-->

Nya Elbilen BMW i3 Provkörd/Test

Jag fick äran att följa med BMW Sverige ner till Amsterdam och testa den första serieproducerade BMW-modellen med helt elektrisk drivning.

Good-BMW-i3-Foto-Image

Bilen heter BMW i3 och är bara fyra meter lång men rymmer ändå fyra vuxna och deras handbagage.

För att vara en elbil så är BMW i3 en lättviktare. Den väger under 1200 kilo utan personal och räckvidden är i allra bästa fall 20 mil på en laddning.

Drivöina-Material-Kolfiber-Plast-BMW-i3

BMW har designat bilen från grunden till att vara just en elbil och har därför hårdbantat vikten på kaross och chassi genom att bygga stora delar av dem i kolfiberkomposit som ska vara 30% lättare än aluminium.

Batterierna består av 8 st platta batterimoduler och de sitter under fötterna på de åkande för att ge bilen en så låg tyngdpunkt som möjligt. Batterierna har en garantitid på 8 år eller 10'000 mil.

Drivpaketet, den 170 hästar och 250 Nm starka elmotorn sitter bak och den driver på bakhjulen på typiskt "BMW maner".

BMW-i-dealer-Repair-Servoce-new-Electric-i3

Karossen har tydliga BMW-drag i grill, huv och lampor men i övrigt ser den lite "futuristisk" ut. Hörde några kalla den ful och jag tyckte lite det också till en början men de nya linjerna växer och när vi lämnade tillbaka bilen så hade jag tagit till mig hela designen.

Vill man ha en mer nertonad design kan man alltid välja mörka lacker som B74 Arravanigrå eller B79 Laurusgrå. Det finns totalt sex kulörer att välja mellan, fyra olika fälgar och fyra olika inredningar.

Standarddäck-BMW-i3-155x70R19-Dimension

Standardfälgarna är 19" höga och däcken är smala 155:or med 70 profil, bland tillvalen finns ännu större 20" fälgar.

Körglädje-Hur-Snabb-0-100-BMW-i3

Inredningen är en mix av typiska BMW detaljer ihop med nya former men allt andas ändå hög BMW kvalité trots att vissa delar är gjort av återvunnet material.

Instrumentbrädan har en ny cool våg-design och är gjord av en ny sorts snabbväxande träd. Den stora informationsskärmen växer upp snyggt ur den svängda panelen.

En sak vill jag dock ändra på till nästa facelift. Det är handtaget man stänger dörren med. Under provkörningsdagen stängde jag dörren varje gång genom att dra i dörrfacket och inte i själva handtaget eftersom det satt avigt högt upp.

BMW-känsla-knappar-Reglage-Elbilen-i3-Växelspak

Bilen har en snygg "rattväxel" där du väljer P, D, N eller R och där du även slår på av tändningen. Allt är så typiskt BMW men ändå så nytt.

Baksäte-Bakdörrar-Insteg-BMW-i3-Provkörd-Test

Baksätet når man lite akrobatiskt genom en halvdörr som hänger i bakkant men när man väl är där så sitter man faktiskt riktigt bra utan att slå i taket när 0-100 testas av gasglada förare över ojämna vägar... ;)

Eller själva insteget är inte akrobatiskt utan snarare att stänga dörrarna när man sitter där men egentligen, vem sitter i baksätet när det är tomt i sätet fram? Bara över-entusiastiska biltestare eller hur? Normalt sitter någon fram och stänger då framdörren så vi lägger ner detta! :)

19-tums-original-hjul-155x60R19-Däck-Test

På tal om 0-100 så är suget under denna resa beroendeframkallande och man vill liksom vara i det suget hela tiden. Bilen har riktigt bra drag och på pappret tar det 7,2 sekunder men eftersom man endast hör ett litet vinande och inte känner några växlingar så blir effekten större. Motorvägstempo är inga problem och toppfarten är 150km/h.

Men allt härligt har en baksida, i i3 stavas baksidan Kilowatt och de går åt om man gasar som vi gjorde. Kör man flat out hela tidan räcker en laddning typisch 12 mil. Kör man enligt ECO+ kan man komma hela 200 kilometer på en laddning och det skulle vara kul att testa hur långt man verkligen kan komma (även om jag tyckte 12 mil var helt galet bra med tanke på vår körstil).

Bilen är verkligen rolig att ratta, man sitter bra och fjädringen är åt det fastare hållet så det är en äkta BMW fast den inte låter som en.

De smala däcken ger bilen bra svängradie och rullar lätt men de kan på fuktiga/kalla vägar ha lite svårt att hitta fäste då förare med tung el-fot sitter bakom ratten.

Laddstation-BMW-Orange-i3

Vi testade laddning precis innan återlämning och jag återkommer mer till detta men en laddning via 230V uttag tar en normal nattsömn. Det finns även snabbladdare som laddar 80% kapacitet på 30 min.

Tekniken går framåt och inom några år är vi säkert nere på halva denna tid och då börjar vi prata tankning under en kisspaus.

Snabbladdning-BMW-i3

Fram under huven på bilen låg det dubbla kablar och just denna stolpe var en snabbladdare som nyttjade den tjockare kabeln.

En liknande sådan kan man även beställa hem i samband med att man blir med BMW i3. Det finns så mycket att skriva kring detta laddade ämne som egentligen inte har med själva i3:an att göra så det får bli ett eget laddnings-inlägg senare..

Óvan ser ni lite lösa klipp jag filmade under dagen ihop med BMW i3.

Räckvidd-BMW-i3-Praktiken-Fullgas

Svenskt pris för den rena elbilen BMW i3 är satt till 339.900:- och även om det kanske låter aningen högt så tycker jag du ska gå till närmaste BMW i-handlare och testa i3:an själv. Säljarna kan sedan berätta att i3:an har lägre servicekostnader, försäkringspremier och lägre reparationskostnader jämfört med en likvärdig bensin/dieselbil.

Enligt BMW's säljmaterial ska i3:an vara 33% billigare i drift än en 118d men denna siffra baseras bara på drift och underhållskostnader.

Har du aldrig kört en elbil tidigare så kommer du få ett uppvaknande under provturen och numera när räckvidden trots tung blyfot är över 10 mil på en laddning så bör antalet potentiella kunder också öka..

iPhone5-Fodral-BMW-i3-Logga

Rekommendera gärna detta inlägg till dina vänner via en delning eller länka hit från din blogg/forum/hemsida.

Jag har ett nytt eko/miljövänligt telefonfodral med "BMW I Logga" på till någon av er som delar. Maila fixarfarsan@hotmail.com och berätta vilken telefon fodralet är gjort för och hur du delade så har du chansen att få hem det per post.

Fodralvinnaren presenteras på bloggens Facebooksida på Fredag 8/11.

3 Besökare har kommenterat :
Daniel sa...

Drygt 16 kWh / 100km med din blyfot låter ju riktigt bra (löst räknat ca 1,20kr/mil).

Men tyvärr uppväger det inte det höga inköpspriset för en midgetbil och definitivt inte den - i alla fall i mitt tycke - apfula "designen".
Där finns ju inte en enda snygg linje på bilstackaren!

BMW's designgäng hann visst före er till Holland - dom måste lagt många timmar på diverse coffee-shops när dom skissade. =P

FixarFarsan sa...

Jag hör vad du säger, den tar lite tid att smälta.. Tror dess design lockar nyfikna blickar till sig och skapar mer intresse genom att den ser just lite udda ut..

Du anar inte hur många cyklister som vred nacken ur led när vi susade fram mellan kanaler och väderkvarnar..

FixarFarsan sa...

Skickar #BMWi3 #iPhone5 Fodralet till en Henrik så Grattis säger vi till honom ;)