Även Fyrhjulsdrivna Bilar Körde Fast

Årets pilsbocup var regnig och hela parkeringen/vägen till och från ängen förvandlades därför till en enda stor lervälling.

Volvo-XC70-Fyrhjulsdrift-Lera

Magisk Fyrhjulsdrift

Hela dagen kom & åkte det bilar och jag kunde inte låta bli att kolla på de som kom fram lätt genom leran och de som stod och spann.

Var det fyrkrafs som kom fram och tvåhjulsdrivna som körde fast?

Njae, inte så enkelt. Även bilar med fyrhjulsdrift körde fast eftersom de bakom ratten trodde att fyrhjulsdriften kunde fixa allt. Jag menar stannar man i en lerig sluttning där gatdäcken har NOLL friktion mot underlaget så kan inget fyrhjulsdriftsystem i världen rädda dig.

Vår #CrossTouran och andra tvåhjulsdrivna bilar kunde ta sig fram i leran OM man planerade sin körning lite och INTE stannade där det var som lerigast eller sluttade utan ökade farten i god tid. Dock kräver denna typ av körning att det inte helt plötsligt kommer en klase ungar springandes precis framför bilen.

Jämn styrfart, stanna inte i sluttningar och håll avstånd, kör du fast backar du och tar sats från ett ställe där du har fäste.

Fyrhjulsdrift-Mönster-Grepp-Vanliga-DäckInlägget presenteras i samarbete med däcksiten dack-outlet.se.

Leriga Bilar Från Pilsbo

På Söndagen kunde man på Sigtunavägen se vilka som hade varit i Pilsbo, det var bilarna som såg ut som om de varit på "Mud Meet".

Läs gärna mina andra blogginlägg taggade med #4x4.

Ett sista slutord innan du surfar vidare!

Om du hade nytta av eller bara gillade att läsa ovan artikel, dela gärna länken med dina vänner eller på någon kul social plattform!

I mitt #Arkiv hittar du de tio senaste artiklarna listade, en snabb sökfunktion och även mappar för varje ämne jag skrivit om.

Här kan du även läsa alla senast skrivna #Kommentarer

3 Besökare har kommenterat :
Danni sa...

Jag var faktiskt extremt imponerad av Teslas fyrhjulsdrift i vintras när det gällde just att kunna stanna och starta igen på dåligt underlag. Den dagen som det var som värst här i Göteborg så körde folk fast precis överallt. Vid flera tillfällen kunde jag faktiskt stanna i en snöig uppförsbacke för att gå ur bilen, hjälpa till att putta loss en bil framför, och sen gå in i bilen igen och starta som om det var barmark. Jag tror kombinationen av mycket tung bil, fyrhjulsdrift helt utan mittdiff som kan stå och spinna, och antisladd med extremt exakt kontroll över vridmoment och däckhastighet var det som gjorde susen.

FixarFarsan sa...

Undrar hur din Tesla hade klarat leran i Pilsbo där de som var dumma och stannade gled antingen bakåt eller snett ner mot diket.. :)

Danni sa...

Jadu, det får vi aldrig veta nu :D Det kan ju hända att det är värre med lera, att den bara skulle fortsätta gräva sig neråt på ett sätt som inte går när det är snö med asfalt under. Men som sagt, jag var ändå extremt imponerad i vinterväglag. Det var bara att peka ratten och gasa.