-->

Test: Kia Sportage GT-Line

Dags för nästa nya långtestbilmärke och första modellen ut är nya Kia Sportage 2.0 CRDi AWD Aut GT-Line.

Provbilen byggs i Zilina, Slovakien och har ett grundpris på 333.700:- (318.800:- om du väljer bort automaten mot en 6-växlad manuell) 

Kia-Sportage-2.0-CRDi

Exteriör: En Snygg Akter!

Bakifrån har Crossover-karossen en väldigt bra, stilren design utan en massa extra onödigt trams. Men det är för mig en gåta varför Kia monterar blinkers/back/dimljus nere i stötfångaren och inte endast ett par diskreta reflexer i det svarta partiet.

Eftermontera dragkrok här bak och du kan dra släp upp till 1900kg eller 1250 kg med vanlig B-behörighet.

Sportage-GT-Line-19-Tummare

Exteriör: Snygga GT-Line Fälgar

Från sidan ser den korta bilen (4,48m lång, 1,85m bred) också rätt tuff ut med sin höga midja och välpassande 19" fälgar med 245/45 däck (standard på denna GT-Line).

Front-Kia-Sportage

Grill-Kia-Sportage-GT-Line-

Extreriör: En Udda Sportage Grill

Rakt framifrån så gillar jag designen på all belysning men tyvärr kan jag INTE ta till mig grillens design, den förstör ett annars bra nylle.

Kia-Sorento

Snyggare Grill På Sorento

Den större modellen Kia Sorento har ett annat snitt på både grill och front som faller mig bättre i smaken. Jag hoppas kunna långtesta en 7-sitsig Sorento inom kort..

Bagage-KIA-Sportage

Lastutrymme / Bagage:

Lastutrymmet bak är stilrent men rätt begränsat och en eventuell barnvagn måste vara en kompakt modell om den ska få plats här bak.

Baksäte-KIA-Sportage

Kia Sportage Baksäte

Att sätta sig i baksätet går jättelätt i Kia Sportage eftersom bakdörrarna är skurna rakt upp hela vägen utmed ryggstödet.

Även utrymmena i baksätet är riktigt bra men jag skulle gärna haft något mer stoppning i sätets sittdyna.

Kia-Sportage-GT-Line-Interior

Drivlina & Köra Kia Sportage

I framstolarna har man mer stoppning i dynan och man sitter bra. Den korta knubbiga bilen är en barnlek att hantera tack vare en superlätt servostyrning, smidig automat och bra sikt.

Motorn i GT-Line är en 2.0 CRDi diesel på 185hk (vid 4000rpm) & 400Nm (mellan 1750-2750rpm). Växellådan i provbilen var en 6-växlad automat och drivningen sker på alla fyra vid behov, annars endast fram. AWD systemet kan i låga farter även låsas med en knapp.

Tjänstevikten på bilen är 1859 kg, 0-100 gick på 9,5 sekunder och toppfarten ska vara 201 km/h.

Drivlinan är effektiv men bilen rör sig lite struttigt med sina stora oförlåtande lågprofildäck och sin relativt korta hjulbas. Biltypen inbjuder inte heller till sportig körning (trots modellnamnet) utan jag skulle vilja kalla körstilen just dieselmässigt effektiv.

Dieselmotorn har inte autostop/start (finns däremot på 1,7 CRDi) och enligt faktabladet ska den dra 0,63 vid blandad körning med automat (detta i sin tur ger utsläppen skatt på 3,971:-/år) och det känns rätt nära färddatorns siffror.

Kia-Sportage-Knappar

Interiör Kia Sportage GT-Line

Om man läser faktabladet så ser man att GT-Line ger väldigt mycket standardutrustning som t.ex. 8" skärmen med en mycket trevlig navigator, skinnklädsel, självparkeringssystem, LED-ljus fram+bak, filövervakningssystem, skylt-scannning, autobroms och mycket mer (panoramataket och metalliclack är faktiskt de enda två fabrikstillval man kan göra).

Alla dessa funktioner är dock förpackade i en rätt gammaldags, lite plastig interiördesign och antalet styrknappar är fler än i många andra bilar idag men de är ändå relativt logiskt märkta och sorterade.

Sportage GT-Line Video

Ovan ser ni rörliga bilder från min dryga testvecka ihop med GT-Line.

Summering Kia Sportage GT-Line

Kia Sportage levereras med 7 år lång fabriksgaranti och det talar FÖR bilen. Interiören fungerar bra i praktiken även om den känns något gammaldags trots att bilen har en diger lista av standardutrustning.

Motorn och automaten är en trevlig kombination men jag anser nog att 333.700:- ändå ÄR ett något för högt pris för denna bil. Jag jämför med fullutrustade konkurrenter med likvärdig drivlina och märker att Honda, Subaru och Hyundai faktiskt ligger ännu högre i pris men att Nissan Qashqai Business+ ligger rejält lägre (246'500:-).

Har man fastnat för Kia Sportage men vill komma ner i pris får man välja den lägre utrustningsnivån Komfort fast med samma effektiva drivlina som på min provbil. Det valet sänker grundpriset till 299.700:- men då får man också nöja sig med mindre 17" fälgar och tappar även navigator, elstolar, skinnklädsel, parkeringssensorer fram, elbaklucka, LED-dimljus framtill, dödavinkelvarning samt en del annat.

Är Kia Sportage GT-Line med all sin utrustning värd sitt högre pris eller skulle du pruta 34' och välja 'Komfort' istället? Lämna gärna DIN åsikt via kommentarsknappen längre ner..

Läs gärna mina andra inlägg taggade med #Biltest eller #SUV.

0 Besökare har kommenterat :