Vi införskaffade en större kylväska för att kunna få med oss massor av frysta burgare och två uppsättningar frukostar till knattelaget.
Jag raggade tag på ett lånebatteri, ett 100 Ah som suttit i en Merca.
Tanken från början var att driva bara den nya kylväskan och då hade 100 Ah batteriet orkat driva kylväskan i 26 timmar, se uträkning:
Ohms lag för att få fram Ampere (I) i detta fall är I=P/U. Effekten (P) 45W delat på 12v (U) ger strömmen 3,75 Ampere. Ett 100 Ah batteri skulle därför orka leverera denna ström i 26,66 h (100/3,75).
Väl framme kopplades även den gamla 12V kylväskan in och så lite laddning av telefoner på det.
Allt detta ihop tog död på batteriet på "bara" 12-13 timmar.
Själva inkopplingen byggde jag av två delar. Först ett kabelpar med klämmor och sedan en ny cigarettladdar-grendosa som jag hade liggande med dubbla USB och dubbla Cigarettkontakter.
Knipsade av sladdarna och anslöt röd klämma till den gamla sladden som gick till spetsen/stiftet på cigg-pit*en, den man normal stoppar in i bilens 12v uttag. Klämde ihop kopplingarna ordentligt och skyddade med vår vän svart el-tejp.
Fungerade kalas och kommer garanterat användas fler gånger. Den nya kylväskan svalde 4 stående 1,5 liters PET flaskor och hade en väldigt tyst fläkt förutom att den uppfyllde sin kyl-uppgift bra.
Bärhandtagen på sidorna var helt ok då den ändå var för tung att bäras full med ett långt handtag ovanpå. Locket låstes med ett vred och kylväskan välte inte när locket stod öppet (riktigt irriterande om detta sker medan man packar). 20 grader under omgivande temp ska den klara av så tänk på att ställa den i skuggan om det är varmt.
Måste bara fråga: vad gjorde ni efter 12 timmar när batteriet tog slut?
//M
Fråga på! :) Vi grillade upp alla frysta burgare till middag, de hade hållt kylklamparna kalla och den kylan pallade sedan att hålla smör, mjölk och pålägg kallt till nästa morgon.