Bilen till vänster en helt ny årsmodell 2014 med femcylindrig D4 motor och den mörka bilen till höger en D5:a från 2010.
Som betraktare ur denna vinkel noterar man direkt nya baklysen med mer bling-bling i på den vänstra bilen.
Annan design på ramarna runt reflexerna i stötfångaren samt att den nyare bilen har lite mer silvriga bulor nertill mellan avgasrören.
Inga radikala skillnader och den högra känns fortfarande "ny".
Framtill ser man en annan grill och annan inramning runt dimljusen.
Under huven däremot händer just nu mycket på XC70. Min provbil är en D4 och just D4 modellen kan ha flera spisar på årsmodellerna 2013-2014.
Den gamla 5-cylindriga 163 hästars dieseln (D 5204T3) ersattes vecka 46 2013 med en fyrcylindrig tvålitersdiesel (D 4204T5) på 181 hk. Detta skifte gäller dock än så länge bara 2WD versionen, min provbil är en D4 AWD och den har istället fått en nertrimmad D5 motor (D 5244T12) med samma effekt på 181 hästar.
Nya XC70 D4 AWD och D5 har alltså i princip samma basmotor och vrid (420Nm) men ur D5:an tar man ut 215 hk och detta resulterar i en 1,2 sekunder snabbare 0-100 tid för manuella bilar (D4 AWD 9,2s och D5 8,0s).
Den nya fyrcylindriga D4 motorn i FWD modellen är på pappret riktigt snål, bara 0,45 vid blandad körning, motsvarande siffra för båda AWD D-femmorna är 0,53.
Nollade färddatorn när jag fick testbilen, ska bli intressant vad den säger i slutet av mitt ovanligt långa långtest?