Uppdatera Samsung Smart-TV Via USB-Minne

En Samsung Smart-TV uppdaterar sin programvara automatiskt själv via Internet kanske du tänker?

Ja, så länge den inte är äldre än ett år, därefter får man ladda ner och uppdatera den manuellt via ett USB minne!

Det visste inte ni heller va? Efter ett år ser det ut som att det inte finns nyare programvara om du kollar via TV'n.

Samsung-USB-Port

1. Skriv av hela modellnumret

Men lugn, jag har uppdaterat vår och det var en baggis även om det såklart vore ännu bättre att en Smart-TV fortsatte att uppdatera sig själv via Internet även när den blivit en Smart-pensionär.

Men till den manuella operationen behöver du bara ett USB minne, en dator, internet och kanske läsglasögon för att skriva av modellnumret.

Ladda-ner-Samsung-Tv-Programvara

2. Ladda ner Ny Programvara

Googla genom att skriva: Firmware + "hela-ditt-modellnummer"

Då hittar du enklast fram till ovan sida där du laddar ner en ny programvara till just din TV modell. Kontrollera att du hamnar hos samsung och ingen annanstans.

Packa-upp-firmware-usb-minne

3. Förbered USB-Minnet

Koppla in USB minnet i datorn, flytta in Firmware filen och kör den på USB minnet så att den packas upp där. Därefter kopplar du in den i din avstängda TV (på baksidan som första bilden i inlägget visar).

Uppdatering-Samsung-Firmware

4. Välj "Uppdatering från USB"

Sedan startar du en programvaruuppdatering via menyerna på TV'n och låter den tugga på tills det är klart.

Viaplay-App-Samsung

5. TV'n startar om = Klart

Varför detta inlägg? Jo, vi har fortfarande lite strul med Viaplay Appen i Smart-Hub och fick tipset av vår egen Samsung-tekniker att manuellt uppdatera programvaran i vår Smart-Television.

Kika gärna i mitt arkiv under taggen #TV, där hittar du fler liknande inlägg. T.ex. ett nyare inlägg där appen Viaplay blev uppdaterat men krävde att TV:ns programvara uppdaterades innan appen ville starta.

Ett sista slutord innan du surfar vidare!

Om du hade nytta av eller bara gillade att läsa ovan artikel, dela gärna länken med dina vänner eller på någon kul social plattform!

I mitt #Arkiv hittar du de tio senaste artiklarna listade, en snabb sökfunktion och även mappar för varje ämne jag skrivit om.

Här kan du även läsa alla senast skrivna #Kommentarer

27 Besökare har kommenterat :
Anonym sa...

Superbra inlägg, bra beskrivet å fina bilder! Stort tack!! // Niklas

FixarFarsan sa...

Tack själv, hoppas din Samsung-TV-Uppdatering gick bra! :)

Unknown sa...

Hämtade firmware Modellnummar
Kopierade till usb minnet
Extraherade
Stängde av tv: n
Satte i usb minnet i tv: n
Inget hände
Satte på tv: n
Inget hände.

FixarFarsan sa...

Ok, gjorde du det jag skrev under punkt 4 ovan?

Unknown sa...

Hittade inte den texten
Kollade under support.

Anonym sa...

Nja, min samsung-tv är 1,5 år och den fortsätter envisats att auto-uppdatera så ofta att man blir galen, tvn går inte att använda under tiden, jag skulle vilja stoppa uppdateringarna men hittar ingen information nånstans hur man gör detta. /Johan

FixarFarsan sa...

Prova Menyval Support\Programvaruuppdatering och välj AV på valet om uppdatering i standbyläge..

Peter Blumenthal sa...

Hej. Håller på med dina tips just nu och undrar om filen ska packas upp först på min externa hårddisk (har ingen usb sticka) innan jag sätter den i Tv:nu?

Peter Blumenthal sa...

Hej igen. Fick igång mitt Viaplayrke ☺ Tack för tipset
Mvh Peter

FixarFarsan sa...

Bra du fick igång Viaplay på din Samsung-TV (svaret på din första fråga var alltså ja, du ska kopiera in filen på USB enheten och köra filen så att den packar upp sig där innan du ansluter USB disken bak på TV'n).

Unknown sa...

Hej! Har gjort det du skrivit men tv:n säger att den inte hittar någon uppdateringsfil på USB:n..? La originalfilen på stickan och extraherade den där innan jag kopplade in den i tv:n. Det kan väl inte göra någon skillnad i vilken port jag ansluter i eller att det även finns annat på stickan? Griper efter halmstrån här. :)

FixarFarsan sa...

Dennis, dubbelkolla att du ansluter stickan till USB uttaget märkt HDD (se första bilden i mitt inlägg)

Thomas sa...

Hejsan! har en UE55HU8505Q där inte längre flashplayer fungerar i webbläsarn har redan instalerat senaste firmwaren från samsungs hemsida med usb . Men den versionen är ifrån 2016 december nu behöver jag instalera flasplayer manuellt via usb vart hämtar jag filerna? MVH

FixarFarsan sa...

Adobe har mekat runt med Flash på produkter som våra Smart-TV'n och vad jag hört så kanske de aldrig mer får tillbaka Flash-stödet.. :(

Ola sa...

Hej har en samsung UE55ES7005 där youtube bara försvann nått ni andra har problem med?

FixarFarsan sa...

Kollade på vår Samsung Smart TV och även där har Youtube appen försvunnit!

Anonym sa...

Samsung bestämde sig att inte längre använda youtube till äldre modeller. Så den kan vi glömma. Men jag har problem som Johan nämnde.
Hittar ingen lösning. Samsung support säger att de inte hört om det problemet innan.

Nja, min samsung-tv är 1,5 år och den fortsätter envisats att auto-uppdatera så ofta att man blir galen, tvn går inte att använda under tiden, jag skulle vilja stoppa uppdateringarna men hittar ingen information nånstans hur man gör detta..

FixarFarsan sa...

Prova detta:
1. MENU knapp på fjärren
2. Support
3. Programvaruuppdatering
4. Sätt uppgr. i standbyläge = AV

Anonym sa...

frustrerade att Samsung väjer att ta bort app:ar på äldre Tv apparater, allt för att sälja nya.
Cmore försvan och nu också alltså youtube

Unknown sa...

Går det att få in Svt Play-appen i UE48J6275SUXXE Version :06 tacksam för hjälp.

Henrik Nordström sa...

Är inte Samsung som tar bort apparna. Är respektive app utvecklare som väljer att uppdatera sin app och inte längre stödja äldre TV modeller.

Angelika sa...

Menar ni att YouTube kan försvinna om jag ger mig på att uppdatera TVn manuellt enligt ovan?

FixarFarsan sa...

Youtube försvann oavsett uppdatering eller inte har jag för mig

Tommy sa...

Hej.. Gjorde precis som du har skrivit.. Uppdateringen gick bra.. Men Viaplay vill inte logga in mej.. Däremot så funkar det på vår andra smart tv en Luxor.. Skumt som fan detta..

Bettan sa...

Vi håller aktivt att undersöka saken för att komma fram till en lösning, och om du vill hjälpa



till med att skynda på det hela får du gärna återkomma med modellnumret på din TV samt din e-post, så att vi har ännu ett exempel att kika på.
Om du inte redan kikat där så kan det också vara värt att ta en titt på knepen som finns på vår hemsida: https://help.viaplay.com/sv/svarigheter-att-logga-in-pa-tv/
Ha en fin dag så länge!
/Ebbe
ons 15:07
Du har skickat
Fungerar inte ännu. Appen öppnar sig och ibland kan man logga in manuellt men allt är som låst och man får upp meddelande om att kontakta kundservice längst upp på skärmen. Uppdaterings infon är lite ändrad appversionen på vår är nu 1.7.22.87c3c0c ni skriver på er sida man ska ha 1.7.22.0b57cdd



Hjälpte inte det ovanstående? Då kan du istället återställa Smarthuben. Det har haft störst effekt i dessa fall. Det gör att apparna i din TV återställs, vilket även löser upp eventuella knutar i tv:n och appen som kan ha påverkat deras samarbete. Du kan återställa Smarthuben på följande vis:

- Gå in på din tv:s Inställningar > Support > Självdiagnos > Återställ Smarthub. När processen är färdig öppnar du sedan Viaplay-appen (om den gömt sig kan du hitta den i tv-menyn via Apps, eller Samsung Apps om din tv är en lite äldre modell). Vissa äldre Samsung TV-modeller inte har Återställ Smarthub som ett alternativ, utan då får man istället välja Återställ, vilket fabriksåterställer själva tv:n.

Skulle det i slutändan visa sig att en återställning av Smarthuben inte heller gör någon skillnad i ditt fall, återkom mer än gärna med nedanstående information då det hjälper oss i vår interna undersökning av fenomenet. Du finner den mesta information under Inställningar > Support i Viaplay-appen på din TV.

- Modellnummer på din TV
- Firmware-version
- App-version
- IP-adress
- Din internetleverantör
- Försöker du logga in via /activate eller med mailadress och lösenord?

Återkoppla gärna när du haft möjlighet att gå igenom dessa steg.

Vi hörs!
Viaplay
Viaplay
Hej Bettan,
Tack för att du hör av dig om det här. Vi har lite längre svarstider för tillfället, så jag uppskattar ditt tålamod hittills.
Precis som du har uppmärksammat kan det just nu finnas svårigheter att logga in på vissa Samsung TV-apparater. Vi håller för närvarande på att undersöka rotorsaken. Vi har noterat att det ibland kan gå att logga in genom att testa nedanstående knep, så gör gärna det:
- Stäng av din TV, dra ur kontakten och låt den vara frånkopplad i ~30 sekunder. Försök sedan på nytt.
- Avinstallera Viaplay-applikationen, installera den på nytt och testa igen.
Hjälpte inte det ovanstående? Då kan du istället återställa Smarthuben. Det har haft störst effekt i dessa fall. Det gör att apparna i din TV återställs, vilket även löser upp eventuella knutar i tv:n och appen som kan ha påverkat deras samarbete. Du kan återställa Smarthuben på följande vis:
- Gå in på din tv:s Inställningar > Support > Självdiagnos > Återställ Smarthub. När processen är färdig öppnar du sedan Viaplay-appen (om den gömt sig kan du hitta den i tv-menyn via Apps, eller Samsung Apps om din tv är en lite äldre modell). Vissa äldre Samsung TV-modeller inte har Återställ Smarthub som ett alternativ, utan då får man istället välja Återställ, vilket fabriksåterställer själva tv:n.
Skulle det i slutändan visa sig att en återställning av Smarthuben inte heller gör någon skillnad i ditt fall, återkom mer än gärna med nedanstående information då det hjälper oss i vår interna undersökning av fenomenet. Du finner den mesta information under Inställningar > Support i Viaplay-appen på din TV.
- Modellnummer på din TV
- Firmware-version
- App-version
- IP-adress
- Din internetleverantör
- Försöker du logga in via /activate eller med mailadress och lösenord



Detta kommer från chatt med viaplay då appen på min ue46f8505 från 2013 inte funderat 3 veckor

Anonym sa...

Tjena Fixarfarsan! Har följt din instruktion till fullo och provat 1 gång utan framgång. På min TV har jag ingen som heter HDD men utgick från att det är den 3:e på bilden jag bifogat. Tacksam för hjälp!

Mvh
Chrille

Anonym sa...

Funkar det att uppgradera en UE40J5205AKXXE så jag exempelvis kan ta hem tv4 appen ?