Har haft möjligheten att provköra en pytteliten tre år gammal Citroën C1 och det är klart man tar den på en testrunda :D
Testade en #C3 förut (länk) och tyckte den var en snygg småbil, denna ännu pluttigare mikrobil är faktiskt ännu "sötare" med sin trubbiga nos och bakdörrar som sträcker sig till baklysena.
Inne i bilen är det byggt med priset i åtanke men äh det funkar tycker jag och varvräknaren som visar hur snabbt dom tre cylindrarna snurrar är lite cool och sitter faktiskt på ett bra ställe.
Stolarna kunde vara sämre men körställningen kunde varit godkänd om ratten kunnat dras närmare men den är endast ställbar upp/ner.
Motorn på 1 liter och 50 kilowatt är helt ok och chassit är bra men ratten så oprecis att man blir ledsen. Gör ratten ställbar i båda ledder och sätt dit lite precision i styrningen så skulle jag kunna skriva att bilen har körgläde.
Baksätet går att använda av oss vuxna, insteget är svårt och man lär smutsa ner sina kläder när bilen är skitig men för att ha en längd på 3,4 meter så är det fullt godkänt.
Bilen har låga utsläpp (99g), ska inte dra mer än 4,5 liter i snitt per 10 mil och kostar ny runt 105' (nya Citroën C1).
Skatten på min provbil är bara 360:-/år och gissa vad tjänstevikten är? Den är nästan lika låg, 905 kilogram med förare och soppa!
Dessa småbilar är populära och begagnatpriserna är höga tycker jag så det är nästan så man skulle köpa en ny istället för att köpa en 2010 som denna testbil var.
Nu är denna visa biltest slut, men du hittar fler under #Biltester.
Vad fasen...
Dom har ju snott inredningen och en massa exteriöra detaljer från Aygo. =P
Läste någonstans att denna bil är troligen den bästa som Citroën och Peugeot satt sitt namn på, man samtidigt den sämsta som Toyota satt sitt på. =)
Soppaförbrukningen stämmer faktiskt - snittar med Aygo'n på ca 0,46/mil, blandad körning, med övervikt åt stadskörningen.
Enda nackdelen med vår är att frun envisas med att köra den och jag får hålla tillgodo med stora sportkombin.
Håller du med om att den är ganska pigg, trots blygsamt hästkraftsantal - även räknat per kilo? =)
Ja motorn går och låter fint för att bara ha 50 pållar men vad säger du om att ratta er, är den inte väldigt o-distinkt?
Jo, alltså jag får ju tyvärr inte köra det lilla blåbäret så ofta, men kan inte minnas att jag upplevt den som odistinkt.
Känns tvärtom mer som att den svarar bra.
Måste vara det franska namnet som gör att du upplever den som mindre bra... =P
Kan "offra" mig och se om jag obemärkt kan norpa bilnyckeln och testa den ordentligt någon gång i veckan. Kommungubbarna har fixat mig en alldeles egen konbana på vägen in till stan.
Dvs - dom konade upp, skyltade ner hastigheten från 70 till 50 och började på ett arbete intill vägen 1½-2 veckor innan alla gubbsen gick på 4 eller 5 veckors semester. Kvar står konerna med alldeles lagom avstånd. Gissa om man vart sugen att testa... =)
Ja, ta ut blåbäret på lite konbana! :D
Nästan solo på vägen, så jag höll nästan på att testa med den stora bil i morse.
Är faktiskt alldeles lagom avstånd mellan konerna, om man håller strax under skyltad hastighet 50km/h.
Om jag fixar tre gillare till åt dig (på FB), så "glömmer" du tävlingen, så jag kan filma det åt dig med. =P
Tror du har en väldigt bra chans när koden kommer ut.. ;)
Glöm "konbanan"! =P
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=q4va0DRl1mg
Glömde ju att uppdatera om styrningen...
"Konbanan" är ännu otestad - är ju trots allt allmän väg.
Testade dock lite styrövningar på mindre väg och den är riktigt med på noterna.
Kanske kan bero på att vi har LM-fälgar med "feta" 155/65-14? =P
Eller är det, som sagt, den franska loggan som gör den sämre.
Mest troliga faktorn kan väl vara att du kört mycket supersportbilar innan denna och då känns väl det mesta odistinkt på en C1:a? =)
Ja, beror nog på vår stenhårda strykjärnspolo, allt är svajigt jämfört med den..