Har långtestat denna skåpbil, en Citroën Berlingo L1 BlueHDI och den "levererade" en hel del kul som jag tänkte svamla om..
Exteriör & Grundpris
Utsidan på pressbilen var vit, väldigt vit eftersom denna bil var just en pressbil och saknade alla de hantverkartypiska företagslogosarna på skåpets båda sidor.
Denna Berlingo var extrautrustad med ett "Pro Pack" paket (+5900:-) som på utsidan gav LED varselljus och stötfångare fram/bak i samma kulör som resten av bilen.
Grundpriset på just denna manuella BlueHDI med kort hjulbas (L1) var 155.900:- (den var dock på kampanj just nu för 134.900:-).
Säten & Lastutrymme
Om vi öppnar bakdörrarna ser vi ett 1,8 meter djupt och 123 cm brett lastutrymme (totalt 3,3 kubikmeter lastutrymme i en L1). Skjutdörr på höger sida är standard, en till på vänster sida kostar 2300:- extra. Du kan även utrusta bilen (endast L1) med s.k. "girafflucka" i taket längst bak så att långa plankor och rör kan stickas ut (+2000:-).
Här bak ger "Pro Pack" paketet klädda sidor och dörrar vilket ger lite bättre ljudisolering.
Fäller man höger framsäte får man ett helt platt golv ända fram och här kan du lasta 3 meter långa föremål. Även mittensätet fram går att fälla men inte helt platt eftersom det sätet har ett stort stuvfack i sin dyna.
Förarsätet var helt OK även om jag saknade mer svankstöd men det gör jag i nästan alla bilar p.g.a. ryggproblem.
Drivlina / Körkänsla / Funktioner
Berlingon var trevlig att köra, komforten var otippat bra och den lilla 1,6 litersdieseln på 100 hästar gav den 1,5 ton tunga (tjänstevikt) bilen helt OK prestanda. Under min testvecka stannade färddatorn på prick 0,5 liter diesel/mil och det är lite högre än de 0,42 som det står i faktabladet men ändå väldigt lite då jag inte körde med ägg under gaspedalen samt hade 100-150 kilo last (Maxlast 470 kg eller 675 med förhöjd lastvikt).
Dieseln var inte urstark på låga varv, kändes mer som en bensinare till karaktären och effekten kändes först från 2000 varv. Om du tänkte dra släp efter så kan jag upplysa att maximal släpvagnsvikt för provbilen var 1250 kg.
Ratten hittade jag ingen justering på men jag hittade ändå en bra sittställning och man hade bra koll via den stora framrutan och de stora ytterbackspeglarna.
Åkte mycket i bilen under min testvecka och det jag egentligen saknade var bättre mugghållare för kaffe/dricka, gillade INTE att ställa dem i hållaren på golvet.
Berlingo Summering
Ovan ser ni lite av mitt videosvammel men för att summera i text..
Berlingon hade trevlig exteriör, den var smidig och pigg, hade bra åkkomfort och med tre säten var den ovanligt praktiskt i sin klass. Sätesfällningen var också ett stort plus eftersom man fick ett helt platt golv och kunde då köra med höger bakdörr öppen om inte 3 meter räckte.
På minussidan skriver jag att svankstödet på förarstolen var lite klent och saknade justering. Bilen hade opraktiska mugghållare och lite udda/gammaldags menyer på den annars välfungerande pekskärmen.
Jämför jag med konkurrenten Caddy 75kW så har Caddyn bara två säten och genomlastningsbox under passagerarsätet (extra utr.) istället för sätesfällning samt ett ~20000:- högre grundpris än Berlingons listpris. Caddyn har även högre tillvalspriser men då kanske man samtidigt får en något modernare och mer ombonad förarmiljö och ett högre andrahandsvärde på köpet..
Kika gärna på mina andra inlägg om #Transportbilar / #Biltester.