Nya BMW 5-Serien (G30) - Såg Den IRL

För precis en vecka sedan hade BMW Sverige en liten lunchvisning av nya BMW 5-Serien och som brukligt kommer sedankarossen först och denna har fått internkoden G30.

Jag tänkte i detta inlägg svamla lite löst om mina första G30-intryck men även ta upp lite fakta som jag snappade upp under visningen.

New-BMW-5-Sedan-G30

Nya Veck + Mer Sluttande Taklinje

Karossen är försiktigt ändrad och det jag reagerade först på var att nya 5-serien i sedankaross har en slankare och mer sluttande taklinje över sista halvan av bilen. Karossidan har även fått ett andra veck i midjan och dessa två växlar av i bilens framdörrar.

Den slankare taklinjen gör att man upplever bilen som längre än F10 men på pappret är karossen endast 3 cm längre samt att hjulbasen växt med "osynliga" 7 mm. Men hela chassit sitter däremot längre fram i nosen på karossen så att överhänget fram minskat.

New-BMW-5Series-G30-Rear-Tail-Lights

Front-New-BMW-G30-5-Series

Front/Akter På Nya BMW G30

Om man granskar front/akter på nya G30 så känns fronten nyare än baken. Fram har gälarna växt, ligger mer i linje med ljusen och enligt BMW så är detta första gången som 5-serien INTE har en rakt skuren motorhuv i framkant.

Framlamporna går ända in till grillen och även längre ut på sidorna, allt för att ge nya 5-Serien en bredare look. Fronten är grymt läcker om du frågar mig!

Hela bilens exteriör har fått en släng av 7-serien samt lite Gran Coupé vibbar tycker jag och under plåten på nya 5-serien hittar man även avancerade chassikomponenter från den större 7-serien.

Nya BMW G30 väger 100kg mindre än föregångaren F10.

Interior-New-BMW-G30-5-Serie-Sedan

Interiören - Nya BMW 5-Serien

På insidan märker man direkt en större media-skärm med nya iDrive6 där du t.ex. kan anpassa vilka 6 ikoner med information som skall visas.

Bakom ratten skall man uppfatta nya 5-Serien som mer alert tack vare ett uppgraderat chassi (elektriskt justerbara dämpare/krängare t.ex. låter lovande), kortare överhäng fram och den lägre vikten.

Nya 5-Serien har även fått uppgraderade körhjälpsassistenter men bilen är inte byggd för att vara helt självkörande.

New-BMW-5-Series-G30-Smart-Key

Ny Smart BMW-Nyckelbricka

Nya 5-Seriens nyckel var som en liten smartphone med sin 2,2" LCD skärm och batteriet sas hålla i 3 månader men den laddades enkelt genom induktion när man lade den på bilens laddningsplatta (där även mobiler kan laddas).

Med nyckelnringen ("BMW Key Fob") kan man t.ex. fjärrstarta sin G30, parkera bilen (inom rimliga gränser) eller köra ut den ur ett trångt garage samt få information om dörrlås och öppna fönster.

Svenska Priser & Leverans

Någon gång under Februari 2017 når de första beställda bilarna sina Svenska kunder. En BMW 520d Sedan med tvåliters dieselfyra på 190 hk och 400 Nm har ett grundpris (med manuell låda) på 377.000:-.

Detta var lite första tankar kring nya BMW 5-Serien, återkommer nog till nya 5-Serien när den kommer som Touring senare under 2017.

Läs gärna mina tidigare inlägg taggade med #BMW.

Ett sista slutord innan du surfar vidare!

Om du hade nytta av eller bara gillade att läsa ovan artikel, dela gärna länken med dina vänner eller på någon kul social plattform!

I mitt #Arkiv hittar du de tio senaste artiklarna listade, en snabb sökfunktion och även mappar för varje ämne jag skrivit om.

Här kan du även läsa alla senast skrivna #Kommentarer

0 Besökare har kommenterat :