-->

Test: Ford Mondeo Business iAWD

Idag reser vi i "business class" eftersom min bil jag ska blogga om är just en Ford Mondeo Business 2.0 TDCi 180 hk med 6-växlad PowerShift dubbelkopplingslåda och iAWD fyrhjulsdrift.

Jisses vilken lång mening! Vi går genast ut och hämtar andan lite medan vi i den fina vårsolen synar den 497 cm långa Moondust silver lackerade Mondeo kombin. Men.. så kom EN till aslång mening!

Front-Mondeo-2016-Moondust-Silver

Testar-Ford-Mondeo-iAWD-Kombi

Exteriör - Nya Mondeo (Mk5)

Den stora Aston-grillen har aktiva spjäll i sig som stängs då kylningen är tillräcklig och på så sätt kan man sänka luftmotståndet med 6%.

Den kraftfulla fronten på nya Ford Mondeo kombin är dess absolut starkaste designkort anser jag och resten av karossen liksom rullar med på köpet om man får säga så?

Säger inte att Mondeo generation 5 kombin är ful, den är bara lite slätstruken när man passerat A-stolpen och liknar vilken Toyota, Kia eller Peugeot-kombi som helst.

Minns ni Mondeo ST220? En snyggare Mondeo kombi kommer nog aldrig lanseras igen. ST220 hade enkla tuffa linjer utan denna mix av alla möjliga vinklar och former som i princip alla nya bilar idag kör med.

Test-Mondeo-Business-iAWD-180hk

Interiör - Business Massageklass

Om utsidan är lite lite anonym så blir man varmt välkommen när man kliver in i business kupén. Har redan bloggat om massagestolarna men även resten av inredningen är det bra stil på.

Mondeo-Mittkonsol-Sony

Mondeo - Mittkonsol & Knappar

Ta mittkonsolen och dess knappar som exempel, de har en annan känsla än i andra Ford-modeller ute på marknaden just nu.

Kan vara så att Mondeon har fått en nyare generation av denna mittkonsol eller så har business klassen en bättre?

Multimediaskärmen är samma som i andra modeller. Dess skarphet är inte den bästa på marknaden och drar ner business-intrycket något.

Baksäte-Nya-Mondeo-Bälten

Nya Mondeo - Skinnbaksätet

Ett rymligt och trevligt skinndoftande baksäte men minsta grabben hade stora problem att knäppa bältena själv eftersom ytterplatserna har fått Fords nya tjockare och styvare bälten med krockkuddar i. De aktiveras vid krock och sprider trycket av bältet på en större yta.

Vuxna satt bra och hade ett stor-kombi-benutrymme!

Bagage-Mondeo-Kombi-2016

Nya Mondeo - Bagageutrymmet

Ett rymligt och väldigt ombonat bagagerum tack vare tjock matta. En rejäl blänkande list i ribbad aluminium och många lastöglor gav ett seriöst intryck. Fordkillarna Ronny å Ragge hade troligen sagt: "jääla siit va fint bagagerum fan"

Ford-Mondeo-180hk-iAWD-Business-Testresultat-Summering

Körglädje Mondeo TDCi 180 iAWD

När jag hämtade nya Mondeo så trodde jag att den skulle vara en lite småseg stor familjekombi. Det tog inte många rondeller innan jag hajade till.. Men.. Den är ju pigg.. och tyst och verkligen trevlig att köra? Körde på ännu lite mer och ja, den är verkligen bekväm och körglad utan att vara ett prestandamonster!

Ford Mondeo med just denna drivlina och speciellt i "rumpmasserande" business klass var en mycket trevlig familjekombi att köra. Mycket trevligare än den silverfärgade småanonyma utsidan förtäljer.

180 hästkrafter, 400Nm i dieselvrid, en snabb dubbelkopplingslåda och iAWD fyrhjulsdrift får iväg den 1,7 ton tunga kombin till 100km på 9,5 sekunder vilket inte är så snabbt kanske. Men Mondeon har ett bra chassi som både är bekvämt men utan att tendera niga, ratten ger bra vägkänsla och kupén är välisolerad så långresor blir sköna och extra sköna om man valt till massagestolarna med kylfläktar fram.. :)

Mondeo-Dynamiska-LED-Strålkastare

Dynamiska LED Ljus + Utrustning

Mondeo har coola arga LED slingor fram precis som de flesta nya bilar idag men jag märkte även att ljusbilden ändras medan man körde. Väl hemma bläddrade jag i broschyren och läste att Mondeo har s.k. dynamiska LED ljus som anpassar ljusbilden efter hastighet och väder.

Förutom LED ljusen så har Mondeo Business det mesta som standard. T.ex. LED ljus även bak, nyckellöst system, el-baklucka, el-stolar fram, avancerad farthållare, kamera för hastighetsskyltar, "lane assist", 17" aluminiumfälgar, regnsensor och mycket mer..

Mondeo Ekonomi

Provbilens grundpris är 344 700:- och i priset ingår 5-års nybilsgaranti eller upp till 15000 mil. Vid blandad körning ska Mondeo klara sig på 5 liter diesel per 100 km men under mitt långtest drog den mer..

Mondeo Summering

Provbilen var verkligen en sleeper för ingen lär vända nacken ur led när den rullar förbi men bakom ratten hittar jag inte mycket att klaga på.

En trevligt pigg och rolig familjekombi att köra, packa och färdas i, det är så jag vill avsluta detta inlägg om nya Ford Mondeo Business!

Läs gärna mer om Fords nya fyrhjulsdrift iAWD och massagestolarna i mitt bloggarkiv under taggen #Ford eller läs mina andra #Biltester.

2 Besökare har kommenterat :
Zopps sa...

Du skriver att den drar mer än 0,5l/m i ditt test. Vad slutade det på?

FixarFarsan sa...

Under min Mondeo-Business-Class vecka körde jag mycket stadskörning och korta etapper så därför valde jag att inte skriva ut "0,78 l/mil" som färddatorn stod på när jag återlämnade bilen.