Volkswagen Golf GTI fyller 40 år och VW firar genom att släppa en ännu roligare GTI modell som de döpt till Clubsport (40 Edition).
GTI Clubsport kommer bara byggas under detta år (2016), men exakt under hur många månader är lite oklart. Antalet Clubsport är dock inte begränsat till ett visst antal (Clubsport S byggs bara i totalt 400 ex) och det häftiga är att Clubsport har exakt samma grundpris som vanliga GTI (som också kan beställas parallellt) och har i Sverige praktiska bakdörrar som standard.
Den som köper en GTI Clubsport får även en dags fri förarträning på Mantorp (se min Clubsport-video längre ner från just Mantorp) och som alltid så har du som köper en ny VW ett års fritt medlemskap i Volkswagen Club Sweden (vwcs.se) där du kan fortsätta köra på ban/konbaneträffar. Är själv betalande medlem där sedan många år.
GTI Clubsport Exteriör
Clubsport exteriören har massa detaljer som flörtar med ur-GTI'n från 1976 och jag hade själv valt just en vit "Pure White" Clubsport för då syns de svarta gälarna samt det stora luftintaget extra bra.
Mörka 18 tums "Belvedere" fälgar med smala ekrar är standard, 19 tums "Brescia" (se ovan bild) är tillval för 8200:- och även om de mörka är snygga så sitter 19-tummarna perfekt i hjulhusen!
Fabriksmonterade Semi Slicks
Vill man redan från fabrik ha R-däck ("semi slicks") så kan man lägga till 28.900:- och få sådana på 19 tums "Pretoria" fälgar men jag personligen skulle köra på bra gatdäck istället eftersom R-däck ställer ännu högre krav på hårdare chassi och inte heller tillåter tillvalet DCC.
Men åter till exteriören..
Baktill har Clubsport svarta R baklysen, en stor vindtunneltestad takvinge. Det svartblanka taket är extrautrustning (+2900:-).
Dragkrok På Golf GTI Clubsport?
När vi ändå är här bak å kikar så kan jag nämna att dragkrok INTE kan väljas till Clubsport. Samma sak med motorvärmare men jag tror att det bara handlar om bensinvärmaren, en "doppvärmare" kan man nog även sätta på Clubsport (nej, jag vet att de numera inte sätts i frostplugghål men de får heta doppvärmare ändå! ;).
Återigen tillbaka till exteriören..
Nertill, på sidan av bilen kan man läsa modellnamnet på den svarta dekalen som ska återknyta till Golf Mk1 GTI:ns svarta midjelist. Vill du läsa om min gamla vita Golf GTI Mk1 med 160 sughästar (länk)?
Clubsport modellen har även andra sidokjolar jämfört med vanliga GTI'n och svarta sidobackspeglar.
Clubsport går att få i röd tornadosolidlack samt metallic-grå och reflex-silver. Pearlfärgerna Deep svart och Oryx vitt kan man också välja men.. Solid VIT är det enda rätta om du frågar mig! :)
GTI Clubsport Interiör
På insidan märker man direkt den o-runda, mockaklädda Clubsport ratten med röd klockan-tolv markering för att se när hjulen står rakt.
Pressbilarna hade fasligt snygga och sköna skalstolar (syns bättre i nedan video) som "endast" kostar 14' extra. Väljer man dem så försvinner sidokrockkuddar bak och bältessträckare fram men på plussidan får man en 14 kilogram lättare bil.
Ovan ser ni lite sammanklippa filmsnuttar från Mantorp när vi fick hårdtesta nya Clubsport. Vi fick säkert testa ungefär samma upplägg med instruktörer som Clubsport köpare får uppleva i framtiden.
Bankörning & Drivlina
Tvålitersmotorn levererar 265hk/350Nm och hela 290 hk under en 10 sekunder lång "boost" vid kickdown/fullgas. Tjänstevikt för en manuell bil med Svensk standardutrustning är 1432kg (vikten är dubbelkollad med Svenska Volkswagen). En Clubsport med DSG väger 21kg mer men båda klarar sprinten 0-100 på exakt samma tid (6,3 sekunder) och ska dra lika mycket (0,7 l/mil blandad körning). Som jag skrev längre upp så lättar faktiskt de snygga skalstolarna bilen ytterligare med 14 kg (enl. uppgifter från Svenska Volkswagen) så välj de ihop med manuell låda om du vill ha den lättaste Clubsporten.
Som referens så gör en Golf R (med DSG) 0-100 på 4,9 sekunder.
Slår jag ett getöga på vanliga Golf GTI så har den 230hk (350Nm), ingen boostfunktion men tack vare relativt låg tjänstevikt (1438 kg, bara 6 kilo tyngre än Clubsport) så klarar den 0-100 km/h på 6,4 sekunder. Det lägre effektuttaget gör att "vanliga" GTI ska dra 0,6 vid blandad körning.
Borde inte 290 boosthästar ge större skillnad än 0,1 sekunder till 100 strecket och borde inte en bil med tillägget "Clubsport" vara ännu mer lättad jämfört med sin originalbror?
Slutsummering
Oavsett mina vikt och accelerationsfunderingar ovan så var Clubsport en sann fröjd att ratta runt Mantorp. DCC-chassit i sitt hårdaste läge var dock fortfarande något för mjukt och gatdäcken blev lite varma och hala men Clubsport var ändå snabb, lättkörd och otroligt snäll när man började köra "på gränsen".
Clubsporten sköt på bra ut ur kurvorna (säkert mycket tack vare XDS+) och hade bra balans när man flyttade vikten fram/bak samt i sidled.
Utsidan var precis lagom mycket race-stylad för att fortfarande vara stilren. Samma sak på insidan och att priset inte var höjt gentemot vanliga GTI'n var en GRYMT positiv överraskning (en GTI Clubsport, speciellt med skalstolar kommer ha ett riktigt bra andrahandsvärde).
Golf R (läs gärna mitt ban/vardagstest) är fortfarande ohotad Golf-kung när det gäller ljud och accelerationsupplevelse året om men så kostar den också 100' mer i grundpris än en Golf GTI Clubsport.
Mellan vanliga GTI och GTI Clubsport är valet enkelt! Clubsport är tuffare, låter roligare och ÄR roligare på bana än vanliga Golf GTI och dragkrok/värmare har man ju ändå redan på sin #CrossTouran! ;)
Läs gärna vidare bland mina andra #Biltester. Där under taggen #KFR hittar du de bilar jag klassar som "KompromissFamiljeRäcers" och där kommer jag parkera detta Golf GTI Clubsport test nu.