Test: Bankörning Med Beetle GT

Jag provkörde denna modell lite snabbt förra våren (läs testet här) men denna gång körde jag Beetle GT under fyra dagar och fick även chans att testa den fina 200 hästar starka motorn och DSG6 lådan på ett avspärrat flygfält/konbana.

VW-Beetle-TSi-200

Vit Beetle GT Med 19" Fälgar

Provbilen var vit med stora 19" fälgar som passade karossen perfekt och jättemånga kom fram och var positiva till bilen. Vissa kallade den även för sportbil och visst, om man tar ovan tre folkor så är den en riktigt stenhård räcer ;)

Såg att Volkswagen Stockholm säljer en "Bagge Design" Beetle GT som har allt min provbil hade, inklusive den stora Fender stereon med subwoofer i skuffens högra sida och det öppningsbara soltaket.

Beetle-GT-Röda-Skinnstolar

Standard Beetle GT Som Banbil?

Men nu till frågan, hur bra är en Volkswagen Beetle GT när det råder fri fart bland knixiga kurvor?

Svaret är att den går riktigt bra! TSI-motorn på 200hk har bra klipp i sig (låter rätt trevligt också) och DSG6 lådan i sportläge gör att man istället kan hålla fokus på spårval och bromspunkter.

De stora 19" fälgarna med Continentaldäck gav bra fäste och i det stora hela var effekt, vrid, bromsar, styrning och grepp i rätt bra balans. Dessutom satt man still skapligt bra i sportläderstolarna men ratten var lite väl tunn å tanig i min smak men tunnheten är nog nån flört med gamla bubblan skulle jag tro?

Beetle GT YouTube Klipp

Ovan korta filmklipp ger en fingervisning om hur den var att ratta bland konerna och flera som stod och tittade tyckte bilen såg grymt stabil ut.. Jag ska se om jag får tar på lite exteriörfilm så får ni se..

Olja-Turbo-Temp-Mätare-Beetle-GT

Original Laptimer!

En kul detalj på instrumentpanelen var dessa mätare för oljetemp och tyrbotryck samt den i mitten, en enkel "laptimer" :D

Noll-däcktrycksvarnare-Beetle-GT

Varning För Lågt Däcktryck

En sak som fick mig att bläddra i Bubblans manual var när jag kollade luften i däcken och skulle nolla varningslampan, det gjorde man genom att öppna det nedre handskfacken, där hittade man SET knappen som i Polon sitter framför växelspaken.

Beetle-GT-Porsche-964-C2

Herbie-på-Lunda-konbana

Summering

En helt vanlig Beetle GT går alltså mycket bättre när den pressas på bana än vad den kanske gör sken av men denna konbana var inte samma som förra året så jag vet inte om den skulle kunna matcha samma tider jag kör med Polon men oavsett det, Beetle GT behöver inte skämmas på bana. Men den var ändå en rätt udda bil bland alla Golf 2:gtier och andra luftkylda saker som kom för att krama kurvor.

Återkommer och bloggar mer om Lunda-träffen imorgon och kanske någon dag till, den var nämligen väldigt välbesökt i vår :)

Läs gärna mer i mitt bloggarkiv under #Volkswagen.

Ett sista slutord innan du surfar vidare!

Om du hade nytta av eller bara gillade att läsa ovan artikel, dela gärna länken med dina vänner eller på någon kul social plattform!

I mitt #Arkiv hittar du de tio senaste artiklarna listade, en snabb sökfunktion och även mappar för varje ämne jag skrivit om.

Här kan du även läsa alla senast skrivna #Kommentarer

3 Besökare har kommenterat :
Anonym sa...

Härligt motorljud!

FixarFarsan sa...

Ja, TSI motorn morrar fint tack vare en "högtalare" som förstärker motorljudet..

Anonym sa...

Kul att se lite hårdkörning. Sitter o funderar om det kan bli en GT som nästa bil. Blir lite bana ibland. Läste om diffar. XDS är viktig. Jag har läst att den ska ha det men i vw pdf står det att bara 160hk har den. Men tanke på hur bra den svängde så har den väl det?