Test: Mercedes SLC 300

Ni som följer mig på Youtube vet redan att jag nyligen långtestat en liten plåtcab/roadster, nämligen Mercedes-Benz SLC 300.

En SLC 300 gör 0-100 km/h på 5,8 sekunder. Motorn, en radfyra på 2 liter ger 245 hk, 370 Nm och ska dra 0,6 liter per mil vid blandad körning. Vidare har plåt-cabben SLC300 har en tjänstevikt på 1505 kilogram, en nioväxlad automatlåda (9G-TRONIC) som standard och ett grundpris på 495.000:-.

Det var snabbfakta det, nu över till vad FixarFarsan tyckte! :)

Front-Mercedes-Benz-SLC300-Red

Kaross-Profil-MB-Mercedes-SLC300

Mercedes-SLC300-2016-Rear

Exteriör / Kaross

Tidigare hette denna Mercedes modell SLK men i den nya slankare skepnaden har det hårda K:et ersatts med ett mjukare C.

SLC är verkligen en linjeskön skapelse oavsett om man kör den som CAB eller vecklar upp plåttaket elektroniskt (tar runt 20 sek, se gärna video längre ner) ur bagageluckan.

Framifrån/bakifrån är likheten med storebror SL rätt stor men från sidan har SLC en egen, något kortare och högre profil än SL speciellt över bakre hjulhuset. Men oavsett likheter med storebror SL eller ej så är SLC karossen ett eget konstverk i sig!

Mercedes-Benz-SLC300-Test

Interiör

Interiören i Mercedes SLC är typisk Mercedes. Den är stilren och lite strikt med en rejäl portion kvalitétskänsla i alla knappar och vred.

På storebror SL kan man effektfullt fälla taket via fjärrkontrollen när man står utanför bilen, på SLC måste man dra i spaken inne i bilen och ha motorn igång.

Mercedes-SLC-2017-Stereo-Mittkonsol

Knappar / Reglage

SLC-växelspaken är nog den kortaste jag sett men den är snygg och känslan är härligt precis med lite tröghet. Du behöver dock inte röra den så mycket dock eftersom den grymma 9-stegade automatlådan sköter växlingarna och även lägger i P-läge samt P-broms när du parkerat och slagit av tändningen.

Knappar för t.ex. stolsvärme och reglage för ventilation är föredömligt bra placerade i snygga rader.

Multimedia / Stereo

På denna punkt har Mercedes missat lite tycker jag. Hittade inga bra radiokanaler när jag tog över bilen och försökte lägga till en ny kanal i listan, det var inte helt logiskt tyvärr!

Tänk förr i tiden när man rattade in kanalen med höger vred, höll in en minnesknapp tills det plingade = klart!

Varmluft-Nacke-SLC300

Stolar / Nackstöd

Mercedes SLC300 har vackra stolar med nackstöd som värmer din nacke genom varmluft, om du vill d.v.s. Bakom nackstöden sitter skyddsbågar som på pressbilen var extrautrustade med plastkåpor för att minska draget ytterligare.

Stolarna var i sig fullt godkända att sitta i men jag med mina 186cm satt för högt (läs fick mkt vind på mig) eller så var jag helt enkelt för lång för bilen?

Lastutrymme-Mercedes-SLC

Lastutrymme

I bagageutrymmet finns ett "lock" som måste vara nerfällt om taket ska acceptera en nerfällning. När locket är nerfällt återstår ett litet utrymme under som rymmer kanske 4-5 små matkassar eller som i mitt test massa toapapper.. Hur högt är utrymmet? Jo lite mer än två toarullar men ett paket med tre får inte plats på höjden under! ;)

Justera-Ratt-SLC300

Samling Spakar Åt Vänster

Lite udda lösning att ha tre spakar på vänster sida och inga på höger sida om ratten. Ska du reglera vindrutetorkaren så vrider du alltså på blinkersspaken.

Spolningen var lite speciell förresten, när man kör nercabbat så tänker bilen till och spolar inte lika mycket som om taket hade varit uppe och SLC har även speciell spolning precis vid torkarbladet för att minska stänk in i kupén.

Den tredje lilla spaken på vänster sida om ratten är till för att justera just ratten elektroniskt.

Mercedes-Dynamic-Paket-Avgassystem-Spjäll

Körglädje

Radfyran ger fullt tillräcklig effekt för att SLC ska kännas sportig och när bilens dynamikpaket sätts i SPORT+ läget så skapar avgaserna ett trevligt ettrigt ljud med små puffar vid växling. En fullt tillräcklig motor med andra ord som dessutom kan vara snål när man vill!

SLC300 känns som en GTI jämfört med storebror SL500 (läs mitt test) men storebror har givetvis mer muskler, mer lyxfunktioner och ett fantastiskt sätt att trolla bort ojämnheter med sin luftfjädring.

SLC300 Summering

Ovan ser ni mitt videosvammel där jag kallar SLC300 för spänstig och det är en rätt bra summeringsord för SLC300 tycker jag.

SLC300 ger dig väldigt mycket linjeskön Mercedes-Benz och väldigt mycket "spänstig" körglädje oavsett om du kör och solar eller när regnet smattrar mot plåttaket.

Flera som kommenterade bilen under min testvecka tyckte den var billig när jag sa priset. De trodde nog att de beundrade en röd SL och jag förstår dem, den effektfulla takmekanismen ser väldigt lika ut och som sagt har karosserna även en hel del likheter.

En SL är dock en helt annan bil, en SL är en dyr, lyxig GT vagn som dessutom ger dig en monstruös ljud och accelerationsupplevelse men SLC300 räcker för de flesta. Dessutom är SLC300 mer "PK" med sin snålare motor men köp inte SLC om du egentligen vill ha en SL.. :)

Läs gärna mina andra #Biltester eller inlägg om #Mercedes.

Ett sista slutord innan du surfar vidare!

Om du hade nytta av eller bara gillade att läsa ovan artikel, dela gärna länken med dina vänner eller på någon kul social plattform!

I mitt #Arkiv hittar du de tio senaste artiklarna listade, en snabb sökfunktion och även mappar för varje ämne jag skrivit om.

Här kan du även läsa alla senast skrivna #Kommentarer

0 Besökare har kommenterat :