Vem Köper Vanliga V70 D4 AWD?

Den rullar på, långtestbilen och dagens fundering är vad som skiljer en vanlig V70 D4 AWD jämfört med den högre XC70?

XC70-mot-V70-AWD

Den blå på bilden är ingen D4 AWD men får vara höjdreferens för den vanliga V70. Det skiljer 5 cm på bilarnas karosshöjd och markfrigång.

Fronter-XC70-Vanlig-V70

Vanliga V70 D4 AWD kan bara fås med sexväxlad automatlåda medan XC70 har manuell sexväxlad som standard.

Kör man Volvo's konfigurator och bygger båda bilarna vita, båda med automat och klickar i summumpaket så är XC70:n 22.900:- dyrare.

Karosshöjd-V70-XC70

Man betalar alltså 22.900:- extra för 5 cm mer markfrigång, lite svart plast och en tuffare look (man får även större backspeglar på köpet).

Så vem köper egentligen den vanliga V70 AWD modellen kan man ju undra när det inte skiljer "mer" i pris?

Ett sista slutord innan du surfar vidare!

Om du hade nytta av eller bara gillade att läsa ovan artikel, dela gärna länken med dina vänner eller på någon kul social plattform!

I mitt #Arkiv hittar du de tio senaste artiklarna listade, en snabb sökfunktion och även mappar för varje ämne jag skrivit om.

Här kan du även läsa alla senast skrivna #Kommentarer

5 Besökare har kommenterat :
MattisH sa...

Det kan jag svara på...
Dom som vill ha en fyrhjulsdriven bil med bättre bränsleekonomi och som inte behöver den extra höjden.
XC är högre, sämre luftmotstånd och lägre utväxlad för att vara lite mer bruksig.. Men visst, jag skulle kunna tänka mig en sådan iaf :P

Har du lyckats skita ner dig på vaderna ännu när man stiger i och ur XCn ?

FixarFarsan sa...

Undrar hur många som behöver AWD på sin Volvo utan att ha nytta av den extra höjden? Och eftersom den har Automat som standard så är den ändå lite törstigare.. bara tänker högt :D

Vaderna har klarat sig men jag vet vad du menar, däremot har skallen slagit i dörrkarmen för bilen är fortfarande en personbil trots lite extra höjd över marken..

MattisH sa...

Farsan har en V60 D4AWD. Mil som enbart går på landsväg där en XC är onödigt stor och hög. Dock har man stabiliteten i vinterväglag och alltid fullt grepp när man behöver sticka ut från korsningar osv..

FixarFarsan sa...

Säkert en kanonkärra det med, starka D4:an i den mindre bilen med fyrkrafs och så får han väl automaten på köpet som i den större V70 D4 AWD:n..

MattisH sa...

Det är lite som att köpa en XC med framhjulsdrift... Pinsamt att köra fast med en sån ju. Nu är det iofs en sån jag kommer köpa om det blir en XC modell, men ändå..