Dagens testbil är nya Mercedes-Benz E-Klass All-Terrain 4Matic 220d. Denna All-Terrain 220d utmanar direkt både nya V90 Cross Country och den något äldre tyskmodellen Audi A6 Allroad.
Min test-All-Terrain var en 220d (en 350d sägs komma senare) och hade därför den nya fyrcylindriga dieselmotorn på 194 hk och 400 Nm.
Svensk standardutrustning omfattar en 9-växlad automatlåda 9G-TRONIC, 4Matic fyrhjulsdrift samt luftfjädring och svenskt grundpris är 497.900:- men företagspaket och SE-kampanjer finns.
All-Terrain: Exteriör
Trots extra chassihöjd och svarta skärmkanter så känns E-Klass All-Terrain väldigt slank och elegant. Avantgarde paketet är inkluderat i det svenska grundpriset och ger lite krom samt de 19" stora hjulen.
All-Terrain: Drag/Släpvikter
Hela karossen får toppbetyg av mig men en sak stör jag mig lite på och det är låtsasavgasutblåsen. De riktiga utblåsen är böjda ner mot marken under stötfångarens vänstra sida..
Kombipaket kostar 11.900:- extra och ger tonade rutor efter B-stolpen samt en dragkrok som viks in/ut elektroniskt. Provbilen hade en dragvikt på maximala 2100kg men bara 930kg med B-körkort.
Luftfjädring "AIR BODY CONTROL"
Luftfjädringen är standard och tack vare den kan bilens hårdhet och höjd justeras med en knapptryckning. Höjden kan justeras både upp och ner från sitt standardläge som är 29 mm högre än en vanlig E-Klass kombi (varför vill jag alltid skriva E-Klasse?).
Väljer man programmet "All-Terrain" höjs markfrigången från 136 mm till 156 mm men kör du snabbare än 35 km/h sänks karossen åter till 136 mm. En cool sak är att chassit även sänker sig själv om du kör över 125 km/h men det kunde jag ju inte testa officiellt i Sverige.. :)
Mercedes All-Terrain är mjuk och extremt komfortabel i sitt off-road läge, de andra körprogrammen är lite spänstigare i sin sättning men fortfarande är detta en av de mest komfortabla kombis man kan åka i.
Har vurmat för detta med luftfjädring så många gånger förr men jäklar vad tyst och bekvämt det blir med luftbälgar istället för skruvfjädrar och att man sedan kan justera karosshöjden är bara grädde på moset.
All-Terrain: Interiör
Interiören är E-Klass All-Terrain är klassiskt lyxig och hypermodern på samma gång. Svepande träpaneler (ok i plast men ändå snygga) med städade knappar ihop med den breda skärmen som täcker in både digitala mätare i klassisk MB design och stor bred navigatorskärm.
E-Klass har verkligen fått en otroligt läcker instrumentpanel som dessutom är användarvänlig och en annan sak jag gillade var att knapparna på ratten uppdaterats och liknar nu de "Nintendoknappar" som jag så länge velat ha även i Mercedes. Men i All-Terrain swipear man upp, ner, vänster och höger (syns på filmen längre ner, i den ser du även hur dåligt jag och Mercedes kommunicerade med handskrift).
Är du runt 190 cm eller längre rekommenderar jag att du INTE väljer samma fina panoramasoltak som provbilen hade eftersom den sänker innertaket precis vid förarens skalle.
Massagesäten med Ventilation
Luftfjädring ökar helt klart komforten, en bra körställning med riktigt bra säten ökar den ytterligare och lägger man därtill en avancerad farthållare samt massagesäten så slår komfortindex snudd på i taket.
Farthållaren kan automatiskt hålla maximal laglig fart åt dig och på flerfiliga motorvägar även köra om bilar åt dig, så länge du hjälper till att blinka (se videon längre ner). Men som alla självkörande bilar så kan systemet helt plötsligt stänga av sig om den inte kan läsa av linjerna på vägen..
Tillval Nr1 - Dieselvärmare
Provbilen hade tillvalet dieselvärmare (+14.100:-) som skulle vara mitt första tillval men för maximal bekvämlighet så bör man även köpa till fjärren (+2.300:-) som ser ut som en stor extra nyckel.
Eller vänta! Det verkar även som att tjänsten remote online (ingår i grundpriset) kan användas för att programmera dieselvärmaren via din smartphone så då kanske fjärren är helt onödig?
Bakom Ratten På All-Terrain
Att provbilen bjöd på hög komfort har ni nog redan förstått men hur var drivlinan? Den var grymt effektiv skulle jag vilja säga!
Den nioväxlade lådan i kombination med stark diesel gör att man i princip aldrig varvade bilen över 2000 varv innan nästa växel åkte i. Man liksom trycktes iväg av vridet utan att höra motorn. Även om E-Klass i främsta hand är en komfortabel, rymlig lyxkombi så var den otippat precis i styrningen och uppförde sig trevligt även när man körde lite snabbare på kurviga landsvägar. På dåliga vägar svalde luftfjädringen effektivt alla hårda stötar och vibrationer!
ECO eller Comfort programmet passade bilen bäst tyckte jag och sportläget testade jag endast för att ha gjort det. Paddlarna på ratten brukar man förknippa med sportig körning men jag använde dem mest för att motorbromsa med.
Parkeringsvarnaren var ännu bättre än tidigare och hade nu kamera både fram, bak och så kallad 360 bild. Dessutom hittade jag en inställning som gjorde att systemet blev något känsligare och varnade tidigare (läs, som på andra bilar).
Förbrukning All-Terrain 220d
Att motorn och lådan utnyttjade varandra bra märkes tydligt på färddatorns staplar som i vardagskörning lätt höll sig runt 0,5 l/mil.
Deklarerad förbrukning enligt faktabladet ligger mellan 5,0 och 5,5.
All-Terrain Videomaterial
Filmade lite under veckan ihop med All-Terrain och resultatet ser ni ovan. Videon visar mycket interiör men även drive pilot körning.
Vad Kostar All-Terrain Tillägget?
Stod en dag bakom en vanlig E-Klass Kombi med exakt samma kulör och funderade då hur mycket tillägget för All-Terrain egentligen var?
Väljer man en 220d Kombi med fyrhjulsdrift samt automat och kryssar i luftfjädring så börjar den på 470'. Så All-Terrain tillägget ligger alltså på runt 20' eftersom Avantgarde paket är standard på högbygget.
All-Terrain vs V90CC & A6 Allroad
V90CC och All-Terrain känns lika moderna men Mercan håller ändå en något lyxigare nivå även om Volvon kommit farligt nära med nya 90 serien. All-Terrain drivlinan känns också snålare och mer effektiv än den i Volvon. Jämför man All-Terrain med A6 Allroad så har Audi'n en mycket hårigare V6 TDI motor och en friare justering av luftfjädring som dessutom höjer upp bilen mer men A6 Allroad känns idag mycket äldre än både V90CC och #Mercedes All-Terrain.
Summerar All-Terrain 220d
Den snåla, men effektiva drivlinan i All-Terrain imponerar nästan lika mycket som den ultrahöga komforten och den moderna med ändå klassiskt lyxiga Mercedesinteriören. All-Terrain är en komfortabel milkryssare för alla typer av vägar men även lättare off-road utflykter.
Kommentera gärna ovan text och läs mina andra #Biltester eller varför inte bläddra bland inlägg taggade som #SUV eller #Kombi..
Bra sammanfattning och seriösa inlägg och påståenden.
Tack Ander! Kul att du hittade mitt Mercedes All-Terrain test!
Tack för bra info.
Ska byta tjänstebil, v90cc eller MB ÅT.
Roger
Roger, vore intressant att höra vad V90CC eller All-Terrain skulle kosta dig per månad inkl. allt?
Sven, har inte kollat på vad kostnaden blir per månad, tror att förmånsvärdet blir ca 500 kr högre/mån.
vi köper för en viss summa, V90 cc d4 med lite mer utrustning, för samma pris som MB All-Terrain.
Fick backa lite på utrustningen, men är väldigt nöjd, tyvärr måste jag vänta på leverans till i april:(