Bron är död, länge leve bron! Ok, lite mindre dramatiskt kan man också säga att den nya motorvägsbron i Rotebro är nu lyft och flyttad till sin rätta permanenta plats.
Såg monteringen av skenor/räls och även när de monterade de små gröna domkrafterna, sedan åkte jag iväg på lite semester..
..och när jag var tillbaka hade bron knuffats över till sina nya pelare.
Vet att många säkert inte tänker på sånt här men hur planerar man ett sånt här lyft? Hur stora marginaler har man på att allt ska klaffa? Pratar vi centimeter eller millimeter och räknar man in risker? Har man i bakhuvudet att det KAN rasa, finns en plan B om den rasar? :)
Nu går trafiken över EN bro medan den precis lyfta bron håller på att färdigställas men jag tror allt ska vara klart redan i slutet på Augusti.
Slutbloggat om detta projekt nu men jag hade faktiskt velat vara på plats när bron började röra på sig, någon som var det? Tror jag hade fel i förra inlägget att den skulle flyttas 1 meter per dag, måste ha varit 1 meter per timme?