-->

Byta Bromswire & Justera Cykelns V-Bromsar

Byta bromswire fram på min cykel och få V-bromsarna att röra sig lite bättre är det sista jag har kvar på min hoj.

Därefter är det slutbloggat om gamla cyklar på ett tag tror jag.

Putsa-Cykelfälg

Igår handlade det om att byta cykeldäck bak och fram byter man på samma sätt fast det är 10 gånger enklare.

Hoppar förbi 30-11 bilder om putsande av fälgar och bytet, läs gärna mer i arkivet kring däckbyten och annat under taggen #Cykel.

Spänna-Fjäder-V-Bromsar

Ett vanligt fel med dessa V-bromsar eller de som kom innan och som jag har är att ena sidan där bromswiren kommer in rör sig mer och den andra mest tittar på. Beläggen slits därför ojämnt och det bli inte heller den mest effektiva bromsen.

Jag öppnade bromsarnas leder på båda sidor, gjorde rent allt gammalt gegg och slipade även "tapparna" med fint sandpapper innan jag fettade in dem.

På vajersidan sänkte jag fjäderns spänning något genom att sätta den i mittenhålet.

Loc-Tite-V-Bromsar

Vid återmontering droppade jag på lite lås-lim eller loc-tite så att de inte gängar upp sig. Sitter blå gänglåsning från fabrik.

Ny-Bromswire

Satte ihop nya bromswiren med höljet. Knipsade bara av änden, ska korta den som det sista jag gör.

Justera-V-Bromsar-Cykel

En tving fick klämma ihop bromsarna mot fälgen medan jag skruvade fast wiren, först upptill och sedan nere.

Om du sätter tvingen lite löst och justerar ut övre skruven så blir det rätt lagom med spel mot fälg när du sedan tar bort tvingen och drar in den övre skruven i botten mot handbromsen.

Justering-Cykelbroms

När du är nöjd med spelet kollar du att bromsklotsarna sitter plant och rätt mot fälg så att de inte tar i när du inte bromsar.

Hatar personligen det lilla ljudet när en cykelbroms tar i när man cyklar. Dubbelkolla alla bultar en gång till och testa runt kvarteret.

0 Besökare har kommenterat :