Test: Mini Cab (Cooper S Works Cabrio)

Kollar man på Mini's hemsida så heter min långtestbil "CABRIO JOHN COOPER WORKS" och översatt betyder detta att jag tester en äkta Mini Cooper S Works Cabriolet med hela 231 hästkrafter (!).

Test-Mini-Cabrio-Works-231hk

Jag har tidigare långtestat två olika Mini Cooper S modeller, båda med bakdörrar och fast tak så detta inlägg kommer främst handla om det speciella med just Mini Cabriolet med den kraftiga Works drivlinan.

Länkar till mina tester av vanliga Cooper S + Cooper S + JWC kit.

Mini-Cabrio-Works-Front

Red-Mini-Cooper-S-Cab-Works-Rear

Cabrio Works: Exteriör

En Mini Cab med sina två dörrar är minst sagt kompakt och när den är dessutom är röd så blir den extra "söt" och det är svårt att tro att denna bil har 231 hästar under huven.

Den röda lacken mot allt det svarta blir en snygg kontrast och testbilen hade även skitsnygga fälgar som matchade helheten bra.

Cooper-S-Works-Framstolar

Mini Cabriolet: Framstolar

Fram sitter man bra oavsett om man är 160 eller 190, förarstolen håller en på plats när det går undan i kurvorna och den går att sänka ordentligt så att skallen inte sticker upp över framrutan.

Det justerbara lårstödet kompenserar att nackstödet inte går att justera lika bra och att ryggstöden ställs in i hack så slutsumman blir fullt godkända stolar.

Mini-Cab--Cabriolet-Test-Fälla-Sufflett-Vindskydd

Cooper S Cab: Sufflett + Baksäte

Baksätet rymmer två personer men dessa får inte vara storväxta. Jag hade ofta två 8-10 åringar i baksätet när jag rullade mina testmil och dessa satt perfekt där.

När baksätet inte fraktar passagerare kan man vika ett vindskydd på plats som tar bort luftvirvlar och skonar dina öron och nacke.

Suffletten fälls elektroniskt (först öppnas den som en stor taklucka) och lägger sig ovanpå bakluckan ungefär som på min förra test-cab Beetle Dune Cab (testlänk) fast på minin lägger den sig mer platt.

Mini-Cooper-Värmereglage

Cooper S Cabriolet: Värmereglage

Kvalitétskänslan i Mini Cooper är överlag väldigt hög och trots retrostilen så fungerar allt väldigt bra. Enda som känns lite udda i en annars välskruvad bil är värmereglagen som inte hade några märkta grader alls varken på vred eller på displayen.

Fast egentligen spelar detta ingen större roll, man körde på känn som man alltid gjort i äldre bilar.

Värmepaketet stod på max när man körde nercabbat kyliga kvällar och med sidorutorna uppe så bildades det då ett värmelock inne i kupén.

En rolig timer på CAB-modellen var "Always Open" som mätte hur många timmar du kört bilen med taket nere.

Bagage-Mini-Cab

Mini-Easy-Open-Cabrio-Bagage

Mini Cabriolet - Bagageutrymme

Skrev längre upp att suffletten lägger sig ovanpå bagageutrymmet och detta ger ett helt OK bagageutrymme under.

Lastar du som jag ett par matkassar kan du lossa två spakar på sidorna och lyfta lite på ovansidan för att slippa "vika" in kassarna. Detta funkar dock bara när taket är uppfällt vad jag förstod.

Test-Mini-Cabtio-Works-2016-231hk

Cooper S Works: Drivlina

Bakom ratten glömmer man direkt att bilen är en söt liten röd cab.

Cooper S Works drivlinan med sina 231hk, i kombination med den snabba sportautomaten och det hårt dämpade chassit gör den 1,3 ton "lätta" bilen till en riktig busbil (helt otippat va?).

Sportautomaten sänker accelerationen 0-100 från 6.3 (man) till 6.1 sekunder och accelerationen är skönt linjär, mycket tack vare att hela 320Nm finns från 1250 till 4800 rpm. Styrningen är snabb och ihop med kort axelavstånd kan man nästan jaga sin egen svans, om bilen hade varit en jycke.

Kör man bilen i EKO-läget ska den gå att köra på 0,59 men i sport får du räkna med 0,9-1,0 eftersom den lockar fram Ari Vatanen i dig.

Works-drivlinan är gott å gott helt klockren fast jag vidhåller nog att en CAB inte behöver all denna kraft utan jag hade nog velat ha samma drivlina i en kaross med fast tak för ännu mer "racekänsla".

Testar-Mini-Cab-Cabrio-Regn-Suflett

Works Cabrio: Summering

Mini Cooper Cab var mer praktiskt än jag trott, den kändes smart och välskruvad plus att den som sagt hade en helt underbar drivlina som gav mycket nöje bakom ratten. Men vad kostar då denna bil?!

Testbilen med automat har ett grundpris på 346.500:-. Vill du åt drivlinan så börjar den på 304.500:- (plåttak/3d/aut) men är det istället Mini Cabriolet som lockar så börjar en sån på 223.000:-.

Tycker du priset på Works-modellen är lite väl saftigt? Då ska du ska läsa vad jag tyckte om vanliga Cooper S eller varför inte Cooper S med JWC trimpaket.

Eller så gör du ett besök i mitt bloggarkiv där du hittar alla mina #Biltester som jag gjort genom åren (allt från elbilar till Ferraris).

Ett sista slutord innan du surfar vidare!

Om du hade nytta av eller bara gillade att läsa ovan artikel, dela gärna länken med dina vänner eller på någon kul social plattform!

I mitt #Arkiv hittar du de tio senaste artiklarna listade, en snabb sökfunktion och även mappar för varje ämne jag skrivit om.

Här kan du även läsa alla senast skrivna #Kommentarer

1 Besökare har kommenterat :
Jenny Ahlm sa...

Tack för ett personligt men ändå faktarikt inlägg om bilen jag vill ha men som min make fnyser åt och kallar dyr och helt opraktisk.

Varför måste bilar alltid vara praktiska?