Jag skulle säkert fått låna en urfläskig motorstark sedan men bad att få långtesta en praktiskt, framhjulsdriven 220d Gran Tourer istället!
Varför i hela friden då kanske ni undrar? Jo, för jag var seriöst nyfiken på BMW's första riktiga "minibuss" (utvecklad ur minis bottenplatta).
Exteriör [FF+]
Trots att bilen, denna 7-sitsiga Gran Tourer har alla typiska och snygga BMW detaljer så ser den inledningsvis lite udda ut med sin smala "höga" kaross, sin höga motorhuv och den höga midjan baktill.
Vi rullade många mil ihop under rätt många dagar och karossen blev bara snyggare för varje dag tycker jag förutom midjan på bakluckan, den och jag klickade inte riktigt fullt ut så exteriören får nästan full pott, två starka FF av tre möjliga.
BMW 2-series Active Tourer heter den mindre 5-sits versionen som både är 21 cm kortare och 5 cm lägre, fast exakt lika bred.
Interiör / Framsäte [FFF]
I framsätet är det rätt så typiskt BMW skulle jag säga, förutom att sikten runt klockan 10 och 14 var lite sämre då framrutan sluttar mycket och A stolpen därför tog mer plats än vanligt. De små gluggarna gjorde inte sikten runt dessa klockslag så mycket bättre.
Oljud från däck/skrovlig asfalt var också mycket högre än man var van vid i en "vanlig" BMW.
Stolarna fram var sportstolar med justerbart lårstöd och pumpbara sidostöd men ryggen justerades inte steglöst utan i hack. Rätt hårda sportiga stolar för biltypen tycker jag men de fungerade bra utan att döda skinkorna trots att jag körde över 40 mil under en dag.
Menyer, knappar och paneler i övrigt höll vanlig hög BMW-klass och alla funktioner som automatisk parkeringsvarnare fram (borde alla bilar ha), den smarta farthållaren med radarmätning, regnsensorn eller helljusautomatiken som båda aktiverades logiskt med en knapp i änden av spakarna, ja alla dessa funktioner fungerade ypperligt som i vilken annan BMW.
Interiör - Baksäte [FF]
Sedan till det som är rätt unikt på Gran Tourer, att det finns två rader med säten bakom föraren med totalt fem sittplatser.
Första raden innehåller tre platser, varav den i mitten-mitten är ett något "enklare" säte än de två på sidorna. Dynorna är lite väl hårda överlag bak tyckte vi som testade och platsen i mitten är inget jag rekommenderar för långresor.
Rymligheten i mittenraden däremot var påtaglig och för knän och hjässa fanns riktigt bra med utrymme. Ingen störande kardantunnel heller som tar plats av mittenpassageraren som i vanliga 5/3-serien.
Interiör - 7-Sitsig / Nödsäten [F]
Att fälla upp de sista två sätena ur golvet var smidigt men att sedan klura ut hur man skulle fälla mittenradens ryggstöd för att få fram en passage dit bak var däremot inte helt lätt. När samma ryggstöd skulle fällas tillbaka fastnade det halvvägs och jag hade problem med detta varje gång trots att jag ändå anser mig vara normalteknisk.
Just denna del av Gran Tourer får underkänt av mig, det SKA vara enklare att komma åt sätena längst bak när bilen säljs som 7-sitsig. Tidigare lånare hade säkert också blivit lite frustrerade eftersom de dragit av en "stropp" till mittensätet så här får BMW bakläxa!
Räkna inte heller med att säte 6+7 är för längre vuxna utan endast ett par extrasäten när extrabarn/tonåringar ska med. Mina 186 cm kunde inte sitta med huvudet rakt och benen fick inte heller plats.
Lastutrymme/Bagage [FF]
Lastutrymmet bak är stort och en trevlig detalj är att rullgardinen kan läggas ner under golvet när man ska köra bilen 7-sitsig, detta kan jag ibland sakna i vår minibuss.
Man kan även fälla ryggstöden i mittenraden elektroniskt från bagaget och det underlättar när man ska lasta men även om utrymmet blir stort och praktiskt så får man inget plant golv som i andra större minibussar så slutbetyget blir endast godkänt.
Fyrhjulsdrift / xDrive [FFF]
Modellen var en 220xd eller 220d xDrive och fyrhjulsdriften gör bilen så in i bomben kursstabil och man riktigt känner hur bilen både drar och knuffar ut en ur kurvorna.
Dessutom gör den minibussen till en bra dragbil när husvagn och båtar ska tas upp eller som ovan, när vägen till stugan är brant.
Från en lite småkritiskt inledning av denna recension så börjar vi nu gå mot varmare mer positiva toner..
Förbrukning Aut / xDrive [FFF]
0,64 liter per mil slutade långtestet på men snabb motorvägsfart går att köra runt 0,5 liter diesel vilket är BRA för en stor snabb minibuss med både fyrhjulsdrift och automatlåda.
Drivlina / Körglädje [FFF+]
Minibussar transporterar antingen massa människor eller prylar från A till B, Gran Tourer kanske inte har bästa lösningen för extrasätena bak men få minibussar har samma grymma drivlina!
Tvålitersdieseln med kamkedja gav 190hk/400Nm, växlingen sköttes automatiskt i 8-steg och kraften skickades till alla fyra hjulen som krafsade iväg minibussen på ett sätt som man inte var van vid.
När bilen var inställd på sport var styrning och dämpare hårdare och det var många gånger jag glömde bort att jag körde en minibuss.
Drivlinan var grym, helt perfekt faktiskt - Skulle inte vilja ha mer eller mindre effekt eller ändra hur lådan skötte växlingarna, TOP NOTCH!
0-100 på pappret tar 7,6s och toppfarten 218 km/h.
Ekonomi [FF]
BMW 220d Gran Tourer med fyrhjulsdrift har ett grundpris på 355' och då ingår den fina 8-stegade automatlådan (klassisk automat, dock förfinad med effektivare momentomvandlare).
Dynamic Damper Control för 4500:- extra ger två olika chassin som är rejält olika. Dragkrok kostar 7000:- och parkeringsvarnare fram/bak 7300:- men kan även ingå i olika paket. Vad jag försöker säga är att man minst ska ha dragkrok och dynamiska dämpare om man vill skifta mellan komfort och aktiv körning.
Smalare däck med högre profil ger bättre ljudkomfort men jag dömer inte dig om du väljer de fina sportfälgarna och sedan tar ett högre däcksljud inne i bilen, det ÄR snyggt med stora fälgar! :D
Summering av BMW Gran Tourer
BMW 220xd Gran Tourer fraktar bäst 4 vuxna med packning och roligast har den som får sitta bakom ratten. Den fungerar givetvis även som 7-sitsig så länge det rör sig om lite mindre människor men främst är den en lyxig, körglad minibuss optimerad för fyra åkande.
BMW 220d Gran Tourer xDrive är klart den roligaste minibussen jag kört fram tills dagens datum.
Läs gärna mina andra #Biltester eller mitt arkiv kring #BMW.