Ett Test av Ford S-Max med 150hk diesel (tdci) och powershift dubbelkopplingslåda, det skall jag försöka summera i dagens bilinlägg.
S-Max Exteriör
Nya Ford S-Max har en väldigt kilformad kaross för att vara minibuss och jag gillar fronten, "Aston Martin" grillen, de snygga LED ljusen och hela kromsargen runt sidorutorna. Den känns mer exklusiv än den förra generationen.
Från sidan är nya S-Max karossen också snygg och bak funkar den men jag tycker nog att förra generationen S-max (mitt test) var strået sportigare rent designmässigt, ja om du frågar mina smaklökar.
S-Max Framsäte
S-Max har riktigt mjuka och sköna framstolar vilket många medåkande har kommenterat och jag som kört rätt många mil med bilen kan bara instämma, man sitter förbaskat komfortabelt i dem!
Ford har rensat och styrt upp bland knappar och de flesta sitter där man letar efter dem. Mittkonsolen är så pass rensad att jag fick leta en stund innan jag hittade hur många grader värmen stod inställd på (antalet grader visas lite diskret på mediaskärmen).
Den jättemjuka ratten i förra S-Max är numera ersatt mot en skön, mindre och tjockare variant som jag gillade bättre.
Känslan i nya S-Max:ens knappar är något åt det plastigare hållet och multimedia touch-skärmen är inte den skarpaste på marknaden men de digitala instrumenten framför ratten håller en HÖG nivå.
Interiören fram ger i sin helhet en trevlig och ombonad känsla, märker att jag vill använda just "ombonad" när jag beskriver nya S-Max..
S-Max Baksäte
I baksätet finner man tre säten där man sitter lika behagligt som i framsätet. Varje stol går att dra framåt/bakåt och justera lutningen av ryggen på och kvällstid finns mycket "mysbelysning".
Var tvungen att en dag koppla upp mig till ett online-möte och använde då det rymliga baksätet med bord och 12/230v eluttag som kontor. Fungerade riktigt bra till detta och man kände sig lite VIP när man satt där tillbakalutad och pratade i lurarna!
Notera den annorlunda tröskeln, en stor del av "tröskeln" hänger liksom kvar i själva dörren som stängs med en dov duns.
S-Max Extrasäten (Säte 6+7)
Om baksätet i S-Max levererar stort så blir man lite småbesviken när man kliver vidare till sätesrad 3. Extrasätena 6+7 där är trånga och kräver att man skjuter fram mittenradens stolar så att deras generösa benutrymme inte längre är så generöst, in/ursteg till rad tre är däremot lätt! Ford har nämligen utvecklat fällningen av de yttre platserna i mittenraden så att en fjäder drar fram och fäller stolen så att klivet utifrån in till rad 3 blir lätt och DET har de lyckats BRA med.
Däremot är återställningen av det fällda sätet tungt/trögt och inget en 10 åring ens orkar själv, där finns lite utvecklingspotential. Den spaken som man fäller stolen med ska räcka för att även fälla tillbaka stolen med till samma läge den hade innan fällningen. Det man istället får göra är att fälla tillbaka ryggen och skjuta tillbaka sätet en bit och sedan böja sig ner och dra bak sätet, det sista momentet hade jag gärna sett att man slapp.
Står man med öppen baklucka och ska lasta i en stor kyl eller likande så kan man fälla alla fem sätena med knappar där bak. Detta funkar jättebra så länge man inte har barnstolar i baksätet eller har lutat ryggstöden för mycket för då tar säte 6+7 i när de ska fällas.
När man kör S-Max femsitsig så har man ett jätteutrymme att lasta barnvagn och matkassar bakom eller varför inte nät med fotbollar om man gillar sånt. S-Max säljs som standard femsitsig i Sverige.
S-Max Drivlina + Chassi
Vi lämnar bakluckan och pratar istället lite om hur S-Max är bakom ratten för drivlinan den kräver beröm!
Dieselmotorn på "bara" 150 hästar ihop med dubbelkopplingslådan är som gjorda för varandra OCH räcker gott och väl för att göra den stora minibussen rapp och rolig att köra. S-Max är dessutom ovanligt bra ljuddämpad och chassit är komfortabelt utan att vara för svajigt så det blir höga minibussbetyg i rutan körkänsla.
Man sitter långt in i bilen jämfört med vår egen minibuss så det blir lite som en personbil men samtidigt sitter man lite FÖR högt i den sköna stolen så det blir ändå en bussig känsla.
Ford är bra på att lägga in massa små detaljer som ger en ombonad känsla, en sådan sak är mugghållarna som både rymmer stora flaskor men även håller i mindre flaskor genom små flikar.
S-Max Utrustning + Tillbehör
Gillar du utrustning, assistenter och sånt som brukar kallas "lull-lull" så kommer du älska nya S-Max.
S-Max har massor av väl fungerande assistenter och omtänksamma funktioner, bl.a. att man blir påmind att med ett "ok" stänga av dieselvärmaren när man kliver in.
Avläsningen av hastighetsskyltar (även andra skyltar) är en annan funktion som fungerar förträffligt och jag gillade funktionen när skylten i displayen blinkade och påminde dig om att du körde för fort, diskret utan ljud men det funkade och man justerade farten.
Avancerad farthållare som gick att ställa in på flera sätt, lane assist och en ännu smartare parkeringsassistent än tidigare.
Givetvis flera olika bromsassistenter. Kör en bil in rakt framför en varnas man om avståndet med röda lampor i vindrutan innan autobroms kliver in och håller man på att backa ut på gatan och det kommer en bil från sidan får man också en varning, en s.k. cross traffic alert eller CTA.
S-Max hade även en elektronisk baklucka som även öppnade genom att man svepte foten under stötfångaren (dock skulle denna funktion programmeras om då den var lite "trigger happy" och började öppna luckan bara man gick nära och började då öppna trots att luckan inte fick plats att vika upp sig just där).
S-Max Pris + Ekonomi
Från 319500:- kan du börja utrusta en S-Max (7-sits +10.5' extra) med samma drivlina som jag provkörde och du kan numera även få samma drivlina med iAWD och då startar den från 333200:-. Alla S-Max har fem års nybilsgaranti (eller 10000 mil).
Jämförde en sjusitsig S-Max (330000:-) mot en likvärdig VW Sharan och folkan var 9100:- dyrare (339100:-) fast hade då 16" alufälgar mot Fordens plåtfälgar. Börjar man jämföra bits ünt bytes så skiljer säkert andra saker på dessa två bilar men man kan säga att Ford och VW har lagt sig ungefär på samma prisnivå men Forden har längre garantier och troligen fler/billigare tillval när sånt ska kryssas i..
S-Max Summering
Nya Ford S-Max flörtar med både förare och passagerare med sin mycket höga komfort, sin effektiva drivlina och sina omtänksamma detaljer som belysning och assistenter. Vissa detaljer i S-Max når inte riktigt ända fram men så är det med de flesta bilar och de som är helt "100" kostar mer kosing.
Kommentera gärna vad du tycker, du kanske har jämfört S-Max med andra bussar på just bits and bytes eller äger nya S-Max själv?
Läs gärna mina andra inlägg om #Ford, #Minibuss eller #Biltester.