-->

Rätt Motorolja Till Respektive VW Motor

Har du koll på vad de olika siffrorna på oljedunkarna står för? Vilken olja som är bra på vintern eller när man drar husvagn och så vidare?

Vilken-VW-MotorOlja-Vilken-Motor

Jag tänkte vi kunde kika på detta ikväll som en liten studiecirkel och sen smörja in oss totalt i Volkswagens olika motoroljor (det var lite så detta inlägg föddes när jag försökte söka info för att kunna svara på ett mail jag fått).

SINGLE eller MULTIGRADE

I princip ALLA motoroljor idag är så kallade multigrade-oljor, d.v.s. de klarar ett spann olika temperaturer. Ett W efter första siffran står för W som i Winter eller minusgrader. Oljor som är Single-grade har bara ett värde.

SAE 5W-40

SAE är en sätt att deklarera viskositet, d.v.s oljans tjocklek och siffrorna efter står för kall respektive varmvärde (notera W).

5W-40 är en mycket vanlig helsyntetolja och 5W betyder att oljan ska fungera ner till -30. Andra möjliga värden på denna plats kan vara 0W (som tål -35°C), 5W (-30°C), 10W (-25°C), 15W (-20°C), 20W (-15°C) eller 25W (-10°C).

Det högre/högra värdet är ett viskositetsvärde för oljan när den är varm men värdet säger inget om oljans kvalité och 40 står inte heller för antalet grader eller liknande utan är endast ett "SAE värde".

Tunn Syntet / Tjock Mineralolja

Har man en fin turbomotor vill man troligen ha en "bra" syntetolja som är tunn så att den snabbt lägger sig på alla motorns rörliga delar och även smörja turbon så bra som möjligt.

I en äldre bil kan man få problem med lågt oljetryck samt packningar som läcker olja om man häller i för tunn olja. Till dessa kanske en delsyntetolja eller tjockare mineralolja kan passa bättre, men även här rekommenderas en titt i bilens instruktionsbok.

Castrol-EDGE

VW's Motoroljor & Motorer

Så vilken olja ska jag ha i min Volkswagen Passat från 1999 som gått 16000 mil? Vilken olja är bäst i en renoverad Golf VR6:a eller när du trimmat din gamla 1,8t?

Volkswagen (och flera andra bilmärken) har ändå gjort det relativt lätt för oss ägare att köpa rätt olja. Kika i bilens instruktionsbok och läs vilken kvalité eller "klassificering" oljan ska ha till just din bil..

VW Bensinmotor Longlife
VW 504.00
VW Bensinmotor VR5, VR6, W8 och W12
VW 504.00, 503.01 eller 502.00
VW Bensinmotor R3,E4,R5,V6,V8
VW 504.00, 502.00 eller 501.01
VW Dieselmotor Longlife
VW 507.00
VW Dieselmotor R5 eller V10 PD TDI
VW 506.01
VW Dieselmotor med DPF (Partikelfilter)
VW 507.00
VW Dieselmotor Lupo 3L TDI (Vilken tuff liten bil!)
VW 507.00, 506.00 eller 506.01
VW Dieselmotor med "Pumpe-Düse"
VW 507.00 eller 505.01, annars 507.00, 505.01 eller 505.00

Pumpe-Düse?

Pumpe-Düse låter lite coolt men det är "dieselinsprutare" som sitter över varje cylinder. Det andra systemet som sitter i nyare folkor är commonrail och detta system har i princip tagit över.

Kan Man Fylla På Med Annan Olja?

En annan fråga jag fått ibland är om man kan fylla på med annan olja än longlife i en motor som longlifeservats?

Svaret är JA men högst ½ liter (och bara en gång) av annan olja som uppfyller kraven för motorn i övrigt, alltså den oljan som skulle ha använts vid en vanlig 1500 mils service.

Köpa-Billig-Longlife-Olja-Nätet
Detta inlägg presenteras i samarbete med webbshoppen motorolja-online.se där ovan bild är lånad ifrån. Bilden visar tre olika märken på oljor som ALLA tre uppfyller Volkswagens krav på longlife-olja.

Rätt Certifiering På Oljan Viktigast

Så vi avslutar denna studiecirkel om motorolja med att säga att man inte alls behöver kunna något om varken SAE eller viskositet utan det bästa är att hålla sig till de certifieringskoder som finns i bilens instruktionsbok.

Den andra lärdomen är att så länge certifieringskoden stämmer så spelar det mindre roll om det står Repsol, VW original eller Motul på dunken, alla är teoretiskt "lika bra".

Har du flera VW-bilar och kanske gör extra oljebyten själv så kan du beställa hem en 20L dunk för samma pengar som verkstaden vill ha för en fyllning.

Fler liknande inlägg hittar ni i mitt arkiv under taggen #Bilservice.

0 Besökare har kommenterat :