Vår Polo GTI från 2009 har nu passerat 5000 mil och det har gått 800 mil sedan förra longlifeservicen för runt 1,5 år sedan men med mycket kallstarter och korta sträckor tänds lampan snabbare.
INSP - VW Servicelampa
Polon har lite skum serviceindikator, den varnar typ en vecka för att sedan bara lysa INSP trots att bilen mest stått still.
Med "INSP" lampan tänd ska man inte köra mer än 200 mil men i vårt fall så hann den lysa i EN vecka, d.v.s. typ 5 mil innan jag fick en tid för service.
Dekra-kontroll Före/Efter Service
Dekra ville använda vår Polo för att kvalitétskontrollera verkstaden och det innebar i praktiken att de kollade bilen hemma på uppfarten dagen före service och preparerade den med små "fel".
Alla punkter där han "planterade" fel ska upptäckas om verkstaden följer checklistan från generalagenten över vad som ska ingå i en standard longlife service.
Efterkontrollen utanför verkstaden visade att den checklista jag fått kopia på inte stämde med den checklista som Volkswagen Sverige vill att verkstäderna ska använda. Verkstadens var en sida kortare.
Verkstaden Fick Ändå Godkänt
Trots att checklistorna inte stämde 1:1 så hittades och fixades alla planterade fel och ett par andra saker hade också åtgärdats som inte heller stod på verkstadens checklista.
Verkstaden klarade även alla andra saker kring bemötande, inlämning, utlämning och återkoppling under dagen.
Känns lite falskt när man gör denna typ av kontroll men vi har "audits" inom IT branschen också och även om de inte känns kul så är de ett bra sätt att hitta brister.
Dekras personal höll även de en mycket hög standard och var grymt trevliga och flexibla så det blev ingen extratid eller krångel för mig som kund att tala om.
Svindyra Torkarblad
Torkarbladen är fortfarande de från fabrik och måste bytas innan den riktiga hösten kommer men jag tyckte 650:- lät lite mycket för alla tre men efter en liten googling så är det bara att köpa original, de kostar så överallt.