Ryggknäckarsäsongen (läs "skifte av däck") är igång och båda bilarna har nu fått på sina o-rasslande däck (läs "sommarhjul") och på vår minibuss så passade jag även på att motionera oken bak eftersom jag tyckte de låtit lite skumt..
Känns som vi precis bytte bromsok, skivor och belägg bak men det var 2011, inte precis "nyss" men jag tycker ändå att detta är lite onormalt slitage eller vad säger publiken?
Hursomhelst, trycke in handbromsen i oken med "brake caliper tool" som ni ser på bilden, rengjorde, smorde upp och smackade i nästan nya belägg som jag hade liggande på hyllan.
Prima bromsar igen, inga oljud och ingen anliggande handbroms!
Livslängd Bromsbelägg?
Men hur ofta byter ni bromsbelägg? Är detta helt business as usual på en vanlig familjebil? Grannen sa att han får byta "TYP VARJE ÅR"!
WTF ska inte belägg hålla längre? Har för mig att man kunde köra mycket längre förr i tiden? Fram bytte jag belägg första gången vid 11.000 mil!
Du hittar mer om själva bilen i fråga under arkivtaggen #Touran
Stor bakhjulsdriven personbil, 3l diesel, främst motorväg: 8000 mil före byte fram. Han som bytte hade föregående vecka bytt på en likadan som var körd 4000 mil. Rätt svar alltså: Det varierar beroende på körstil.
Stor personbil + bakhjulsdrift och 3 liters diesel, vad är det för bil?
Jaguar XF, men BMW 5 eller MB E passar också in. Stor är ju alltid relativt... Men nu tänkte jag nog lite fel, missade att du skrev bak, jag menade fram. Pga av antispinn slits ju bakbeläggen snabbare på en bakhjulsdriven, så eftersom du inte kör bakhjulsdrivet kan man inte jämföra. Några duktiga inbromsningar efter tvätt gör att det inte bildas så mycket rost på bakskivorna, om de annars används sparsamt. Rost på skivorna kanske sliter mer på beläggen?