Vindrutetorkarna slutade fungera i helgen när grabbarna + deras mor skulle köra hem från bion i snöblasket. Det gick men vädret var inte direkt optimalt för att köra utan fungerande vindrutetorkare.
På min gamla Golf Mk4 rostade en axel fast som gjorde att torkarna gick långsammare och långsammare för att sedan stanna helt.
På minibussen stannade de bara och när jag testade hemma på uppfarten så fungerade inte ens spolningen så "säkring" kändes som första steget i felsökningen.
Två 30A säkringar under huven säkrade vindrutetorkningen enligt manualen men de var hela. Testade ändå att byta till två nya men fortfarande helt dött så jag skiftade tillbaka, stängde huven då snön vräkte ner rakt ner på säkringarna.
Skona Torkarbladen på Vintern
Jag VET att säkringen lätt går om man inte tar loss fastfrusna torkarblad utan bara gasar iväg, spolar på massa spolarvätska och hoppas på det bästa men så ska inte varit fallet.
Har själv börjat lyfta upp torkarbladen när det är risk för minusgrader, funkar jäkligt bra men man ska komma ihåg det också. På bilar där torkarbladen går in under huven får man dutta till vindrutetorkarna när man slagit av tändningen för att de ska sätta sig i serviceläge där du kan lyfta upp dem..
Tillbaka till minibussen, provade att starta den innan jag gick in i värmen igen och.. vaffn.. allt fungerade perfekt igen! Glapp? Dålig kontakt i säkringshållaren? Något som haft något liknande fel?