-->

iAWD - Ford Intelligent AWD

Några av mina senaste långtest-Fordar har varit fyrhjulsdrivna och hade då nya Ford intelligent AWD eller iAWD.

Inte Haldex med andra ord (tidigare modeller av Cougar och Kuga har dock Haldex) och som den tekniknörd man är så måste man ju kika lite vad iAWD egentligen är och betyder?

OBS! Detta privata blogginlägg innehåller min egen "forskning" och Ford har på intet sätt verifierat att innehållet stämmer till 100%.

Ford-iAWD-Test-Fakta

iAWD: Diffar, AOC, PTO och Givare

I aktern på iAWD bilen (som ovan bild visar) sitter det bakifrån sett en vanlig differential som fördelar drivningen till vänster och höger hjul.

Framför den sitter en AOC (Active On Demand Coupling), alltså en koppling som ansluter kardanaxeln hydral-mekaniskt olika mycket beroende på vad AWD styrenheten (datorboxen) via CAN BUS ger för order.

Följer man kardanaxeln framåt kommer man till en PTO (power take-off unit) som binder ihop kardan och framhjulens båda drivaxlar och inkommande axel till PTO är den från växellådan. Den oljefyllda PTO enheten ersätter den långa högra drivaxeln och agerar även som differential i fören.

Sedan tillkommer en massa givare och sensorer som matar systemets huvudenhet med data var 60:e millisekund. Vid varje hjullager sitter en givare som skickar information om hjulets hastighet. Antispinn och ABS-givare används också för att få reda på om något hjul slirar samt att rattvinkelgivaren anger vinkeln på hjulen.

iAWD ska inte vara känsligt för olika däckslitage och man ska kunna bogsera iAWD bilar men bekräfta gärna om du äger en Ford med iAWD genom att kolla vad dess instruktionsbok säger om dessa två saker?

iAWD-Framhjulsdriven

Ford-iAWD-Fyrhjulsdrift

Ford Intelligent AWD vs Haldex

I mina ögon är iAWD och Haldex exakt samma lösning bara att Ford nu har ett eget 4WD system för personbilar och kanske slipper betala licenspengar till en utomstående?

Ford-iAWD-Vardag-Vinter-Test-Snöslask

I vardagstrafiken märker man inte av iAWD mer än att bilen vintertid är väldigt effektiv iväg trots friktionsdäck. På Fordens instrumentering kan man via en display få "realtidsinformation" om hur bilen drivs.

När du accelererar hårt kan du nästan få bilen att driva lika mycket bak som fram, i alla fall enligt skärmen. Några mer vetenskapliga iAWD fyrhjulsdriftstester måste jag dock få återkomma till. :)

Du hittar bilar med detta system under mina #Biltester samt #4x4

0 Besökare har kommenterat :