Då var det dags, efter drygt 8300 mil ihop utslaget på nästan 7 år så var det dags att låta den flexibla arbetshästen med sina 12000 mil och 150 FSI-hästar rulla vidare till en glad tredje ägare..
Touran 2006
Egentligen var bilen i bra skick, nyligen 12000mila servad, med smorda bromsar, skapliga däck, besiktad men vis av erfarenhet så ska man sälja en bil när allt är i topp.
Sälj den medan flaggan är i topp, jag menar INNAN den rasar ihop :).
Vi testade med blocket först men det var rätt svalt intresse, troligen var priset satt för högt för "pärlan" (usch vad pärlan låter illa!).
Inbyte På Bilfirma
Slutade med att vi bytte in den på bilfirma och fick nästan bara hälften av vad priset var på blocket men det kändes ändå rätt bra.
En bilfirma kollar ju igenom bilen och det enda de hade synpunkter på var att "pärlans" baklucka hade börjar få rost precis under rutan men det sänkte inte det utlovade priset.
Vinterdäcken med sina lite småfula rostiga plåtfälgar ingick i dealen.
Avställning Före Ägarbyte
Eftersom vi precis hade betalat in skatten på bilen så ställdes den av innan ägarbytet skulle ske. Hade kollat med bilfirman att detta var ok.
Grymt smidigt att göra detta med en app på telefonen. Regga dina fordon hemma där du har senaste ägarbeviset med QR-koden på, sen kan du både ställa av och på via appen.
Skambud vid Inbyte kan vara OK
Alla vet nackdelarna med att byta in bilen, ja man får knappt något betalt för bilen jämfört med att sälja den privat, i vårt fall kanske det rörde sig om 10-15' mindre.
Men.. ibland kan det vara värt att ta skambudet och vara bekväm för det är precis det man betalar för.
Man slipper hålla bilen ren, man slipper passa tider då spekulanter ska komma och kolla. Dessutom slipper man allt prut och jidder och sen ta samtal från köpare efteråt när de fått något fel på bilen. Men det bästa med att byta in bilen är nog att man direkt efteråt kan rulla hem med sin nya kärra.
Vill du läsa mer om pärlan så hittar du allt under arkivtaggen #Touran