Hakka 8 Dubbdäck VS R2 Friktionsdäck

Nu kommer ett tungt vetenskapligt testinlägg där vi maler ner och granskar gummiblandningen i Nokian Hakkapeliitta R2 friktionsdäck och jämför deras små kristaller mot Hakkapeliitta 8 dubbbdäck, därefter korar vi det bästa vinterdäcket för Stockholmsbilisten..

Eller så svamlar jag bara av mig lite tankar och känslor eftersom det nu har blivit riktig vinter även i Stockholm och jag dagligen kör två olika bilar som båda har Nokian vinterdäck av senaste generation.

Test-Nokian-Hakkapeliitta-R2-FriktionsdäckHakka-R2-Friktionsdäck-Stockholm

Hakkapeliitta R2 Friktionsdäck

På den stora "tunga" bilen (Arkivlänk: #CrossTouran) sitter däcken utan dubb d.v.s. R2:orna och jag som aldrig riktigt tagit friktionsdäck på allvar har fått rucka lite på mina vinterdäcksfördomar.

Friktionsdäcken Nokian Hakkapeliitta R2 funkar faktiskt oavsett vad det är för vinterväder ute men jag tror det är bra om du kör som OM du hade haft sommardäck monterade..

Vi har trafikerad korsning i en isig uppförsbacke i närheten och där får man planera sin körning lite med dubbfria däck. Där är det också bra att några kör med dubbdäck (läs jag med andra bilen) och ruggar upp isen men överlag har Hakka R2:orna fungerat över förväntan.

Den största fördelen är att de är mjuka och tysta när det är barmark men det ska bli intressant att se hur de känns efter 3-4 år, nu är de ju helt nya. Nokian tyres själva säger att de ska hålla samma egenskaper ner till 4 mm.

Test-Nokian-Hakkapeliitta-8-DubbdäckHakka-8-jämfört-med-R2

Hakkapeliitta 8 Dubbdäck

Skiftar bil till en lätt liten Polo GTI (Arkivlänk: Polo GTI) och som ni kanske vet har den Hakkapeliitta 8 monterade. Denna hade jag INTE velat köra med friktionsdäck! Den morrar och ber om att få leka och uppmanar högerfoten att ge mer och då är metallklorna en extra trygghet.

Slutsats

Min vetenskapliga slutsats blir alltså att man som alltid ska ha rätt däck på rätt bil och kör du en "vanlig trygg familjebil" så kan du rulla på moderna dubbfria Nokian vinterdäck om du inte vet att du har galet mycket is där du normalt kör.

Har du en lättare bil med lite extra effekt så kommer friktionsdäcken ha svårt att få fäste och till denna biltyp är min rekommendation Nokian vinterdäck med dubb.

Mantra

Kör med friktionsdäck som om du hade sommardäck och kör med dubbdäck som om du hade friktionsdäck monterade, då kommer det gå bra hela vintern! :)

Ja, jag är en däck/fälgnörd, kolla gärna mitt bloggarkiv: #Wheels.

Ett sista slutord innan du surfar vidare!

Om du hade nytta av eller bara gillade att läsa ovan artikel, dela gärna länken med dina vänner eller på någon kul social plattform!

I mitt #Arkiv hittar du de tio senaste artiklarna listade, en snabb sökfunktion och även mappar för varje ämne jag skrivit om.

Här kan du även läsa alla senast skrivna #Kommentarer

2 Besökare har kommenterat :
Johan Andersson sa...

Så sant, bra skrivet! välskrivet. Har du däremot nokian hakka R2 så tycker jag personligen att du kan köra med vilken bil som helst. Nokians R2a har gjort succe när det gäller bromsegenskaperna som egentligen är det viktigaste för en bilägare. säkerhet är prio ett och ett vidare mål mot noll visionen. Hakka 8orna är också schyssta MEN har du en polo så räcker det med ett par hakka R2o...

FixarFarsan sa...

Hakka R2:orna är nog ovanligt bra friktionsdäck och de kanske hade funkat även på lillbilen men 8:orna på den lär hålla så länge vi har kvar GTI'n :D Tack för kommentaren btw och kul att du gillade inlägget, vad kör du själv för kombo av bil och vinterdäck?