Har du koll på hur många cylindrar och vad som skiljer Volvos alla olika dieselmotorer? Jag hade tydligen inte det själv så vi kan väl kika lite övergripande på detta ihop?
Detta blogginlägg täcker troligen inte in ALLA dieselvarianter men är levande och jag uppdaterar det då och då när jag får in nya fakta så skriv gärna en kommentar om du vill korrigera eller lägga till något..
Till Volvo V70 kan man välja alla fyra D-motorerna så vi tar den lite som en referensbil och börjar med den starkaste dieseln..
D5 (D6)
D5 är på 2,4 liter, har fem cylindrar och turbo (sekventiell dubbelturbo i den senaste versionen) som beroende på årsmodell ger mellan 185-215 hk samt 400-440 Nm i vridmoment.
D5244T4: 185hk, 400Nm, årsmodeller 2007-09
D5244T10: 205hk, 420Nm, årsmodeller 2010-11
D5244T11: 215hk, 420Nm, årsmodeller 2012- (*)
* D5244T11 i kombination med AWD verkar ha 440 Nm i vridmoment.
D5 och fem cylindrar stämmer i Volvo V70 men i nya XC90 betyder D5 istället en fyrcylindrig VEA motor med dubbla turbos, 225hk och 470 Nm. Som jag skriver i ovan testinlägg kring nya XC90 så saknar jag det klassiska "morret" i nya fyrcylindriga D5:an..
D6 är en D5 som kompletterats med en elmotor på 70hk/200Nm och den sitter i Volvo V60 D6 AWD Plug-in Hybrid (idag "twin engine"). Läs gärna när jag 2012 fick testa en förseriebil, se länkad bild ovan.
D4
D4 kan också vara flera helt olika motorer. Den första D4 modellen är 5-cylindrig, har en volym på 2 liter och 163hk/400Nm. Se även notis om D4 AWD längre ner.
Den andra är också 5-cyl, men på 2,4 liter och ger 181hk/420Nm (Jag långtestade nedan Volvo XC70 D4 med just denna).
Den helt nya 4-cylindriga D4 motorn har också 181 hk, 400 Nm och kom i V70 från årsmodell 2014 och framåt.
Går man in och kollar på Volvo V70 årsmodell 2016 så ser det ut som att D5 utgått helt och ersatts av två olika D4 modeller där en har 5-cylindrar och en motorkod som inleds med D5xxx. Hoppas detta bara är ett fel på webben för annars är det ju skitdumt (vad jag kan se så såldes inga V70 Classic med D5 utan D4:a var den starkaste motorn).
D3
D3 på årsmodell 2016 av V70 Classic är en 4-cylindrig direktinsprutad turbodiesel på 2 liter, 150 hk och 320 Nm.
D3 på V70 årsmodell 2013-15 är en 2 liters 5-cylindrig diesel på 136 hk och 350 Nm.
D3 på V70 årsmodell 2011-12 är en 5-cylindrig diesel på 2 liter, 163 hk och 400 Nm som driver dubbla överliggande kamaxlar med kamrem.
Se även nedan notis om D3 AWD.
AWD
Väljer man tillvalet AWD/fyrhjulsdrift till V70 D3 och D4 får man vad jag har förstått alltid en nedtrimmad 2,4 liters "D5:a" under huven.
Antingen en 163hk (D5244T16, D5244T17) eller från 2014- en 181hk (D5244T12).
V70 D5 drivlinan har samma motoreffekt i FWD och AWD modellerna.
D2
D2 är en fyrcylindrig liten motor på 1,6 liter, 115 hk och sitter i de snålaste DRIVe modellerna. Dess partikelfilter ska inte kräva byte.
Kan tycka att det blev "lite" rörigare när dessa motorkoder infördes eftersom de inte längre återspeglar antalet cylindrar eller volym.
Tanken var nog att motorvolym och cylindrar inte ska vara så viktiga längre men vi gamla hundar, vi gillar när det står "V6 3.0 Biturbo" eller annan klartext på bakluckan.. Folk ska ju inte behöva googla för att veta vilken typ av motor som sitter i bilen man spekulerar på eller det kanske inte längre spelar roll, eller vad tycker du?
Update 2017:
Under årets första månader så har fått långtesta nya V90 D4 FWD samt direkt efter en V90 D5 AWD Cross Country.
Du hittar dessa tester och mycket annat under arkivtaggen #Volvo.