Sträckt Kamkedja på Touareg V6 FSI

Min kollega uppgraderade strax före sommaren upp sig och skaffade en maffig svart VW Touareg med den morrande Bensin V6:an.

Front-VW-Touareg-V6-FSI

Idag var jag på kontoret (typ andra gången sedan midsommar!) och fick höra att bilen tänt motorlampa och varning för lågt oljetryck när den nya båten skulle fraktas/trailas.

Bilen bogserats till verkstad där felsökning visade att kamkedjan var sträckt. Tur att hans maskinskadeförsäkring fortfarande gällde för annars hade arbete och reservdelar gått på över 50'000:-.

Rear-VW-Touareg-V6-FSI

Tror de flesta får hicka när verkstaden säger: "din bil har en sträckt kamkedja". Men kan man meka själv och bilen inte gör ventilsallad ifall kammarna hamnar fel så är delarna inte så hiskligt dyra, inte ens till en lyxig Touareg.

Men nu betalade kollegan en självrisk på bara 3000:- och fick tillbaka sin luftfjädrade bjässe med fungerande motor och enligt uppgift var hyrbilen med framhjulsdrift inte lika bra att sjösätta en stor båt med..

Ett sista slutord innan du surfar vidare!

Om du hade nytta av eller bara gillade att läsa ovan artikel, dela gärna länken med dina vänner eller på någon kul social plattform!

I mitt #Arkiv hittar du de tio senaste artiklarna listade, en snabb sökfunktion och även mappar för varje ämne jag skrivit om.

Här kan du även läsa alla senast skrivna #Kommentarer

0 Besökare har kommenterat :