Test: Alfa Giulia Diesel (150hk+180hk Super)

I detta biltest tänkte jag svamla om två olika Alfa Romeo Giulia modeller som lanserades i Sverige förra helgen.

Eller, jag har egentligen testat tre olika drivlinor. Först den svagaste som endast heter Giulia 2,2 JTDM 150, sedan en Giulia Super med samma 2,2 liters dieselmotor fast med 180 hk + 6 växlad manuell låda och slutligen en till Super 180 fast med 8-växlad automatlåda från ZF.

Alla förutom den svagaste 150hk + värstingen QV har tillägget Super.

Test-Alfa-Romeo-Giulia-Diesel-2,2-JTDM-(150 180)

Nya-Giulia-Lansering

Giulia Liknar A4/Optima Baktill

Karossen är väldesignad och framifrån är den väldigt effektfull (se videon längre ner) medan bakdelen är lite mer tam och faktum är att den på håll med maskerat Alfa-emblem skulle kunna tas för en Audi A4, en Kia Optima eller någon annan sedan som kör samma design med smala kilformade baklysen. Den starkare QV som jag testade tidigare (se #AlfaRomeo) har ett mer unikt utseende med sin lilla vinge samt en helt egen stötfångare.

Fast egentligen så är väl A4 och Optima inga dåliga look-a-like-rumpor då de enligt mig klassas som två snygga sedaner.

Nya-Giulia-Skinnklädsel-Pris

Uppstramad Interiör

Giulia har en trevlig interiör. Helt klart stilren och väljer man ljust skinn så får i alla fall jag lite Maserati-vibbar. Läderklädsel har två priser, till 150hk kostar skinnet 17.500:- och till alla "Supermodeller" 9000:-.

Med stor multimediaskärm (se video längre ner) blir instrumentpanelen balanserad. Den lilla info/mediaskärmen lämnar breda sorgkanter och bör undvikas om man är minsta känslig för estetik. Ingen skärm är dock pekvänlig utan man styr med en ratt mellan sätena vilket inte känns helt 2016 då många andra har båda möjligheterna idag. Inget som direkt störde mig men jag försöker var lite objektiv.. :)

Ser jag på ovan interiörbild som helhet kan jag bara ge en stor tumme upp även om det idag finns "modernare" diton på marknaden.

Baksätet-Nya-Alfa-Giulia

Trångt För Skorna i Baksätet

Baksätet var rymligt men mina 44:or hade lite trångt bakom en låg förarstol som var inställd för en kort man på 186 cm.

Tror faktiskt inte förarstolen gick att ställa i höjdled? Nu blev jag osäker men jag brukar alltid pumpa alla förarsäten i botten och minns att jag letade efter en sån funktion. Måste dubbelkolla detta nästa gång jag sitter i en Giulia.

Test-Giulia-2,2-JTDM-Diesel-Drivlina

Dieselmotor i en Alfa? Mama-Mia!

Båda motorerna var trevliga dieselmotorer men inte vet jag om jag är en gammal hund som har svårt med ändringar. Ska inte en Alfa Romeo ha en smattrande bensinare? En sådan på 200hk kommer senare i år och jag tänkte ta mig en tur i den och kanske uppdatera detta inlägg.

Giulia Super 2.0 med 200 bensinhästar OCH automat kostar 40' mer än billigaste 150 dieseln fast 10' mindre än Superdieseln på 180 hästar och automat, 345.000:- med andra ord.

Blev det där ekonomisvamlet rörigt? :)

ZF-Automatlåda-Nya-Alfa-Giulia

8-Växlad Traditionell Automat

Till stora dieseln (180hk) kan man välja automatlåda, bensinaren har alltid den kopplad till sig och lådan kommer från Tyska ZF.

#OFFTOPIC  Visste ni förresten att bokstäverna Z F står för Zahnrad Fabrik vilket på svenska blir växellådsfabrik. Lite kul tycker jag och fabriken ligger i staden Friedrichshafen så företaget heter gott å gott ZF Friedrichshafen AG. :)

Om ni tittar på växelspaken, känns den igen från ett tyskt bilmärke? Jag tycker personligen det är lite synd att Alfa Romeo inte fick göra en egen joystick till den elektroniskt styra automatlådan, sätta sin egen stil på den..

Giulia-Automat-Aluminiumpaddlar

Aluminiumpaddlar

Snygga aluminiumpaddlar (tillval för 2500:-) för att växla manuellt rekommenderas för de är riktigt snygga med frästa +- tecken.

Även om lådan känns väldigt lik den jag testade i BMW 320d så ska Alfa Romeo ha fått en annan "snabbare" programvara i Giulia.

Alfa-Kvalité-Nya-Giulia

Video + Giulia Dieselkörglädje

Jag gillade ZF automaten redan i BMW och i denna Alfa var den minst lika bra. Just att den är beprövad men ändå växlar snabbt är ett stort plus i en Alfa Romeo som historiskt sett inte alltid har haft den bästa.. turen med hållbarhet.

Jag gillade även den elastiska väghållningen (bilens chassi liksom följer vägens vinklar på ett trevligt sätt) och den kvicka styrningen i Giulia. På krokiga småvägar var bilen riktigt kul att ratta.

Däremot tyckte jag inte att en diesel riktigt passade bilens image. Jag saknade Alfa-ljudet som jag TROR man hör i bensinaren och dessa dieselmotorer väckte inga känslor i mig och det är lite det en Alfa ska.. Den ska låta, råma och ha gott om acceleration, det saknades lite i dessa snåla effektiva dieslar.

Alfa-Romeo-Emblem-Grillen

Summering: Giulia Diesel

Har egentligen summererat redan vad jag tyckte men avslutningsvis vill jag bara säga att det viktigaste nu är att Alfa-Romeo visar att Giulia är en bil att lita på, en som håller ihop bättre än Alfas rykte och ger många problemfria mil (detta i sin tur ger bättre inbytespriser).

Sen får det gärna komma en fräsig Giulia SportWagon på sikt, den har ännu bättre utsikter att sälja i vårt kombiland. En SportWagon med automat och bensinare vill jag långtesta..

Läs gärna i mitt arkiv (#AlfaRomeo) vad jag tyckte om Giulia QV eller vill du helt byta märke finns ju här mina övriga #Biltester.

Ett sista slutord innan du surfar vidare!

Om du hade nytta av eller bara gillade att läsa ovan artikel, dela gärna länken med dina vänner eller på någon kul social plattform!

I mitt #Arkiv hittar du de tio senaste artiklarna listade, en snabb sökfunktion och även mappar för varje ämne jag skrivit om.

Här kan du även läsa alla senast skrivna #Kommentarer

0 Besökare har kommenterat :