-->

Test: Caddy Life 75hk

På senaste solsemestern hyrde vi en sjusitsig Caddy Life från 2008 med den minsta 1.4 liters bensinmotorn på 75 hk.

Den gick fullastad på smala och branta serpentinvägar, snurrade runt inne i stan samt lite på motorväg så det blev ett rätt bra test.

Var den lika bra som vår gamla Touran från 2006? Vi får väl se.. :)

Review-Caddy-Life-2008

Front-Caddy-Olackad-Plast

Exteriör [FF+]

Den lådformade transportbilskarossen med extra glas bak och den omålade stötfångarplasten fram och bak ger en robust o-öm känsla som jag diggar och ger därför denna Caddy Life från 2008 med beröm godkänt FF+ i sin klass (d.v.s. klassen "oömmafamiljebussar").

Caddy-Ratt-Mätare

Caddy-2008-Radio-AC-Reglage

Interiör [FF]

På insidan fortsätter den o-ömma familjebusskänslan men allt man behöver för att köra leriga fotbollskillar från A till B finns såklart där men varför motortempmätaren var bortsparad kändes lite mysko.

Vår gamla Touran från 2006 var också plastig men det märks ändå att Caddy Life är snäppet mer år transportbil.

Vadningsdjup-Caddy

Körkänsla [FF]

75 hästkrafter, 126 Nm och 0-100 på 17 sekunder. Caddy Life i detta 1.4 liters bensinutförande var inte någon raket och krävde oftast att man körde på 2:an uppför de branta bergsvägarna och samma växel ner för att skona bromsarna.

Den manuella femväxlade lådan var rätt lågt växlad och det hjälpte ändå till för att ändå göra Caddyn fullt körbar på vanliga vägar trots fullt antal passagerare.

Låg utväxling gav även Caddy Life en låg toppfart på 148 km/h och i det stora hela så känns Caddy Life klart mer transportbil att köra än en Touran som bygger på Golfplattform.

En lådformad kaross, lättrattad servo och stora backspeglar gjorde Caddy Life till en bra stadsbil och skjutdörren på höger sida var bra när barn skulle ut efter en fickparkering (nu parkerade vi på fel sida så då blev det ju tvärtom en nackdel).

Bränsleförbrukning [FF]

Den lilla motorn drog knappt nåt när vi körde runt en hel dag på Kos men på pappret så är den ingen supersnålis trots sin svaghet.

0,83 liter/mil vid blandad körning ger ett co2 värde på 199g/100km.

Säten-Caddy-Life-2008

Caddy-Life-Test-7-Sits

Caddy-Life-Sätesrad-3-test

Flexibla Säten / Bagage [FF]

Golvet i Caddy Life känns robust som i en transportbil, plåten tittar fram mer än i en Touran. Sätena ser vid en första snabb anblick lika ut som i en Touran men i Caddy sitter de fast på sina platser och har inte samma justeringsmöjligheter.

Fällningen av sätet närmast skjutdörren är bra och insteget till rad tre ä helt ok. Där sitter man för övrigt mycket högre än i en Touran men det ser jag inte som något negativt.

På förarsidan finns ingen skjutdörr så in och ursteg kräver lite mer planering än i en Touran.

Så för att summera, inte lika flexibelt som i Touran men det fungerar absolut och en fördel igen är att mattor och annat inte är lika fina och därmed mindre känsliga för smuts.

Test-Caddy-Skjutdörr-kontra-Touran

Summering: Caddy Life vs Touran

Touran är snabbare, lyxigare och känns mer som en personbil att köra samt har lättare insteg i och med fler dörrar men Caddy Life är en vinnare om du söker en mer oöm och billigare familjelastare som fraktar lika många och ser nästan likadan ut på utsidan.

Så bara att fundera om du står och väger, vad är viktigast för dig och for the record finns det även en Caddy Life modell med 1.6 liters motor på 102 hästar och 250 Nm som inte heller ska kräva mer bensin så den kanske är ett ännu vettigare Caddy Life-alternativ..

Läs gärna mina andra inlägg kring: #Biltester, #Caddy alt #Touran

0 Besökare har kommenterat :