När hela bilens namn, Mercedes-Benz CLA 200d 4Matic Shooting Brake inte ryms i inläggets rubrik, ja då är det ett långt namn! :)
Kaross: CLA 200d Shooting Brake
När jag långtestade den vita Mercedes-AMG A45:an så kanske ni minns att jag kom fram till att Shooting Brake versionen av AMG A45 hade varit mitt personliga val även om den kostade mer kosing.
Idag ska jag blogga om just en vit CLA Shooting Brake 4Matic fast med en liten 136 hästars dieselfyra (200d) under huven i kombination med både fyrhjulsdrift och sjuväxlad dubbelkopplingslåda 7G-DCT.
Utsidan på Shooting Brake ÄR mycket välgjord och baklysena både sprider ett fint ljus och har enligt mig en mycket lyckad design.
Jag gillar denna storlek på kombi. Man får plats med fem personer i den men den är fortfarande slank och smidig att ratta runt i trafiken och känns inte som ett stort, brett, gungande kombiskepp.
Kan inte mer än ge utsidan min största feta kombitumme UPP.
En Låg Bil Med Coupé-rutor
När man öppnar dörrarna märker man att rutorna är av Coupé-typ utan ram och även om de fungerade perfekt på denna helt nya CLA (en tank hade den gått när jag satte mig i den) så tillför de inget mer än teknik som KAN krångla på sikt. På en CAB förstår jag designen men inte på en "designkombi".
Dubbelt Låg Kaross
Karossen är även låg på två sätt. Man får vika in huvudet när man kliver in men sedan sitter 186 cm FixarFarsa bra både fram och bakom mig själv i baksätet. När man ska ur bilen märken man att karossen ligger nära marken och att man sitter lågt för gammelkroppen får liksom dra sig upp.. :)
Shooting Brake i Praktiken
Tillägget Shooting Brake bör inte tolkas som en äkta kombi utan mer som en design-kombi-coupé. Den ser ur som en kombi men lastar bara måttligt mer än en vanlig hatchback-CLA och tröskeln bak är smal.
En funktion jag gillade starkt var att man från förardörren kunde både öppna och stänga bakluckan steglöst. Ett stort plus när ungar ska lämnas och hämtas och de har 70-11 saker med sig. En sak jag dock saknade var att även kunna stänga med fjärren när man lyft upp matkassarna och var på väg in mot köket i regnet (provade att hålla in knappen läänge och dubbeltrycka men icke).
Här bak kan du även hänga på en dragkrok och då dra 1400 kilos släp med B-körkort eller maximalt 2150 kg med utökad behörighet.
Interiören Mercedes-Benz CLA
Interiören kändes bekant från förra CLA testet vilket betyder att jag trivdes i den lagom stora kupén och denna gång var stolarna klädda med alcantara i mitten vilket ökade mysighetsfaktorn ytterligare.
Har skrivit detta förr men kvalitétskänslan i Mercedes-Benz är verkligen helt superb. Allt från när man stänger dörren med en duns till när man rattar reglade eller den totalt "glappfria" känslan i ratten.
Provbilens interiörbelysning kunde även ändras och detta imponerade stort på minsta grabben i huset som fick sköta färgsättningen.
Navigatorn var lika välfungerande som sist med sin hastighetsmarkör och robusta funktion MEN i en CLA som riktar sig till en yngre publik så borde man väl kunna få karta/typsnitt lite mindre "blaffiga"?
Köra CLA 200d 4Matic 7G-DCT
Jag ska vara ärlig och säga att 200d med 136hk inte ger någon kul accelerationsupplevelse. 0-100 går på 9,2 sekunder och bilens toppfart är 212 km/h så jag personligen slutade tokgasa redan efter första två rödlysena då jag testat skillnaden mellan comfort/sport.
Sport känns helt fel i denna 200d! Jag kom fram till att jag skulle köra 200d i ECO läget resten av lånetiden. Bara glida fram, lyssna på den välljudande stereon, koppla av och se staplarna sjunka på färddatorn samt få en fullt skinande ECO-indikator mellan mätarna.
Dubbelkopplingslådan 7G-DCT styr man med rattväxel vilket gör mittenkonsolen väldigt "clean" på ett bra sätt. Lådan är ruggigt smart och både sätter sig i P-läge och drar åt handbromsen om du stannar och tar ut nyckeln, likaså när du startar och lägger i D så lossar han ankaret åt dig.
Hela den fyrhjulsdrivna bilens drivlina känns "överdimensionerad" för motorns effekt och detta borgar för god hållbarhet, speciellt om man lägger mil efter mil i lugn ECO-takt.
Summering av CLA 200d SB 4Matic
Provbilens grundpris är 359.900 SEK och då ingår både automatlådan och fyrhjulsdriften vilket är riktigt prisvärt med Mercedes-mått.
Jämför man denna Mercedes mot BMW 320d Touring xDrive som jag testade för ett par vintrar sedan så är BMW 320d kombin piggare och har ett större bagageutrymme medan Shooting Brake CLA'n har en mer spännande karossdesign och kanske även lite mer "kassaskåp" i både inredning och drivlina.
Jag ger Mercedes-Benz CLA 200d 7G-DCT 4Matic Shooting Brake mitt näst högsta totalbetyg, 4 av 5.
Har man högre krav på prestanda och har mer pengar att spendera på en designkombi så finns det ju både starkare oljebrännaralternativ eller bensinspisar ända upp till av CLA Shooting Brake AMG..
Läs gärna mina andra liknande inlägg under #Biltester & #Mercedes.