Det ser jättebra ut att en pryl har "5 års garanti" men när den sedan efter 2 år går sönder så tror jag att många inte nyttjar sin rätt att reklamera. Varför då? Jo, dels har man troligen inte sparat kvittot så att man hittar och hittar man kvittot så kanske all text är bortblekt.
Sedan kanske man inte orkar ställa sig i kön vid kundtjänsten?
Ny Duschslang efter 2år
Jag bytte nyligen en duschslang som hade 3 års garanti kvar men sprutade ändå vatten hej vilt från "fel" ställe.
Jag hade scannat kvittot och fick därför byta men det tog 30 minuter för kundtjänsten att processa ärendet då kassan inte hade så gamla köp kvar och artikeln inte heller fanns kvar men rätt ska vara rätt anser jag så i ren princip härdade jag ut och kom hem med en ny slang (fast med ett bättre metallhölje).
Skulle du göra samma sak för en duschslang värd runt 50 riksdaler?
Läs andra liknande inlägg under arkivtaggen #Badrum.
Vet inte, men jag kör appen Sparakvittot där jag scannar och sparar mina kvitton. Har än så länge inte behövt att använda det och funderar på om butikerna kommer bråka. Men om jag minns konsumentköplagen rätt behöver du inte kvitto men du måste kunna bevisa att du gjort köpet där, t.ex. med ett inskannat kvitto. :)
Jag har hört samma kring konsumentköplagen men vill man att det ska gå snabbt så är det kvitto i handen som gäller för butikernas datasystem är inte smidiga..
Smart app btw, ska kolla in den! Vet du om den sparar kvittona i själva appen eller om de laddas upp i något "moln"?