Den har gått 11.500 mil med sina original bromsskivor och belägg fram vår Touran men nu vibrerade det och skrapade vid inbromsning så det var verkligen hög tid för lite minibuss-service.
Autoexperten Infra city har alltid gett bra service och även denna gång fick jag hem rätt prylar, nya ventilerade Brembo bromsskivor och passade belägg med slitagevarnare på vänster sida.
Om ni inte är trötta på mina bromsinlägg så kommer här en liten guide kring bytet och bilen är alltså en Volkswagen Touran 2.0 FSI från 2006 men jag är nästan säker att guiden passar många andra VW modeller.
1. Första steget ser man ovan, hissa upp en sida, ta bort hjulet och spraya sedan på 5-56 eller liknande på alla bultar du senare kommer ta bort så att medlet hinner verka en stund. Även om du inte ska in under och skruva så är pallbockar alltid att rekommendera ifall din domkraft skulle gå sönder eller halka.
2. Sedan är det bra att öppna bromsvätskebehållaren under huven för att senare kunna hålla koll på nivån när oken pressas tillbaka och behållaren fylls på "från fel håll".
3. Ta bort hattarna som skyddar okets bultar och lossa oket med en insexhylsa. Dessa bultar brukar inte sitta smurf-hårt (läs: så man får dra sig blå). Haka även loss fjädern på okets framsida.
4. På vänster sida sitter en slitagevarnare på det inre belägget, ta loss kabeln genom att lätt klämma ihop kontakten och dra.
5. När du lossat oket och hängt upp det med en elkabel i fjädern eller liknande så att bromsslangen inte skadas är det dags att ta in tunga gardet.
Bromsokshållaren sitter fast som berget så på med mycket rostlösare och sedan tar du den längsta armen du har i verktygslådan. Det som är bra är att man kommer åt framifrån så när du väl har denna längd är det som att lossa ett hjul, knirk säger de och lossnar.
6. Nu lossar du bromsskivan med den lilla torx-skruven.
7. Bromsskivor som suttit ett antal år brukar ha en förmåga att gilla att sitta fast men spraya rostlösare runt navet där skivan sitter fast fastkilad och vänta. Ta därefter en liten hammare (ironisk) och slå från insidan där oket satt monterad tidigare, en liten lagom knack och den brukar ramla av. Det är värre om du skulle velat spara skivan..
8. Jämför noga att ny och gammal bromsskiva är av samma sort innan du fortsätter.
9. Rengör nu alla delar med stålborste och en gammal kniv, speciellt noga där beläggen ska röra sig tjatade alltid min far om så jag gör samma sak.
10. Tryck in/tillbaka oket med en stor polygrip och kolla nivån uppe i behållaren så att det inte rinner över. Lägg gärna en trasa runt behållaren just in case. Passa på att rengöra oket så noga du orkar.
11. När jag tryckte in det andra oket var jag tvungen att suga upp lite bromsvätska med en sug. Har du inte det dränker du en trasa eller tömmer via luftningsnippeln på ett ok. Se detta inlägg hur du trycksätter behållaren eftersom du inte kan bromsa med pedal.
12. På gamla dar har jag börjat gilla gänglåsning på såna här bultar som jag inte kommer öppna mer och som jag inte vill smurfdra eller ännu värre tappa. Borsta gängan på alla bultar först, hör farsans tjat om detta också, som ett matra "gängorna ska alltid göras rent innan återmontering och är skallen dålig byter du hela bulten".
F*n, jag saknar verkligen våra många mekstunder i garaget :(
13. Nu när sakerna är rengjorda drar du fast okhållaren och smetar på kopparpasta eller liknande där beläggen ska glida runt. Belägg inre sätter man fast på själva oket och det andra som på bilden.
14. Skruva fast oket (men dra inte sönder bultarna) och täck med hattar. Bygeln eller fjädern ska också på, knacka lätt i ändarna så att de går ner i sina hål ordentligt. Bromsskivan låser du fast med en ny liten skruv.
15. Sätt fast slitagevarnarkontakten och du är klar på en sida, visst är det vackert med nya bromsar.
Bak är de fortfarande i bra skick och den senaste tiden har jag i princip bara kört bussen och då bromsat med handbromsen nästan lite på gränsen till maniskt för att den inte ska rosta fast som den gjort förut. När man var liten trodde man att bilen skulle volta bara man nuddar handbromsspaken, nu vet man bättre men lite respekt ska man givetvis ha för att bara bromsa bak med vajer :D
Tittar man på ny och gammal bromsskiva så är det rosten som gjort mest skada på skivan och stora bitar på insidan har ramlat av eller är det för att slitbanan blivit för tunn? På beläggen sen man att det är insidans belägg som slitits mest.
Hur stor verktygsväska behöver man då till ett sånt här mekprojekt? Ovan ser ni alla verktyg jag använde. T-Röd kan man torka av skivan med om du råkar få massa fett på den.
Avsluta med en lugn provtur och lyssna efter konstiga ljud (stäng av ac & radio så att du hör).
Vår buss gick så tyst, mjukt och fint. Tror nästan de rostiga skivorna orsakat obalans på motorvägen då det saknades stora bitar för nu går den sschå fint schå. Nästa tre saker att fixa är små rostbubblor (garantijobb?), stenskott på huven och kanske ett kopplingsbyte då den hugger fult ibland. Den har gjort det ända sen vi köpte den men numera hugger den allt fulare när man letar dragläge men det är en annan story, nu väntar besiktning med bra bromsvärden hoppas jag.
De flesta klarar av att byta belägg och/eller bromsskivor själv på uppfarten. Tog mig som gjort detta ett par gånger ungefär 2h totalt och kostnaden för materialet var under 2000:- så det är inte bara kul att lära sig sin bil, man sparar pengar också ;).
Rekommendera/dela gärna inlägget om du tror att någon du känner kan ha nytta av en denna lilla guide. Kommentera får du också göra ifall du tycker nåt inte var rätt eller om du vill svamla lite och kanske berätta om hur ditt senaste bromsbyte gick?
Bytte belägg på min innan semestern - 16k mil, belägg var inte slut än. Bilen har nu rullat ca 17500 mil med bromsskivor som aldrig blivit bytta. Lycka till att få garanti på rosten! Jag fick ingen garanti på mina galvblåsor
Kör man långa sträckor så skonas bromsskivorna men vore kul å se hur dina skivor såg ut ändå?
Alltid trevligt med nya fräscha bromsar!
Så här ser det ut på min Eos (och även på Touranen, fast i svart) :
https://dl.dropboxusercontent.com/u/3861789/2014-08-28%2020.57.42.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/3861789/2014-08-28%2020.57.55.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/3861789/2014-08-28%2020.58.06.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/3861789/2014-08-28%2020.58.28.jpg
Kan varmt rekommendera ATS Ceramic bromsbelägg! Bra bett, men man slipper nästan allt bromsdamm.
Passade även på att byta alla styrpinnar och gliddelar, eftersom det oftast är dessa som gör att skivorna blir kass!
Allt inköpt billigt på www. reservdelar24.se
Tack för bilder Monzen! Ser väldigt propert ut, Din Eos har det bra hos dig fast du lär den lite dåliga vanor, Alltså stå på klinker är nästan för mycket.. :)
Belägg med keramisk blandning biter/håller bra och dammar mindre men vissa kan skrika och ta lite sämre när man inte kör hårt. Har själv kört med Carbotech på banleksakerna förut.
En Volkswagen förtjänar det bästa!
/ Martin