Test-BMW 3 av 4 är en stor bjässe, BMW 535i som smyckats med delar ut M Performance katalogen.
Hjulen mäter 20 tum och kallas för "464 Black Chrome" och ser inte alls överjästa ut på denna stora men samtidigt så slanka bil.
De dubbla utblåsen tillhör sportavgassystemet och förutom ett roligare ljud så bidrar de även till att lätta bilen med cirkus ett halvt dussin kilogram.
Treliters twin-scroll-turbomotorn är original (306hk/400Nm) och driver bilen på bakhjulen via en åttastegad Steptronic Sport växellåda.
Interiören är extremt flådig och man sitter i stora fåtöljer som går att vinkla och justera in på alla ledder. Kungligt men samtidigt lite mindre sportigt än de två 3-Seriebilar jag testat precis..
Även bak pratar vi komfortsoffa som lockar till långresor.
Om vi hoppar till kapitlet körglädje så börjar vi med att lyssna på ljudet som jag försökte fånga med ett par korta filmklipp.
535:an väger nästan 1,8 ton med förare och soppa men motorn pallar ändå att skotta upp fordonet från stillastående till 100 på under 6 s.
5-Serien är 2,1 meter bred mellan ytterspeglarna och det känns på småvägar när man får möte, likaså känns den klart större att kasta runt i kurvor även om den klarar det. Sport+ på smala vägar med grus kräver dock full koncentration eftersom bakändan gärna vill drifta :)
535:an visar sin allra bästa sida på snabbare större vägar där ett axelavstånd på nästan 3 meter blankt ger halleluja-komfort.
Vid blandad körning ska man kunna köra den stora klotsen under 8 liter per 100 Km och en grundutrustad 535i Sedan går loss på 457' (Touring börjar på 476', läs gärna även mitt långtest av 525xd).
535i är en rätt "lagom" bil den med, något mer knuff än vad man behöver i vardagen utan att bli för "dyr" enligt BMW index men ingen bil man tar ut på bana.. men nästa BMW däremot, herrejvlar!
Fråga: Har du något att berätta om 535i:s historia?
Hmmm. Ska utblåsen verkligen sticka ut en halvmeter bakom bilen? Det var inte snyggt. I övrigt en jäääävligt fin bil. Eftersom jag själv provkört och gjort en bedömning (som du vet resultatet av) och du också provkört bägge modellerna, så måste jag bara fråga - vilken hade du valt av 5-serien eller A6 i senaste generationerna och varför? En våldsamt jämn kamp, i min mening.
M Stuprör.. dom ska kasta ut regnvattnet lång bort från fasaden?
Den där titelmatchen, mellan vilka motorer/lådor går den?
Audi A6 mot BMW 5-Serien ÄR ett Skitsvårt val även om jag troligen aldrig kommer hamna där privat. Jag väljer en minibuss före dessa jättekombis eftersom de är mer flexibla.
A6 Allroad var en heeeelt makalös bil att köra i vintras när jag testade den. Den slog den ack så fina 525xd jag hade över förra julen..
Ptjae, sålänge man jämför hyfsat likvärdiga bilar tänker jag mig att det är fair game. Klart, jämför man en 520d med en vanlig A6 2.0 TDI så får man ju betänka nackdelen att Audin är framhjulsdriven. Men en schysst jämförelse vore väl kanske av "mellanmodellerna" 530d/xd mot A6 3.0 TDIq. Allroad kanske inte är helt rättvist att jämföra med heller, eftersom det är en lite extra-extra-modell.
Hmm ja då blir det ju ännu svårare, jag gillar steptroniclådan lite mer men samtidigt är V6 TDIn mer närvarande på nåt sätt..Quattro och xDrive är lika bra och båda är snygga som as i kombi.
För min del är valet mellan 520d med en vanlig A6 2.0 TDI enkelt, the Beemer.
Valet mellan 530d/xd mot A6 3.0 TDIq ger samma svar.
Om vi däremot byter ut A6 3.0 TDIq mot Allroad blir svar DKW!
//M
Dåligt med bra historier i tråden...
Drar till med
"535i introducerades 1986 och hade då 204hk." ;)
Daniel, vilken intressant grej du berättar! Ett snyggt M-Nyckelband kommer per post nästa vecka..
Hehehe...
Man tackar!!!
Har länge funderat på vad jag ska hänga mina Audi-nyckelringar i... =P