Nu ska vi högt upp med Volkswagens lilla minibil. Modellen heter UP! och utrustningsnivån är High, så VW High UP! helt enkelt :)
Det finns en billigare version som vill flytta upp och kallas därför för Move UP!, 60 hästkrafter vill bli 75 som High har, solklart eller hur?
60hk Move startar på 106’900 och 75hk High från 126’900:-
Sedan finns en hel klase beta-varianter som t.ex. e-UP!, Cross-UP! och så vidare men nu tittar vi närmare på min långtestbil High UP!
Tornadoröd
Färgen heter TornadoRöd och när jag hämtade ut bilen på Volkswagens kontor i Södertälje var den helt nytvättad och lös verkligen som en knallröd solmogen tomat.. Va? Jaha, hette inte färgen TomatoRed.
Detta är förresten min första riktiga “pressbil” vilket innebär att jag behåller bilen ett par dagar och jag tackar Svenska Volkswagen för förtroendet – Lovar dock inte att bilen kommer tillbaka lika skinande röd som jag fick den :)
Under de dagar jag rattar bilen kommer jag upptäcka fler saker att skriva om så dessa kommer som separata inlägg och när allt är klart kommer detta huvudinlägg uppdateras med lite länkar..
Update1: Nedan hittar du länkar till mina andra inlägg om VW UP! Klicka på respektive bild för mer info (öppnas i nya fönster).
Bli inte UP!-rörd, det blir bra ska ni se.. Ska jag sluta mUPpa mig? ok, ska vara tyst eller som de säger i USA, shut..
Hur Lång är Volkswagen UP!?
Volkswagen UP! är en liten krabat (Va! Är den?!), den mäter 3,54 meter på längden och bara 1,64 cm på bredden men har en lång hjulbas på 2,42m som pressar ut hjulen i hörnen. Detta förbättrar vägegenskaperna och ökar innerutrymmena maximalt.
Inledningsbilderna är väldigt “Höga” inte sant. Men hur höga är dom?
Well, the “UP!” is 1 meter ünt 48 centimeter över marken och ihop med det andra så blir bilden 711 pixlar totalt. Sehr Güdt!
Motor i VW UP!?
Motorn i UP! är en trecylindrig bensinmotor med samma volym som ett mjölkpaket och den låter lite som en boxermotor när den varvas och så har den också kallats för en “Baby Porsche” på nätet. Men vad är det till vänster.. måste nog återkomma till den där.
På tal om Porsche, Ferdinand Porsche gick nyligen bort men hans gudomliga skapelse 911:an kommer nog överleva både dig och mig. Hade förresten ett trevligt bil-tugg samtal med en Porschesäljare idag som jag ska plita ner en dag men var var vi? UP! var det ja.
Breda Coupé-Dörrar
Denna bil var en tvådörrars historia och för att man ska kunna kliva in i baksätet så har dörrarna gjorts såhär gigantiskt långa – halva bilens längd är en dörr..
Snygg UP! Instrumentpanel
Väl inne möts man av en knallröd instrumentpanel (tillval) ihop med svartlackerade detaljer som väcker ens sinnen – påminner lite om sambons gamla Ford Ka men UP! är givetvis inte riktigt i samma division som en 98 års Ka.. såja, nu låter vi Forden köra iväg ur detta inlägg. Att det alltid kommer in en massa andra bilar i mina inlägg?
Jag satt skapligt i UP! men man märker rätt snabbt att det sparats in på en massa saker för att kunna hålla slutpriset så lågt som möjligt.
Rena Mätare
Instrumenteringen var “clean” men lika skarp och trevlig som i andra folkor. Återkommer till mer detaljer om inredningen i ett separat inlägg när jag levt ihop med bilen lite mer.
Baksätet var oväntat rymligt (186cm kunde sitta rakt utan att känna sig som en sardin) men att komma in och ut krävde lite smidighet. Har man behov av baksäte finns ju UP! även med bakdörrar.
Krocksäkerhet
Trots sin ringa storlek klarade sig UP! bra när den smälldes i EURO NCAP, full pott stjärnor blev det i småbilsklassen.
Alla Svenssålda bilar kommer ha “City Emergency Brake” som standard, något jag inte kommer verifiera att min provbil verkligen har.
Bagageutrymmet
Jag brukar prata om lastutrymmet bak och även UP! har ett sådant som rymmer 3-4 fulla pappersmatkassar, klart godkänt för denna typ av city-bil tycker jag..
Förbrukningen då? Nollade färddatorn när jag åkte och väl hemma låg snittförbrukningen på 0,45 liter per mil och då var det 50% vanlig körning och resten superblått. Mer om Blue Index lite senare..
Miljöbilsklassad
Så första intrycket efter en dag är att Volkswagen UP! har fått en glad och rolig design, den är krocksäker, snål, skapligt rymlig, klassad som miljöbil (108g/km) och har ett konkurrenskraftigt pris. Kanske därför den nyligen fick utmärkelsen “World Car of the Year 2012”.
Jag dyker ner (som omväxling) i lite UP! detaljer och återkommer..
Medan jag är under ytan får du gärna kommentera eller dela med dig av ovan inlägg.. vem säger sin mening först, en i taget! ;)