Test-BMW 3 av 4 är en stor bjässe, BMW 535i som smyckats med delar ut M Performance katalogen.
Hjulen mäter 20 tum och kallas för "464 Black Chrome" och ser inte alls överjästa ut på denna stora men samtidigt så slanka bil.
De dubbla utblåsen tillhör sportavgassystemet och förutom ett roligare ljud så bidrar de även till att lätta bilen med cirkus ett halvt dussin kilogram.
Treliters twin-scroll-turbomotorn är original (306hk/400Nm) och driver bilen på bakhjulen via en åttastegad Steptronic Sport växellåda.
Interiören är extremt flådig och man sitter i stora fåtöljer som går att vinkla och justera in på alla ledder. Kungligt men samtidigt lite mindre sportigt än de två 3-Seriebilar jag testat precis..
Även bak pratar vi komfortsoffa som lockar till långresor.
Om vi hoppar till kapitlet körglädje så börjar vi med att lyssna på ljudet som jag försökte fånga med ett par korta filmklipp.
535:an väger nästan 1,8 ton med förare och soppa men motorn pallar ändå att skotta upp fordonet från stillastående till 100 på under 6 s.
5-Serien är 2,1 meter bred mellan ytterspeglarna och det känns på småvägar när man får möte, likaså känns den klart större att kasta runt i kurvor även om den klarar det. Sport+ på smala vägar med grus kräver dock full koncentration eftersom bakändan gärna vill drifta :)
535:an visar sin allra bästa sida på snabbare större vägar där ett axelavstånd på nästan 3 meter blankt ger halleluja-komfort.
Vid blandad körning ska man kunna köra den stora klotsen under 8 liter per 100 Km och en grundutrustad 535i Sedan går loss på 457' (Touring börjar på 476', läs gärna även mitt långtest av 525xd).
535i är en rätt "lagom" bil den med, något mer knuff än vad man behöver i vardagen utan att bli för "dyr" enligt BMW index men ingen bil man tar ut på bana.. men nästa BMW däremot, herrejvlar!
Fråga: Har du något att berätta om 535i:s historia?