Dubbfria Vinterdäck på Fyrhjulsdriven bil?

Jag förespråkar ju dubbade vinterdäck eftersom de genom åren alltid gett mig den säkraste och mest effektiva vinterkörningen men hur är det när bilen är en modern fyrhjulsdriven modell då?

Skogsvägar-BMW-520xd-2014

Håller på att slutföra mitt långtest av nya #BMW 520d med xDrive och den har jag kört bland annat på kalla, frostiga vägar uppe i "Norr" med bitvis mycket löv på och imponerades då av hur jäkla stabilt den gick med breda sommardäck! ESP grep in stundtals men bilen gick ändå som ett lok.

Hakka 8 eller R2 på fyrhjulsdriven bil

Dubbfria vinterdäck är tystare än dubbade och så kostar de mindre i inköp, man kan tjäna runt 2000Kr på en hel uppsättning däck (bilden med prisjämförelsen ovan har jag lånat från www.tirendo.se).

Så är det Overkill att köra dubbat på moderna fyrhjulsdrivna bilar? Bromssträckan blir ju kortare på is med dubb men annars, har någon testat att gå från dubbat och dubbfritt på en xDrive eller annan modern AWD? Kommentera gärna med era erfarenheter..

Ett sista slutord innan du surfar vidare!

Om du hade nytta av eller bara gillade att läsa ovan artikel, dela gärna länken med dina vänner eller på någon kul social plattform!

I mitt #Arkiv hittar du de tio senaste artiklarna listade, en snabb sökfunktion och även mappar för varje ämne jag skrivit om.

Här kan du även läsa alla senast skrivna #Kommentarer

0 Besökare har kommenterat :