotta sig där under? Men en väldans snygg bil, annat kan man inte säga! Ska åka och titta på annat också och ta mig en rejäl funderare.

MG sa...

Jag håller på att leta efter en xc70 men fastnar i detta med d3 d4 och d5
Diesel/bensin, automat eller manuell
Vet inte vilken jag ska välja �� ???
Jag ska drar mycket hästsläp med den

Anonym sa...

Nån här som kan svara på varför V70 d4 2013 års modell har olika skatt ? Båda är 163 hk men den ena har högre bränsle förbrukning ?
Trodde det var samma motor

Unknown sa...

Hejsan Jag kollar just nu på en S60 D2 2014 S/S Momentum med 111000 på nacken är detta något att oroa sig för att köpa en bil med många mil & något annat jag ska veta innan jag köper en sådan?
Ny när det gäller volvo.

FixarFarsan sa...

@MG - Jag skulle personligen välja den nya D4:an på 181 hästkrafter.

@Anonym - Det fanns två D4 163:or på årsmodell 2013. En på 2 liter och en 2,4 men den senare satt nog bara på AWD modeller, kan det varit skillnaden på de bilarna du kikat på?

@Anonym - Kolla servicehistoriken och provkör. Känns den ok skulle jag inte vara orolig då just D2:an är skonsam mot lådan då den inte är så kraftfull.

MG sa...

Tack för svar ����

Unknown sa...

Ok så inget annat någon har att säga om s60 d2 som man borde tänka på, jag menar typiska fel som är kända eller så?

Unknown sa...

Hej! Jag letar ihjäl mig Ang kamremsintervall på min volvo v70 drive e 115hk 2011-2012. Är det nått du kan? Mvh//

FixarFarsan sa...

Enligt mina uppgifter så ska Volvo V70 1.6D (2007>) ha ny kamrem före 13800 mil eller 120 Månader, men bäst är alltid att dubbelkolla med auktoriserad Volvoverkstad

Unknown sa...

Är det besvärligt å byta dieselfilter på en v70 års 2013 med en d2 motor.

Unknown sa...

Hej!
Tack för mycket god info, är intresserad att köpa V70
, men jag blir förvirrad och tveksam på att skilja mellan D3 och 4.an.
I dags läget är det väldigt svårt att hitta D4. Är någon vet om D3.an.
Hittade D3.an som gått 4000, årsmodell 2016.
Mvh!

Lasse sa...

V70 1.6d 2011. Har den partikelfilter som skall bytas?

David Odell sa...

Går det att byta vea motor från D3 till 4 på en v60? 2016. Eller är det bara korkat?

Unknown sa...

Tänkte fråga om Volvo-s80 D3 136,hästar, 2013 har den en ford motor eller egen