-->

Test: Audi S5 SB (SportBack)

Tusen ord om Audi S5 Sportback, så skulle jag kunnat döpa denna recension till efter att ha testat bilen i en dryg vecka.

Rear-Right-Bakifrån-Audi-S5-Sportback

Exteriören är en linjeskön och väldigt proportionerlig skapelse.

Den 4,7 meter långa bilen är en kombi-coupé med vanliga fullstora bakdörrar men rutorna, dom saknar rutram och åker upp när man stänger dörren på äkta Coupé-vis.

Left-Side-Audi-S5-Sportback-20-inch-wheels

Tillägget SportbackS5:an betyder att bilen har en stor baklucka som öppnar upp ett praktiskt bagageutrymme. Denna storlucka är snyggt maskerad eftersom skarven går väldigt diskret mellan bakrutan och C-stolpen.

Provbilen har onekligen en väldans smakfull färgkombination, en svart bil med tonade rutor, 20" stora fina fälgar och precis lagom mycket krom runt allt det mörka!

Under den välsydda kavajen finns en 333 hästar stark V6:a som matas med kompressorluft och ger bilen en 0-100 tid på 5.1 sek.

Front-Audi-S5-2014

S5 Sportback har både Quattro och 7-växlad dubbelkopplingslåda, S-Tronic som standard. Om du absolut vill ha en manuell bil får du välja en annan A5 Sportback modell. Det finns totalt 20 varianter där ett par motoralternativ går att få med manuell låda.

Frontens arga Audi-lampor har man numera vant sig vid så man kutar inte längre och gömmer sig bakom en buske då de dyker upp men de är fortfarande lika grymt snygga!

Interiör-Ratt-Audi-S5-Sportback

Interiören håller inte helt oväntat en hög kvalité. Sportstolarna gav ett bra stöd över hela sittregistret när vägen svängde och kändes utomordentligt sköna även på långturen (läs mer).

Sportstolarna i S5 hade både justerbart lårstöd och svankstöd där det senare går att ställa in både på höjden och på djupet. Två saker en bra förarstol i denna prisklass absolut bör ha.

Baksäte-Höjd-Audi-A5-S5-Sportback

Baksätet var rymligt (för två) och 186 cm hade mycket plats för knän och huvud när denne satt bakom en lika lång förare. Lika lyxigt och ombonat här som i raden framför.

En bakåtvänd barnstol kräver att passagerarstolen vinklas och dras fram rejält för att barnet i bak-å-fram-stolen ska få lite liggläge.

Det är bulan i framstolens bakkant (i axelhöjd) som inkräktar på barnstolens "luftrum" när den vinklas... ja, ni med småbarn fattar.

Stor-Barnvagn-Får-Plats-Audi-S5-Sportback

S5 Sportback överraskade mig med ett praktiskt bagageutrymme och bilen går faktiskt med lite vilja att använda som enda familjebil.

Mittkonsolen-Audi-S5-Linjer-Knappar-MMI

Mittkonsolen har lite förbättringspotential om jag får bestämma.

Om vi börjar uppifrån så skulle jag önska att kromsargerna för NAV (MMI display) och luftutblås möter varandras linjer lite bättre. Inget stort problem men en detalj som kan göras ännu lite bättre i nästa generation av denna lyxbil.

Sedan är knapparna runt växelspaken lite för många, jag skulle gärna se att många fler bakades in under MMI-ratten.

Ratt-Mätare-Audi-S5

Rakt framför dig har du en tjock, grymt greppvänlig och fin ratt med en avfasad nederkant (avfasningen tar ett par rondeller att vänja sig vid och sen när man vant sig tycker man runda rattar är lite UFO).

Bilens mätare och hela panelen framför en är sådär full-HD knivskarpa och trots en massa info i displayen så upplevs den städad och ren.

Färddatorn styrs med ett litet snurrhjul på ratten och med två knappar i änden på höger spak. Funkar men jag gillar faktiskt VW's Nintendo-pil-knapp med OK väljare i mitten ännu bättre.

Provbilen var rätt enkel när det gäller finesser. Stereon var extra fin men jag testade den aldrig. Färddatorn var rätt basic, farthållaren var en hederlig sak och andra säkerhetsprylar som BLIS och avläsning av trafikskyltar fanns inte (eller jo, nere i navigatorfönstret fanns en liten symbol för vägens hastighet men den var inte kamera-avläst).

Saknade egentligen inte någon av dessa high-tech funktioner men som biltestare noterade man ändå att de inte fanns :)

Ute på vägen rör sig S5 Sportback kontrollerat. Att köra den mjukt (ihop med svärmor) och samtidigt väldigt ekonomiskt är inte några problem. I 70-80 brummar motorn i låga 1200 varv och den 1820 kilo tunga bilen ska gå att köra på 0,66 liter/mil enligt faktabladet.

På min långresa med 80% lugn körning mellan 70-120 och resterande 20% med lite tyngre högerfot så drog bilen i snitt 0.92 l/mil.

Vid lite mer aktiv körning känner man hur bilen skjuter på även via bakhjulen och den tröga styrningen med el-servo ger bra signaler som gör att man gärna tar omvägar via kurviga landsvägar. En sak jag gillar är när mittenläget inte är sådär slappt så att inget händer när man gungar med ratten. Audi S5 har ett bra o-slappt mittenläge utan att bilen för det blir nervös.

Sportchassit på bilen (ej ställbara dämpare) gör den skönt stum men inte stenhårt stötig som vår Polo utan bara sportigt.. stum.

Sportchassi-Audi-S5-Sportback-Gropiga-Grusvägar

Bilens tjänstevikt är som sagt 1,8 ton men den känns inte "tung", det klarar den 333 hästar starka V6 motorn av att maskera bort. Men glider man i 70 km och stämplar fullt så får man inte heller den där herrejvlar vad det går undan känslan (den känslan stavas nog RS?).

Om man planerar en omkörning eller vill få maximal knuff direkt så bör man ta paddlarna och växla ner till fyran redan i sjuttio innan man kliver på gasen, då hittas alla 333 hästarna direkt och bilen känns riktigt rapp.

Motorljudet när nålen på varvräknaren pekar "lunch" och vidare mot eftermiddag påminner mycket om det sköna VR6 ljudet, ett morrande och ettrigt ljud som ackompanjeras av avgaspuffar vid växling.

Audi-S5-Sportback-Late-Night

Elementen utsida, insida och körsida.. nä, så kan man inte skriva, jag menar körglädje - Alla tre liksom matchar varandra. S5 Sportback är främst en lyxig och snygg coupé som dessutom kan köras relativt snålt eller snabbt beroende på hur kepsen sitter.

Den är väldigt lagom!

En bra KompromissFamiljeRäcer skulle man också kunna säga eftersom den dessutom får dra stora 1,9 ton tunga släp efter sig.

En grundutrustad S5 Sportback börjar på 567.200:- och då ingår 18" hjul och säten klädda i alcantara/läder.

Audi-S4-Avant-Svart-Optikpaket

Vill man ha en ännu mer familjeanpassad Audi i samma size så finns samma drivlina i S4 Avant som har ett 5000 Kr lägre grundpris. Ovan ser ni min S4 konfiguration med andra hjul och ett svart optikpaket.

Om du fick välja, vilken hade du tagit: S5 Sportback eller S4 Avant?

Vill du läsa fler av mina inlägg kring detta bilmärke? Arkivlänk: #Audi

5 Besökare har kommenterat :
CS sa...

Normalt så gillar jag inte Sportback men på dina bilder var den riktigt snygg (säkert kombinationen svart bil och crome som du själv skrev).

Skulle nog ta en S4 Avant men helst lockar en RS4 Avant om man hade ekonomin d.v.s.

FixarFarsan sa...

Gillade Sportbacken men jag är mer kombi-kille än coupé-kille så jag hade också valt S4 Avant.

Ja du, RS4 Avant är en våt kombidröm men jag går igång även på gamla 90-tals Avanter, RS2 Avant! Tänk att hitta en sådan i bra originalskick, bara att köpa direkt! :)

Anonym sa...

Hade helst valt en Audi RS6 Avant!

FixarFarsan sa...

Ett himla tjat om RS, vi pratar ju Sssss nu :)

Anonym sa...

Jag tycker sportbacken är snyggare än Avanten men jag behöver ju inte en kombi så det är kanske därför. Fronten är inget vidare men resten av karossen samt inredningen är riktigt snyggt!