-->

Test: Subaru WRX STI GT

Idag ska vi äntligen prata om Nya Subaru WRX STI GT (2015) som jag långtestat under föregående vecka!

2015-STi-WRX-GT-Subaru-Rear

Exteriör

WRX STI med tillägget "GT" saknar den stora vingen bak men denna modell har istället mer utrustning som jag redan varit inne på.

GT utrustning: 6.1" bildskärm med navigator, Harman/Kardon Premium ljud med 9 högtalare, nyckellöst system för start / dörrar / baklucka, nackkamera, regnsensor, öppningsbar/tiltbar taklucka och tonade rutor bak.

White-Pearl-WRX-STi-GT-2015

Oavsett vinge eller inte bak så känns denna Nya WRX STI kaross så mycket modernare än förra generationen. Jag diggar att grillen är stor och inte svängd som en banan och att lysena är dragna snett så att hela fronten ser ut att kisa och göra minst 200 redan på parkeringen.

Luftintaget på huven, signumet för en STI är lite mer diskret än på tidigare generationer men ändå där och precis lika mycket funktionellt som förr (not for show är vad jag försöker säga).

New-Subaru-WRX-STI-GT-BMW-Rear

Mitsubishi har ju som bekant valt att lägga ner rivalen EVO och det sägs att designen på denna nya STI har gjorts för att locka över EVO köpare. Tydligen fungerar knepet väl, i Australien i alla fall.

Jag och många andra som stått vid min provbil tycker att bakdelen utan vinge liknar en BMW 3-serie så Subaru kanske siktat in sig på även dessa köpare? ;)

New-WRX-STI-Xenon-LED

Nya STI har LED ljus både fram och bak och Xenon-halvljuset tänds automatiskt när det blir mörkt.

Subaru-WRX-STI-2015-Kulörer-Lacker

Kulörer

Förutom provbilens gnistrande fina "Crystal White Pearl" så finns det ytterliga fem kulörer att välja mellan. Om jag fattat det rätt så är det bara den röda som är solid, alla andra kostar runt 6000:- extra.

Subaru-WRX-STI-2015-Mått-Längd-Bredd

Yttermått/Vikter

Måtten på bilen är nästan som på förra "STI Racing S" (läs mitt test) men denna nya känns slankare, lägre och mer välskräddad. Vikten, eller Tjänstevikten är kvar på 1575 Kg. Modellen med vinge har 5 Kg högre tjänstevikt, hm..

Lastutrymme-Nya-Subaru-STI

Lastutrymme

Bagageutrymmet känns faktiskt rätt stort och gångjärnen går ner i små boxar så att det man fraktar inte trycks sönder.

Fast när man lastar i saker i mitten är det lätt att man smäller skallen i luckans lås som står rakt ut och så ljudet när man stänger luckan, låter som luckan är gjord av den tunnaste plåten som finns, och det kanske den är också med tanke på bilens relativ låga vikt.

Samma sak tänker man på när man stänger huv och dörrar, det är inte tal om någon kassaskåpsduns här inte.

Säten-Klädsel-Nya-WRX-STI-GT-2015

Interiör

Jag sätter mig i de sköna sportläderstolarna med Alcantara i mitten och ställer in den D-formade ratten. Telefonen sätter jag på laddning i boxen (mellan ryggstöden) som har den ena av två 12v uttag fram.

Mätare-Nya-WRX-STI-2015

Rakt framför mig har jag nu dessa nya uppgraderade mätare som känns som en HD uppgradering jämfört med förra STI generationen som hade en stor varvräknare  i mitten och antika små LCD displayer.

Informationen mellan mätartavlorna kan ändras något men den mer detaljerade färddatorn hittar man till höger på panelen.

Nya-WRX-STI-GT-Radio-Nav-4,3tums-DivX

Den färddatordisplayen bläddrar man runt i via en liten gömd knapp rakt under varningsblinkersknappen (ser du den?). Denna placering drar ner betyget lite i den annars så mycket bättre inredningen.

Jag gillar den rena stilen på mittkonsolen med tre runda vintervänliga vred och den 6,1 tum stora multimediabildskärmen med navigator smälter verkligen in i panelen, precis lika bred som vreden.

Hela instrumentpanelen är klädd i en mjuk yta och hela inredningen har fått sig ett REJÄLT lyft mot förra generationen.

Motor-Subaru-WRX-STI-2015

Motor/Effekt/Drivlina

Jag väcker den 2,5 liter stora boxermotorn med ett knapptryck och hör ett lagom högt boxerputtrande på tomgång.

Motorn är i princip samma som i förra modellen - 300 hästar, hela 407 Nm i vrid som tillsammans tar dig till 100 km/h på 5,2 sekunder.

Växellådan har fått kortare lägen men är fortfarande grymt härligt mekanisk och lägena är liksom "kadonk" på plats. Femman och sexan är rena överväxlar där sexan har en utväxling på 0,707 och det märks för femman får man i först vid 60 knyck.

SI-Drive-WRX-STI-2015

SI-Drive

Motorn startar alltid i Intelligent läget som ger en flackare effekt-kurva och jag måste erkänna att jag gillar det läget före Sport eller Sport Sharp.

Intelligent trycker iväg bilen med hjälp av vridet och håller man nere pedalen så får man tillgång till ett härligt klipp efter 3000 varv.

På en bankörning hade jag såklart velat ha snabbare effekt direkt och då tagit ett av sportmappningarna.

Interiör-Nya-WRX-STI-GT-Subaru-2015

Körglädje

Nya WRX STI är verkligen bus-kul att köra, både lugnt och så i lite tempo. Den är konstant stum men inte sådär störande stötig som vår Polo och det varken slår eller klonkar vid hårda skarvar.

Under 3000 varv låter det inte så mycket och den känns mer som en urstark dieselbil (gäller Intelligent läget).

Ger man mer högerfot ändrar motorn ljud och klipp när nålen passerar 3000. Man kastar i nästa växel med ett skönt klonk och styr ut ur kurvan, motorn vrålar mysigt medan hjulen letar fäste.. Yeeah man!

Fyrhjulsdriften är mer närvarande än i haldex-bilar och även broms, styrning och växlar kräver lite mer av föraren. Väghållning och den hydraliska snabba servostyrning ger bra input men man slappnar aldrig riktigt av när man höjer tempot.

Jämför jag med nya Golf R (också 300hk + 4WD) som jag långtestade nyligen (länk till Golf R testet) så andas STI:n mer hederlig racebil men den lättare Golfen är ändå 0,3 sek snabbare till 100 så frågan är i vilken av bilarna jag skulle sätta den bästa varvtiden i?

Utrustning / Funktioner

Subaru har installerat en del ny teknik i nya STI men glöm all form av assistenter vid körning, vägskyltsavläsare eller autobromsare. Du får helt enkelt ta hand om allt detta själv, som man gjorde förr i tiden.

(Jo, den har bromsservo, bromsförstärkare, antisladd, spinn & ABS)

Parkeringssensorer fram saknade jag ofta innan jag lärde mig var fronten slutar. Liten bild från backkameran bak är inte heller lika bra som en bra "pipare" och avståndsdisplay.

Hill hold kändes också lite skumt på en sportbil men det vänjer man sig vid farligt snabbt. Takluckan kändes också lite onödig, ett lättare kolfibertak hade varit mer "STI".

Krocksäkerhet

Om man råkar krocka har bilen alla möjliga krockkuddar, även för knäna fram och så bältespåminnare för alla fem platser. Hur många stjärnor bilen fick hittar jag inte - Troligen är den inte testad än.

Landsväg-Förbrukning-Nya-WRX-STI-GT-2015

Bränsleförbrukning

Förra STI testade jag på vintern och den drog i snitt 2 liter milen när jag hade den. Den nya är något snålare och med Intelligent drive läge samt lite ägg under gasen går det att köra den relativt snålt mellan A och B (finns btw en mätare som visar hur många % man gasar).

0,81 liter/milen stannade min lugna långkörning på, siffran för hela långtestperioden slutade däremot på 1,47 liter per testmil.

Test-Betyg-Nya-Subaru-STI

Ekonomi / Summering

Min provbil, den mer utrustade GT modellen kostar 405.800:- efter att man valt till en metallicfärg. Den dricker en hel del dyr soppa och efter 3 år har den tappat uppskattningsvis runt 150' i värde.

Så även om den blivit mycket snyggare både utanpå och inuti så måste man nog vara lite (läs "skitmycket") av en bilentusiast för att köpa den och det är garanterat nästan alla som beställer denna typ av bilmodell.

Vill man ha en snabb familje-sedan och gillar man dessutom att köra aktivt året om, på bana, snö, frusna sjöar och vill kunna laborera med drivningen/diffarna manuellt och inte behöver några assistenter eller moderna körhjälpmedel så finns det nog ingen bättre bil än denna nya förfinade Subaru WRX STI (med eller utan vinge).

Fler tester av detta märke och andra liknande inlägg hittar du i mitt bloggarkiv under taggen #Subaru.

0 Besökare har kommenterat :