Lagom Mycket Negativ Camber På En Gatbil?

Om man gillar bra fäste i kurvor ska bilens hjul luta lite in, d.v.s. de ska ha lite negativ camber. Varför det? Jo för när bilen pressas hårt så vill krafterna vika ytterhjulen och har de en ursprungsvinkel som är negativ så blir slutsumman att gummit får bättre fäste..

Hur-Mycket-Negativ-Camber-Grader-Gatbil

STCC Har Runt -3 Grader Camber

En STCC bil har runt 3 grader negativ camber. De justerar även efter bana och har mer camber på den sida av bilen som kommer gå mest i ytterkurvor. Tre grader har dock en bieffekt, att däcket slits ojämnt så det är inget ska ha på en gatbil.

De flesta sänkta gatbilar får automatiskt negativ camber fram eftersom länkarmen vinklas upp av den kortare fjädern. Vår lilla svarta #PoloGTI t.ex. fick efter sänkning -1 grad camber fram och det syns och det ger bra kurvkramareffekt men sliter inte nämnvärt mer snett.

Många som sätter riktigt stora hjul på sina bilar har också nytta av negativ camber fram eftersom den ändrade hjulvinkeln hjälper till att få in hjulens ovankant innanför skärmkanten.

Lagom Camber På Gatbil?

Det var mycket snack om däck, det blir så när man skiftar hjul men för att svara på min egen fråga.. Jag skulle tippa att 1-1,5 grader camber är det optimala för en gatbil, kommentera gärna om du har bra erfarenhet i ämnet?

Ibland ser man toksänkta BMW 3-seriebilar som faktiskt ser ut som ovan bild bak men på de flesta bilar som har stel bakaxel som svarta faran får man modifiera lite för att kunna justera camber, caster eller toe.

Läs gärna mina andra liknande inlägg under arkivtaggen #Wheels.

Ett sista slutord innan du surfar vidare!

Om du hade nytta av eller bara gillade att läsa ovan artikel, dela gärna länken med dina vänner eller på någon kul social plattform!

I mitt #Arkiv hittar du de tio senaste artiklarna listade, en snabb sökfunktion och även mappar för varje ämne jag skrivit om.

Här kan du även läsa alla senast skrivna #Kommentarer

0 Besökare har kommenterat :