Test: Nya Scirocco TSI 180

Nya Volkswagen Scirocco 2014-15 kan snart byggas på hemsidan och jag har fått äran att testa båda de motoralternativ som kommer finnas tillgängliga i Sverige, Scirocco TSI 180 och Scirocco R.

Detta inlägg kommer handla om den svagare versionen med 180 hk.

Scirocco-180hk-2015

Exteriör

På utsidan har denna face-and-backlift-Scirocco fått ny front och bakdel och mycket i pressinformationen handlar om just dessa bitar.

LED teknik dominerar överallt och bilens nya look gör den visuellt än mer platt och bred än vad den är.

Vit-Scirocco-TSI180

Nya Scirocco baseras på en Golf mk6 platta (nya Golf är gen/mk7) men har fått ett smalare tak, speciellt bak. Dessa linjer ger bilen en egen "sportig" look men man får även ett smalt baksäte på köpet.

Designen är det absolut inget fel på tycker jag, den är en snygg liten coupé med rätt mycket attityd men vill man ha lite mer R-look ska R-Line paketet finnas tillgängligt direkt från start.

R-Line paket finns för både för insidan (+8.2') och utsidan (+21').

Bagageutrymme-Nya-Scirocco-2015

Interiör

Öppnar man bakluckan hittar man detta fungerande bagageutrymme bakom en 2-3 dm hög lasttröskel. Baksätets ryggstöd kan man fälla och då kan man lasta med sig många fler mjölkpaket.

Köra-Scirocco-180hk

Körkänsla

Sätter mig bakom ratten (samma som i Golf GTI), den plats där man bäst upplever bilens inre kvalitéer (ja, snygg-utsidan är vi klara med).

Här sitter man skönt i smala tygklädda (grovt tyg) sportstolar som ger mycket friktion i kurvor. När man ska kliva ur märker man att detta är en låg coupé, kurvhandtagen kommer till nytta då (gubbe).

En annan sak som är lite speciell med Sciroccon är bakåtsikten som är "något" begränsad. Vet inte om det är just därför det står en hel radda av uppgraderade assistenter i faktabladet som hjälper till vid parkering och så en ny "blind spot sensor" och "drive out assist" som aktiveras när man ska backa ut ur en parkeringsruta.

Turbotryck-Scirocco

Framför en har man en typiskt Volkswagen instrumentpanel som ger en städad, funktionell och exklusiv känsla.

Scirocco har även fått tre extramätare likt Beetle GT som visar bl.a. varvtid och turbotryck, dessa mätare är en hyllning till ur-Sciroccon från 1974. Hörde att Ingemar Stenmark körde just en sådan Scirocco Mk1 en gång i tiden och att det totalt har sålts över 1 miljon Roccor under de 40 år som modellen existerat (till och från).

Motor-Scirocco-180

Motor / Drivlina

Kraftwërket under huven, en 2.0 TSI på 180 hästar ersätter tidigare 1,4 TSI på 160. Provbilen var extrautrustad med DSG och klarade 0-100 på 7,4 sekunder.

Ser man på enbart siffrorna för tokacceleration så låter det inte så himla sportigt men ihop med en låg kaross, precis styrning, hjul i varje hörn (hört detta uttryck förr?) så blir även TSI 180 en himla rolig kompis på krokiga vägar. Kompisen på cirkus 1,3 ton blir extra pigg när DSG lådan körs i S läget som drar varje växel närmade det röda innan den växlar upp. 225:or på 17" hjul är standard. 225:or, det var ju skitbrett för inte så många år sedan..

Ett ord om chassit. Provbilen saknade DCC och därför var det stumt hela tiden, ibland så stumt att hjulen liksom studsade och tappade greppet över de tjälskottsupphöjningar vi hade på våra provsträckor. Bör tilläggas att detta kräver lite provokation och för mig som är van vid helt "ofjädrade" bilar som vår Polo så tyckte ju jag att bilen inte alls var för hård utan hade ett väldigt bekvämt, mestadels följsamt sportchassi. :)

Test-Scirocco-TSI-2.0-180hp

Ekonomi / Summering

Som alltid så måste man summera en testad bil så att man inte svamlar vidare om ditten och datten i all oändlighet..

Scirocco 180 har ett pris som börjar på 264.900:- (DSG +14.500) och i standardutrustningen ingår bland annat luftkonditionering, hill hold, RCD310, 8 högtalare, farthållare och trötthetsvarnare.

Inget tokhögt grundpris om man har på sig sportbilsglasögonen men så är inte prestandan så tok-hög heller utan man måste nog vara beredd att betala en hel del för bilens design (och så får man inte ha planer på att skaffa barn heller).

Finns ett par andra liknande coupéer på marknaden med lite lägre pris men Scirocco har troligen bättre andrahandsvärde än alla dessa.

Nästa Scirocco-testbil med R på bakluckan ska jag skriva om senare och den har 100 ljudliga hästar mer men kostar även 120' mer. Du kommer hitta Scirocco R testet och alla andra här: #Biltester.

Länk: Vinn Nya Scirocco Modellbil

0 Besökare har kommenterat :