VW Service på Icke-Auktoriserad Verkstad?

Minibussen tände servicelampan förra veckan och jag kollade upp vad en 12000 milaservice kostar och vad som ingår i en sådan.

12000mila-Service-Touran

Förutom vanligt oljebyte och nytt oljefilter så byts även tändstift men märkesverkstaden ville inte byta bromsvätska eller kupéfilter eftersom det inte gått två hela år sedan sist. Så 6300 riksdaler skulle olja, filter, tändstift och en "inspektion" gå på.

Betalar gärna för bra "service" och att någon annan gör saker jag inte kan eller hinner med men 6300 spänn för olja, filter och tändstift?

Tändstift

Hörde runt lite mer och vi ska faktiskt testa en ny verkstad i år och då även låta de byta friskluftsfilter och bromsvätska ifall de kommer fram till att det behövs. Bromsvätskan kan man mäta.

Hos denna icke-VW-märkesverkstad (som ÄR märkesverkstad fast åt ett par andra märken men "certifierad på alla märken") som enligt samtal ska inspektera precis samma punkter som VW själva så blir kostnaden istället två tusen mindre för samma service.

Fortfarande mer än om man hade gjort jobbet själv men helt ok om det utförs bra! Ska bli kul å höra om deras inspektion hittar något som jag redan vet eller något nytt..

VW-Longlife-Olja

Hade bilen haft kvar nybilsgaranti så hade den fortsatt att gälla trots att den servas hos en "icke märkesverkstad" enligt en ny EU lag så vad missar man genom att ta en billigare verkstad?

Man lär missa eventuell ny mjukvara och man kanske får problem med goodwill senare? Men hur viktigt är detta på en bil från 2006, utan några garantier och med 12000 mil på mätaren?

Vi får se hur det går, återkommer redan imorgon med feedback, för att läsa hur det gick: Märsta Bilelektro & Touran 12000 Service

Ett sista slutord innan du surfar vidare!

Om du hade nytta av eller bara gillade att läsa ovan artikel, dela gärna länken med dina vänner eller på någon kul social plattform!

I mitt #Arkiv hittar du de tio senaste artiklarna listade, en snabb sökfunktion och även mappar för varje ämne jag skrivit om.

Här kan du även läsa alla senast skrivna #Kommentarer

2 Besökare har kommenterat :
Tobbe sa...

Du får väl ingen mobilitetsgaranti i och med att du inte servar den hos en vw auktoriserad verkstad. Goodwill hos vw blir det nog kört med, varför inte serva själv och strunta i stämpel och mobilitetsgaranti?

FixarFarsan sa...

Ja, serva själv skulle man kunna göra om man tänkt köra på med bilen många år till. Blir ju inte direkt sämre skött om man gör det själv, ny olja/filter varje år och så lämnar man in den för större jobb som rembyten etc. Skulle ju vara kul å höra av er som läser här hur ni skulle reagera vid ett bilköp om bilen servats av ägaren?