-->

BMW M550d Test - MonsterDiesel eller M5?

Tycker du att en BMW M5 Sedan "sticker ut" lite för mycket men ändå vill ha en stor fet BMW sedan som skjuter på riktigt ordentligt?

Då ska du läsa vidare för idag kör vi en BMW M550d Sedan xDrive!

Front-BMW-M550d

Rear-BMW-M550d-2016

Exteriör: BMW M550d Sedan

Den 491 centimeter långa monster-diesel-sedanen är snygg och låg men ändå väldigt diskret om man inte är BMW-kännare.

M550d har stora 19" fälgar standardmonterade och har två stora svartlackerade avgaskulisser bak. Vidare finns ett M550d emblem samt en liten diskret M spoiler bak och M aerodynamik-kjolpaket runt om som avslöjar att denna femma inte är vilken femma som helst.

Interiör-BMW-M550d

HUD-BMW-M550d

Interiör: BMW M550d 2016

Det är nog svårt att INTE gilla BMW's inredning för den är stilren, clean och materialvalen är mycket trevliga (ja så länge man gillar klassiska färger som svart i kombination med borstad aluminium).

Provbilen hade en standardmonterad M sportratt och även svart skinnklädsel på sportstolar. Skinnet var något enkelt tyckte jag men stolarna var lika sittvänliga som alltid i 5-serien. Personligen gillar jag när skinnet är lite grovt där man ser skinnets struktur eller när sätet är mixat med olika typer av skinn/mocca men nu är jag lite petig..

Mätarna hade klassisk BMW design. De är numera helt digitala och en nyhet för mig var att siffrorna som var i fokus på varvräknaren och hastighetsmätaren blev extra stora och upplysta. Detta gav lite extra liv i mätarna men eftersom bilen även hade HUD i vindrutan så kunde man även hålla blicken där uppe mest hela tiden.

Ni som vill läsa mer om hur en 5-serie fungerar som familjebil och hur bra dess xDrive fungerar kan väl kika på mina arkiverade BMW tester och andra inlägg under taggen #BMW.

Låt oss nu snabbspola till bilens grymma drivlina.

BMW-Transmission-M550d

Drivlina: BMW M550d

BMW M550d har nämligen en väldigt maffig drivlina. För det första är alla M550d försedda med fyrhjulsdriften xDrive vilket gör att effekten har lättare att få fäste och så har även alla M550d automatisk sportväxellåda som standard.

Motorn är en 3 liter stor dieselsexa (samma basmotor som i 530d och 535d) som i M550d ger 381hk mellan 4000-4400 RPM och hela 720 Nm mellan 2000-3000 RPM.

Drivlinan får upp den 1955 kilo tunga (tjänstevikt) sedanen till 100 på bara 4,7 sekunder. Det kändes rejält fort i en så stor sedan men det som imponerade ännu mer var hur bilen stack iväg från 80 eller 100 km/h när varvräknaren hamnade i intervallet med mest driv.

BMW M550d kontra M5 Sedan?

Kan inte låta bli att jämföra M550d med en M5. Båda är lika rymliga, nästan lika tunga och sticker sommartid iväg nästan lika kvickt till 100 strecket (M5:an är något snabbare med sina 4,3 sekunder). Båda kan dessutom agera dragbilar och får dra hela 2 ton tunga släp.

Men M550d har fyrhjulsdriften xDrive, den finns som Touring, den går mycket snålare (0,62 l/mil vid blandad körning) och den har ett lägre grundpris på 788.000:-.

BMW M5:an som har ett grundpris på 973.000:- är däremot råare till utseendet, dess bensin V8:a låter mer och hela bilen andas mer racer samt att "M5" är mer känd som produkt och därför smäller högre.

Men 5-serien är en STOR bil att kasta runt på bana och det känns mer naturligt att sluka snabba motorvägsmil med en krallig 5-serie och då kanske M550d är den smartare av dessa två? Som bonus finns ju M550d i den ännu snyggare Touring-karossen! #kombiskadad :)

Men vilken skulle du välja av dessa två sedaner och hur tänker du?

0 Besökare har kommenterat :