Bensinstopp eller soppa-torsk, visst är det så himla onödigt i tätorter och när man ser bilar få det på typ Essingeleden och orsaka jätteköer ja då blir man bara förbannad.
Men nu ska vi inte vara arga, inte bra för blodtryck å sånt..
Jag tänkte kolla lite hur ni gör när lampan tänds, letar ni direkt efter första bästa pump eller siktar ni in er på en speciell kedja bara för att ni alltid tankar där å "samlar poäng". Eller ni kanske tankar före lampan tänds eller så har ni alltid en liten dunk med er?
Själv brukar jag inte köra så värst långt med lampan tänd utan brukar ta en stammispump i krokarna. Fast jag körde ovanligt långt igår - till och från kontoret, hela 2 mil med lampan tänd och väl vid pumpen sa färddatorn att jag kunnat köra 4 mil till.
Sen en helt annan sak, vid pumpen stod en bil och gick på tomgång medan fjunisen tankade.. Hur många gånger har du tankat utan att stänga av motorn?
Stora bilen har en färddator som berättar hur långt till jag kan köra, så där är tanklampan mest till dekoration.
Den lilla Aygon däremot, har inte ens en varningslampa, utan den piper till och sedan börjar den sista "plutten" på digitala soppamätaren att blinka.
Vet jag läste något i instruktionsboken om att man typ inte ska köra längre ner än till två "pluppar" i onödan.
Men dom gav ingen förklaring till varför...
Kan vara för att tanken är så liten, så när den väl börjar blinka så är det riktigt bråttom. =)
Å andra sidan är det skitkul att tanka den lille - full tank för tre-fyrahundra och den räcker vanligen ändå en 65 mil blandad körning med övervikt på stadstrafik.
Fick man inte lära sig det i körskolan förr i tiden?
Stänga av motorn vid tankning är väl en självklarhet?
Ajgån är mindre alkis än vår Polo men även den slår oftast ifrån vid 35 liter när jag tankar och det är nästan bara hälften av vad glupska minibussen vill ha :)
Eller hur, tror jag också har läst att motorn alltid ska vara avstängd vid tankning och att man inte ska röka eller elda annat vid tankningstillfället...
Fördelen med en sån som Aygon är ju också att det svider inte lika illa att tanka den stora längre.
Känns som det kvittar, när lillskiten går så billigt ändå. =)
Ja, nåt sånt där har jag för mig man fick lära sig i körskolan.
Många år sen nu så det är inget man lagt på minnet, utan det sitter väl mer i ryggmärgen.
Det beror faktiskt om det är sommar eller vinter.
På vintern tankar jag omedelbart eller strax INNAN lampan tänds, annars funkar inte parkeringsvärmaren.
//M
Mr M! Välkommen tillbaka! :)
Jag är alltid här....
Håller dock med om att "gissa bilen" har fått ett lite för "mögigt" (gillar verkligen det utrycket!) innehåll. Saknar klassiker!
Eller med detaljer som den med Daytonan....
//M
Oki, jag hör vad mister klassiker säger! :)
Jag tankar alltid på Jet, 1 gång/ vecka och med ca 80 mils mellanrum. Självklart med avstäng motor. Sist jag tankade med bilen igång, var när jag hade en golf mk2 -89 med automatlåda och en strulande startmotor