-->

Test: BMW 320d xDrive Touring

Jag har nu återlämnat den fyrhjulsdrivna BMW 320d xDrive Touring som jag långtestat under ett par vinterdagar och jag tänkte därför kasta mig på en liten summering..

Test-BMW-320d-Touring-2014-F31

Kaross / Exteriör

3-Serien har växt genom åren (säg den bilmodell som INTE har gjort det) och är nu i den övre halvan av mellanklassen med sin längd på 462 centimeter.

BMW har inte alltid spottat ur sig snygga 3-seriebilar tycker jag men oftast har Touring-modellen ändå varit lyckad (jag vet, kombiskadad).

Denna F31 generation är inget undantag, skulle vilja påstå att den är fantastiskt välskräddad med välbalanserade mått! Ovan bild tog jag med mobilen en tidig helgmorgon när jag var ute och provkörde så den ser riktigt bra ut även nyvaken.

Front-BMW-320d-Mineralgrå-Advantage-Edition

Den mäter 181 centimeter i bredd och den större 5-serien är bara 5 cm bredare så lillebror har växt till sig ordentligt.

Vintertest-320xd-xDrive-2013-2014-F31

Även bakifrån är 3 och 5-serie Touring rätt lika nu när båda numera kör samma stuk på hela baken och baklamporna.

Mineralgrå Metallic, så heter provbilens gråa kulör ifall du undrar, en stilren lack som alltid funkar.

Körglädje-BMW-320d-184hk

Interiör

Inne i bilen känner man av de mindre måtten jämför med 5-seien. Det är inte lika svulstigt brett och man sitter liksom närmare allt.

Detta gör att det genast känns lite sportigare, alltså redan innan man startat bilen som man gör nyckellöst med startknapp.

Är man linjefreak när det gäller paneler och mittkonsoler så är linjerna lite mer sammanflätade i de större BMW bilarna men nu är jag inne på kapitlet "väldigt petiga kommentarer".

Framstolar-BMW-F31-Sportstolar

Sport Line / Dakota Sportstolar

Bilen var en "Sport Line" och hade därför dessa sportsäten med svart Dakota skinn (+17,8'). Stolarna var semi-elektriska men hade i stort sett alla justeringar man behöver. De kändes aningen mindre än i 5-serien.

Notera klassisk mekanisk handbroms, lite ovanligt att se det numera.

Sport-Line-Sportstolar-BMW-320d-2014

De justerbara sidostöden gick att pumpa såpass långt in att det till slut blev för tajt för fläsket. Riktigt "sportiga" stolar alltså som ger dig den där "sitta i ett skruvstäd" känslan om du önskar det.

Utrustningspaket

Provbilen hade ett Advantage Edition paket (+47') som gav Xenon, parkeringssensorer och sånt "lull lull" men även möjligheten att välja en valfri "line". Provbilen var en "Sportline" som jag redan varit inne på.

Sportline ger en hel radda med svartblanka detaljer på utsidan ihop med annan front och bakstötfångare. På insidan får man lite andra instrument, möjlighet att ändra färg på belysning och den lägger även till lädersportratten, stolarna och Sport+-läget i Driving Experience Control.

BMW-320d-Instrumentering-Sport-Line

Motor och Drivlina

Motorn i 320d är en diesel-twinpower-turbofyra på 2 liter som ger 184 hästar och 380 Nm. Med den får bilen en 0-100 acceleration på 7,8 sekunder och ska vid blandad "EU-robot" körning dra precis under halvlitern per mil.

Den åttaväxlade steptronic automaten kostar 21.000:- extra och jag har kört den i många olika BMW-modeller nu och anser den vara en av de bästa automatlådorna idag. Tyst, effektiv och väldigt lite klassisk "momentomvandlarslir" på den.

Motorn gör inte 320d till någon sportbil men den ger familjekombin en trevlig sportig touch.

Motorljudet

Här finns det lite förbättringspotential. Upp till runt 3000 varv låter motorn inte så rolig, det rasslar och knattrar på dieselvis.

På högre varv får man fram lite morr och kör man i sportläget hamnar man där rätt fort så ljudet klarar ändå godkänt men får inte MVG.

I snåla EKO-läget som man kanske kör i till vardags mellan dagis och jobb så hörs inget motorljud alls eftersom varvtalet hålls så nära tomgångsvarv som möjligt..

Vinteregenskaper

Har testat flera xDrive kombis från BMW tidigare och imponerats över hur xDrive förvandlar bilarna till riktiga snö-lokomotiv.

BMW 320xd blir också ett sådan lok, även med friktionsdäck.

Allt man ser då och då är att antispinn blinkar till lite men annars är det stabilt som f*n och det är svårt att ens provocera fram några vift, så länge man har alla hjälpmedel påslagna d.v.s..

På en öppen stor parkering med avstängd spinning-elektronik kan man ha riktigt kul även med en "simpel" 320xd. Riktigt underhållande att balansera bilen på ställ och leka att man filmar Audi-reklam..

Fler 3-Serie Touring med xDrive

Vill man ha en 3-Serie Touring med Diesel och xDrive så finns det ett par andra versioner förutom den gråmarkerade 320xd. Vi tar och jämför en svagare och en starkare version..

Modeller 318d xDrive 320d xDrive 330d xDrive
Riktpris (Kr) 336' 351' 462'
Effekt (hk) 143 184 258
Vridmoment (Nm) 320 380 560
Acceleration (0-100) 9,6 7,8 5,4
Toppfart (km/h) 206 228 250
Förbrukning (l/100km) 4,9 4,9 5,4
Skatt (Kr/år) 1601 1648 2254
Tjänstevikt (Kg) 1635 1585 1750
       

De två svagare har en 6 växlad manuell låda som standard, 330d har åttaväxlad steptronic-automat i sin standardutrustning.

Läs gärna även mina testkörningar av M Performance versionerna av BMW 330d Touring och BMW 335i M-Performance.

Bakåtsikt-BMW-3-Touring

Baksäte

Baksätet är otippat rymligt och tre barn i bredd går om inte alla sitter i barnstol. Skjutsade fyra barn i olika åldrar ett par gånger men hann inte prova bakåtvänd stol denna gång.

Utrymme-Baksäte-BMW-F31-Touring

Bakom mig själv satt jag heelt ok men tre välväxta vuxenbakar får problem då hjulhusen buktar in. Två vuxna = ok, tre ger sinkkvärk.

Barnvagn-BMW-3-Serie-Touring

Barnvagn och Lastutrymme

Ska inte prata om liter och centimetrar utan jag kastar in vår gamla stora barnvagn och konstaterar att det faktiskt går att stänga den elektroniska bakluckan även med insynsskyddet kvar i framkant. Tar man bort den kan man skjuta in vagnen 15-20 cm till och lasta några matkassar bakom.

Ekonomi

320xd Touring (med Automat) börjar på 371'000:- och med tanke på att bilen faktiskt rör på sig helt ok, är snål på bränsle, snygg att titta på och fungerar ihop med barnvagn och två småbarn så känns den väldigt prisvärd med BMW mått.

Summering

Ser man på helheten så känns 320xd Touring Automat väldigt Svenskt "lagom" och behöver man inte en storkombi så ger den mycket praktiskt BMW-Touring för pengarna.

Ska inte rabbla upp allt den är "lagom" på eftersom den är det på det mesta. Detta är en bil jag kan tänka mig att köpa för mina egna skattade sparpengar - Det säger jag inte om alla bilar jag testar!

Är du väldigt kräsen när det gäller effekt + motorljud får du kliva upp till den SEXigare 330d som inte bara ger dig ljudorgier utan även en sjuhelsikes snabb och stark automatväxlad kombi.

Botanisera gärna vidare bland mina andra inlägg kring #BMW eller läs mina andra #Biltester. Uppmuntrar även att du delar artikeln eller kommenterar den med knapparna nedan!

7 Besökare har kommenterat :
Anonym sa...

Intressant läsning och blogg! Jag är riktigt sugen på denna.. eller varför inte 330:n... =D

Provkörde en vanlig 320D (utan xdriven) och vilken skillnad det var mellan att köra bil och bil!

Tyvärr så har jag två intressen som står i konflikt med varandra.. bilar och ekonomi :\

Gammelforrrden (focus kombi 2006 med 13000mil) får funka ett tag till. Hur ser du på när det är dags att byta bil?

FixarFarsan sa...

Hej #BMW spekulant och kul att du hittade detta 320d test! Det här med när man ska byta är nog lite som med aktier, man ska sälja när de går som bäst ;) I verkligheten kan det vara svårare, focusen är en smart bil som vi själva var nöjda med..

Anonym sa...

Ja just det ja, Ni hade haft en Focus också ja. Vår har fungerat bra, vi har endast behövt byta batteri samt gas till AC:n, känns helt ok ändå. Nästan så man hoppas att något "dyrt" skall inträffa så man får en ursäkt att byta hehe.

Lene sa...

Hur stor är skillnaden mellan BMW 320d kontra 330d? Har du testat detta och är det verkligen värt hundratusen mellan?

Är inte lika övertygad som maken om att vi behöver en 330d xDrive nämligen! :)

FixarFarsan sa...

BMW 320d och 330d är rätt olika bilar men jag tycker ni ska väga in 335d xDrive också! :) 320d xDrive är en lagom och förnuftig BMW, kanske den mest förnuftiga BMW modellen för oss i Sverige!!

Om man "behöver" mer effekt och har ekonomin så skulle jag skippa 330d och gå på 335d direkt (313hk) som börjar på 497' och har Steptronic (+21' till 320d) som standard. Detta är en sportbil förklädd till kombi och gör 100 på under 5s vilket är nästan 3s snabbare än 320d. Det är en jätteskillnad men som sagt, 320d är förnuftig och räcker gott som familjebil.. ;)

Unknown sa...

Kul att läsa dina BMW-tester! Maken och jag tänkte byta vår 120d mot en lite mer praktisk bil nu när vi fått barn. Jag gillar X1 och han gillar 320 touring. Men vi är iaf överens om att vi vill ha en manuell. Får se vart det landar för oss :-)

FixarFarsan sa...

Bra att ni har bilmärket klart i alla fall :) Kika gärna in mitt BMW X1 xDrive20d Test om ni vill se vad jag tyckte om den..

Återkom gärna och berätta vad ni köpte för bil sen?