BMW M - The Most Powerful letter in the World

Igår skrev jag om BMW's utveckling und forskningsavdelning FIZ och idag är vi hos BMW M GmbH och hälsar på.

Om jag säger BMW M3 eller M5 så nickar ni i kör eller hur? Två kända BMW modeller som har den där magiska bokstaven, M - The most powerful letter in the world!

BMW-M5-Frozen-Blue

Den mest uppseendeväckande bilen av de M5:or och M6:or som stod inne i visningshallen hos M GmbH var denna blå M5:a.

Frozen-Blue-M5-Paint

Den blå färgen heter "frozen blue", den är matt och kräver lite mer av ägaren än vanliga lacker. Fick höra en liten historia om de första frozen-lackerade bilarna som levererades till USA och där någon stackare på leveransavdelningen hade försökt polera bilarna blanka.

Diskuterade vidare med M folket kring det här med att ha två stora M sedaner i programmet men de hävdade bestämt att M6 Gran Coupé och M5 har skilda kundkretsar. En del väljer M5:an före den slankare och något snabbare M6 Gran Coupé eftersom 5:an är mer diskret..

Ni som är mer intresserade av Gran Coupen kan väl läsa mitt långtest av just BMW M6 Gran Coupé från sommaren 2013 (länk).

BMW-M1-Red-Munchen-Museum

Om man blickar tillbaka så vet ni säkert att M5 inte var den första M bilen som BMW byggde (fast egentligen anser jag att M5:an just VAR den första men ok).

Ovan ser ni BMW M1, den "första" BMW M modellen. Bilen hade ett Lamborghini-utvecklat chassi och en kaross ritad av ItalDesign. BMW tryckte sedan i en drivlina från CSL och den lanserades 1978.

M1:an var och är en cool bil men jag gillar pulversedanerna bättre. En äkta M bil behöver inte ha stor vinge eller vara vulgär, den syns och hörs ändå. Just därför är M5:an och M6:an med bakdörrar mina M-favoriter och därefter M3 sedanen (även kallad Limo), alla dessa är riktiga KFR:s om man lyfter pristaket lite.. :)

Jag vet, det finns även BMW SUV:ar med M men jag låter bli att kommentera dem. :)

BMW-E30-M3-CSL-M5

När vi besökte M divisionen var det lite tomt i visningshallen eftersom den mindre M3:an tagits bort ur sortimentet och nya M4:an inte har lanserats än.

Ovan ser ni i alla fall två M3:or och den första "riktiga" M bilen, den fortfarande så stentuffa BMW M5 E28. Den kom 1984 och under de första åren före kravet på katalysator (M88) gav sexan 286 hästar och slungade sedanen till 100 på 6,5 sekunder. Det var inte bara 80-talets hårdrock som rockade på 80-talet, vilken jäkla rock-sedan!

Första M3:an, den röda E30:n som står till höger är även den en bil man gärna hade haft i garaget men ur-M5:an ger ändock en något högre puls hos mig.

Dessa gamla M-bilar var i stort sett handbyggda. Idag byggs en M bil rätt långt på samma band som dess mindre M:iga modellsyskon.

Visit-GmbH-Munchen

Inne på M GmbH området rådde det totalt fotoförbud så det blev inga närbilder på de bilar som stod i denna gränd (foto tagen ur buss btw).

BMW-M4-Coupe-Rear-Outside-GmbH

Medan vi satt i bussen svängde det ut en vit mellanstor maskerad M-Coupe, någon som vet vad denna bil kommer att få för emblem bak?

BMW-M-Nyckelband

Om du ändå bidrar med en kommentar, berätta gärna vilken M-modell genom tiderna som står högst i kurs hos dig och varför just den?

En bra kommentar/story och en delning (se knappar nedan) av detta inlägg kan dessutom ge dig ett fint BMW M Nyckelband i brevlådan..

Ett sista slutord innan du surfar vidare!

Om du hade nytta av eller bara gillade att läsa ovan artikel, dela gärna länken med dina vänner eller på någon kul social plattform!

I mitt #Arkiv hittar du de tio senaste artiklarna listade, en snabb sökfunktion och även mappar för varje ämne jag skrivit om.

Här kan du även läsa alla senast skrivna #Kommentarer

6 Besökare har kommenterat :
Anders sa...

M5:an ser lite "Death Race" aktig ut med "bars" för vindruta och bakruta.. antar att det är lysrör i taket, men jag kan inte släppa att den ser lite väl bepansrad ut..

http://www.lukegossofficial.com/content/wp-content/uploads/2011/01/motor-death-race-2-ford-mustang-front-three-quarter.jpg

FixarFarsan sa...

Det finns tre möjliga förklaringar:

1. Det är en "Death Race" option ur Individual programmet..

2. Taskig fotograf..

3. Taskigt ljus från lysrör I taket..

Amar_S sa...

M5 E28 är en klar favorit med den spetsiga fronten och mittmonterade (nästan iaf) utblåsen. 0-100 på 6,5sek är snabbt även idag, men på 80-talet så måste det ha varit smått extremt. Om man bara bodde i villa och hade garage så skulle en E28 M ha en reserverad plats i garaget till dess att man lyckades hitta en :)

FixarFarsan sa...

Roligt med en spontan kommentar, då gillar vi samma M5:a. Skickar dig en fin nyckelrem på posten om du mailar mig din adress! /fixarfarsan@hotmail.com

Unknown sa...

Kan man få köpa nyckelremen för en liten summa

FixarFarsan sa...

Ska kolla om jag har kvar någon BMW M-rem, tror dock jag skickade iväg den enda jag hade..