Gatbilar med hårt sänkt chassi lever ett "hårdare liv" än vanliga bilar då kaross och infästningar får ta mycket av de smällar som vanliga mjukare bilar fjädrar/dämpar bort.
Årlig Åtdragning av Framvagnen
I helgen gjorde jag Polons årliga framvagnskontroll genom att lyfta upp en sida i taget, borsta rent alla gängor, spraya på rostlösare och sedan dra åt alla bultar samt de uppe i motorrummet (fjäderbenet).
Vad har rostlösare för funktion kanske du tänker, han drar ju bara åt muttrar/bultar? Detta är en gammal vana farsan lärde mig, att borsta rent gängor och hålla dem fräscha till den dagen man ska ta loss dem.
Rostlösare & Konfliktlösare
På husets baksida spelade samtidigt två femåringar och två sjuåringar fotboll (två egna och två inhyrda spelare) så det blev som vanlig en mix av mekande och konfliktlösning. Eller de får numera lösa det mesta själva för jag pallar inte att lyssna på "han gjorde si - men han gjorde så" utan ingriper bara när bägaren totalt rinner över eller när någon går utanför "gränserna" helt..
Men nu åter till bilen! Ett par bulta/muttrar på varje sida gick att dra åt ett knyck och de där små metalliska knaken som tidigare hörts vid farthinder och dylikt är nu borta igen så det lönar sig att göra detta om du är som jag och gillar snygga sänkta bilar men ogillar missljud!
Läs gärna mer om bilen på hans helt egna arkivsida #Polo.