Test: Volkswagen e-up!

Jag har nu provkört e-up!, Volkswagens lilla elbil med plats för fyra vuxna och en teoretisk räckvidd på upp till 160 km på en laddning.

eUP!-Test

Förbrukning och Laddning

E-up! drar enligt faktabladet 11,7 kWh per 100 km och elkostnaden för samma stäcka blir då cirkus 12 kronor. Det går att snabbladda batterierna till 80% (motsvarar 12 mils räckvidd) på 30 minuter.

Beställer man en 16A laddningsstation till carporten kan bilen laddas fullt på 6 timmar. Bilens laddning och funktioner kan givetvis styras och övervakas via en modern telefon-platta-app.

Köra-eUP!

E-up! baseras på precis samma grund som de övriga två up!:ar jag redan skrivit massor om, läs gärna mer om High up! och Eco up!.

Konstaterar att inredningen är nästan identiskt med de tidigare UP! modellerna vilket visar att VW lyckats bra med deras modultänk.

Man sitter bra, har en bekväm körställning och inredningen är sådär VW-strikt men man blir ändå på bra humör när man sätter sig här.

Standardutrustning

E-up! har Climatronic, antispinn, antisladd, RCD 215 radio, navigator med europakartor (cool tanke..), city-nödbroms, farthållare, elhissar och massa annat som standard och du kan endast välja färg på instrumentpanelen, ett soltak och så ett par olika metalliclacker som tillval.

EcoPlus-eUP!

ASG Växellåda

Framför ASG växelspaken hittar du ECO och ECO+ omkopplaren. ECO+ tar dig längst men den påverkar AC funktionalitet, toppfart och annat.

Genom att dra ASG-växelspaken åt vänster eller höger kan du ställa in hur aggressiv motorbroms-laddningen ska vara. Den har fyra lägen, D1-3 och läge B som gör att du i princip slipper använda bromsen mer eftersom bilen nitar (tokladdar) så fort du kliver av gasen.

Körupplevelse

E-up! är en kul och pigg liten rackare. 210 Nm finns tillgängliga direkt och eftersom tjänstevikten bara är 1214 kilo så upplevs bilen grymt alert och smidig i kurvor då alla batterier sitter nära asfalten.

Toppfarten är inte mer än 130 km/h men i just up! är detta inget problem då biltypen oftast köps som andrabil för t.ex. att skjutsa barn till aktiviteter, skola och dagis i den egna kommunen.

Ekonomi och Garantier

E-up! kostar 229.000:- (269' minus 40' i miljöbilspremie) vilket innebär att du betalar 100' extra för en eldriven up!.

Litium-jon batterierna har en fabriksgaranti på 8 år eller 16'000 mil.

Summering

Trots pristillägget vill jag nästan beställa en e-up! direkt och stoppa sambon i den eftersom hon kör i Stockholmsköerna varje dag. Vår bensinnota skulle sjunka med flera tusen varje månad och dessutom är e-up! skattebefriad i fem år.

Skulle dessutom vara kul att ta en e-up! på trailer till närmaste bana och testa hur den går där eftersom 0-60 km/h är nära sportbilsklass.

Volkswagen e-up! är utan tvekan den mest intressanta elbilen på marknaden just nu tycker jag. Bilen känns som en riktig bil och jag tror detta kan bli Volkswagens första stora elbilssuccé.

Ett sista slutord innan du surfar vidare!

Om du hade nytta av eller bara gillade att läsa ovan artikel, dela gärna länken med dina vänner eller på någon kul social plattform!

I mitt #Arkiv hittar du de tio senaste artiklarna listade, en snabb sökfunktion och även mappar för varje ämne jag skrivit om.

Här kan du även läsa alla senast skrivna #Kommentarer

0 Besökare har kommenterat :