I Fredags hade vi Audi-folk på besök och eftersom deras egna nya A5 Sportback var på lackering så åkte de lånebil och i den tog vi en kvällsrunda i.
Jag höll i mig och förde noteringar i passagerarsätet då mitt tillstånd för stunden var mer dynamit-Harry än biltestar-Glenning. :)
Lånebilen var en sprillans Audi S1 Sportback Quattro med sexväxlad manuell låda (manuell är det enda man kan välja), 231 hästar och 370 Nm ur en 2 liters TFSI.
1,4 ton bil rörde på sig bra, till hundra tog 5,9 sekunder men det jag minns mest ur passagerarsätet var det ordentliga greppet i kurvorna.
Inredningen var typisk Audi men mittkonsolen var smal, superclean på ett positivt sätt och multireglaget satt som en volymkontroll samt att multimediaskärmen gick att stänga ner när man ville ha full fokus på att hålla bålgetingen på gatan.
Motorljudet var inte så extremt, det var vasst, vinande och ettrigt.
Byggde på skoj en S1:a och den börjar på 309.000:- och med lite större fälgar, metallic, optikpaket etc var vi snabbt uppe nära 400'.
Den svagare Audi A1 Sport, 185 hk, 2WD med S-Tronic startar på 254', den tyckte jag var buskul men jag minns att den hade svårt att få fäste fram redan med 185hk, läs A1 185hk testet här.
Snabbsummering av Audi S1
S1:an hade bra knuff, grymt grepp, trevligt motorljud, lagom attityd på utsidan, skön förarmiljö och bra framstolar men baksätet är trots bakdörrar ett hopplöst kapitel om man mäter över 160 cm.
För att längtan efter den mjuka och komfortabla A5:an inte skulle bli för "jobbig" så fick herr å fru med sig en liten passande present. :)
Detta var ett dynamit-harry-test ur passagerarsätet, du hittar hundratals av mina "riktiga" tester här: #Biltester