Om Att Pendla Kommunalt

Nu har jag pendlat kommunalt sisådär 6 månader och arbetsresan som tidigare tog 10 (köfria) minuter med bil är nu ersatt med buss, pendeltåg och tunnelbana som tar mellan 1,1-1,5 timme åt ett håll.

Här följer några reflektioner ur pendlarsätet..

Handbok-Åka-Kommunalt-Stockholm

Kommunala Färdsätten

De nya tunnelbanevagnarna och pendeltågen är vansinnigt tysta, varma såhär vintertid och bekväma att pendla med. Positivt så länge de går enligt tidtabell, vid olika störningar kan man bli knäpp då informationen ofta är dålig och det blir kaos!

Den blå tunnelbanan som jag åker kör med så tät trafik att jag hittills aldrig hunnit gå hela perrongen medan jag väntat. Positivt och denna bit av resan är den bästa. Den långa folkfyllda promenaden mellan Blå linjen och pendeltågen har jag ersatt med att gå upp mot Vasagatan och knata en bit utomhus istället. Mycket snabbare och trevligare!

Bussar funkar lite sämre tycker jag, mellan hemmet och pendeln måste jag ta en speciell linje som går varje kvart och den är aldrig synkad med pendeln på väg hem. Då blir det att vänta på en annan buss som ger en skön liten promenad hem men som ändå tar tid om man har en sådan att passa. Sambon tar bilen till stationen och där vinner man säkert 20-25 minuter per dag men bilen laddar ur sitt batteri, risken för parkeringsskador ökar och så lär servicelampan tändas snabbare av alla kallstarter och korta sträckor så andra bilen, den får rosta hemma på uppfarten istället..

Betalsätt

SL och reskassa kör jag eftersom jag jobbar hemma en del, detta systemet fungerar grymt bra! Månadskort är ännu enklare och årskort som vi på jobbet kan få subventionerat är såklart ännu bättre om man reser 4 av 5 veckodagar.

Medresenärer

Här skulle man kunna skriva en roman, typ varje dag!

Folk som knuffas, tränger sig och anser sig viktigare än andra. Folk som ställer sig i busskuren och tänder en cigarett. Folk som står framför tunnelbanedörrarna och inte släpper ut folk innan de klämmer sig in. Folk som skränar och skriker när de pratar i telefon. Folk som ställer sig upp redan i Karlberg för att stiga av vid Centralen och står sedan och ramlar runt på folk när tåget svänger inför centralen. Tonårsgrabbar som knuffas så att andra får dem på sig vill man bara slänga av tåget. Folk som brer ut sina prylar på sätena och ger sura blicken när man vill sitta på de sista lediga platserna där kassarna står. Folk (<20-åringar) som vilar vinterkängorna på sätet mittemot.

Ovan exempel representerar kanske 10% av alla åkande, ni andra är normala som bara tar er till och från jobbet utan att störa andra, precis som jag försöker göra.

Dåligt med Biltester

En sak som ni kanske har märkt den senaste tiden är hur lite #Biltester jag skriver numera, blir rätt dåliga tester om man ska köra till och från pendeltåget.. stolsvärme, fläktar och defroster skulle få mycket fokus samt hur små parkeringsrutor de fick plats i! :)

Åker du kommunalt? Hur upplever du resorna?

Ett sista slutord innan du surfar vidare!

Om du hade nytta av eller bara gillade att läsa ovan artikel, dela gärna länken med dina vänner eller på någon kul social plattform!

I mitt #Arkiv hittar du de tio senaste artiklarna listade, en snabb sökfunktion och även mappar för varje ämne jag skrivit om.

Här kan du även läsa alla senast skrivna #Kommentarer

3 Besökare har kommenterat :
Niklas sa...

Normalt fungerar det bra med pendeln och tunnelbanan förutom just idag när trafiken stannat vid Stockholm södra. Annars tycker jag det går smidigt. Snabbare än att ta sig igenom Stockholm med bil i rusningstid.

FixarFarsan sa...

Det positiva när det står still är att man hinner läsa och kommentera på folks bloggar! Tack ;)

Niklas sa...

En snöig dag som denna önskade jag dock att jag tagit Alltracken. Spännande att läsa om ditt testkörande av nya Passat.