Igår skrev jag om BMW's utveckling und forskningsavdelning FIZ och idag är vi hos BMW M GmbH och hälsar på.
Om jag säger BMW M3 eller M5 så nickar ni i kör eller hur? Två kända BMW modeller som har den där magiska bokstaven, M - The most powerful letter in the world!
Den mest uppseendeväckande bilen av de M5:or och M6:or som stod inne i visningshallen hos M GmbH var denna blå M5:a.
Den blå färgen heter "frozen blue", den är matt och kräver lite mer av ägaren än vanliga lacker. Fick höra en liten historia om de första frozen-lackerade bilarna som levererades till USA och där någon stackare på leveransavdelningen hade försökt polera bilarna blanka.
Diskuterade vidare med M folket kring det här med att ha två stora M sedaner i programmet men de hävdade bestämt att M6 Gran Coupé och M5 har skilda kundkretsar. En del väljer M5:an före den slankare och något snabbare M6 Gran Coupé eftersom 5:an är mer diskret..
Ni som är mer intresserade av Gran Coupen kan väl läsa mitt långtest av just BMW M6 Gran Coupé från sommaren 2013 (länk).
Om man blickar tillbaka så vet ni säkert att M5 inte var den första M bilen som BMW byggde (fast egentligen anser jag att M5:an just VAR den första men ok).
Ovan ser ni BMW M1, den "första" BMW M modellen. Bilen hade ett Lamborghini-utvecklat chassi och en kaross ritad av ItalDesign. BMW tryckte sedan i en drivlina från CSL och den lanserades 1978.
M1:an var och är en cool bil men jag gillar pulversedanerna bättre. En äkta M bil behöver inte ha stor vinge eller vara vulgär, den syns och hörs ändå. Just därför är M5:an och M6:an med bakdörrar mina M-favoriter och därefter M3 sedanen (även kallad Limo), alla dessa är riktiga KFR:s om man lyfter pristaket lite.. :)
Jag vet, det finns även BMW SUV:ar med M men jag låter bli att kommentera dem. :)
När vi besökte M divisionen var det lite tomt i visningshallen eftersom den mindre M3:an tagits bort ur sortimentet och nya M4:an inte har lanserats än.
Ovan ser ni i alla fall två M3:or och den första "riktiga" M bilen, den fortfarande så stentuffa BMW M5 E28. Den kom 1984 och under de första åren före kravet på katalysator (M88) gav sexan 286 hästar och slungade sedanen till 100 på 6,5 sekunder. Det var inte bara 80-talets hårdrock som rockade på 80-talet, vilken jäkla rock-sedan!
Första M3:an, den röda E30:n som står till höger är även den en bil man gärna hade haft i garaget men ur-M5:an ger ändock en något högre puls hos mig.
Dessa gamla M-bilar var i stort sett handbyggda. Idag byggs en M bil rätt långt på samma band som dess mindre M:iga modellsyskon.
Inne på M GmbH området rådde det totalt fotoförbud så det blev inga närbilder på de bilar som stod i denna gränd (foto tagen ur buss btw).
Medan vi satt i bussen svängde det ut en vit mellanstor maskerad M-Coupe, någon som vet vad denna bil kommer att få för emblem bak?
Om du ändå bidrar med en kommentar, berätta gärna vilken M-modell genom tiderna som står högst i kurs hos dig och varför just den?
En bra kommentar/story och en delning (se knappar nedan) av detta inlägg kan dessutom ge dig ett fint BMW M Nyckelband i brevlådan..